Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výroční zpráva RSK a zpráva o plnění RAP Ing. David Mareček 26. 3
Výroční zpráva RSK a zpráva o plnění RAP Ing. David Mareček , Zlín
2
Výroční zpráva Cílem výroční zprávy je popsat aktivity RSK, jejích pracovních skupin a sekretariátu v průběhu r Kromě popisu aktivit uplynulého roku jsou v dokumentu obsaženy kapitoly věnující se analýze rizik a výhledu na další rozvoj aktivit RSK v r Hlavní aktivity RSK ZK za r. 2017: aktualizace regionálního akčního plánu (schváleno RSK v srpnu 2017), semináře pro odbornou veřejnost zaměřené na problematiku sociálního podnikání a přípravu projektových záměrů do ESIF, činnost pracovní skupiny pro oblast vzdělávání (krajský akční plán rozvoje vzdělávání), činnost pracovní skupiny cestovního ruchu (projednávání projektů NPPCRR 2017), činnost pracovní skupiny absorpční kapacity (šetření absorpční kapacity pro RAP). V roce 2018 tyto aktivity pokračují a kromě nich je RSK zapojena do zpracování aktualizace Strategie regionálního rozvoje 21+ (dokument MMR), do příprav nového program. období po r a do přípravy Strategie rozvoje Zlínského kraje 2030.
3
Zpráva o hodnocení plnění RAP za r. 2017
Cílem zprávy je poskytnout ucelenou analýzu využití prostředků ESIF v území Zlínského kraje k Součástí této zprávy je také zhodnocení stavu plnění stanovené absorpční kapacity v rámci Regionálního akčního plánu pro daný rok. Sledované parametry: Finanční alokace projektů financovaných EU v mezikrajském srovnání Čerpání prostředků EU dle specifických cílů jednotlivých operačních programů ve vazbě na naplňování aktivit RAP Územní rozložení celkových způsobilých výdajů podaných projektů a projektů realizovaných a ukončených v obcích Zlínského kraje
9
Závěrem Ve sledovaném období byla naplněna očekávaná absorpční kapacita aktivit RAP. Hlavním důvodem byl velký pokrok v administraci projektových žádostí oproti stavu k Celkový objem podaných žádostí zároveň naznačuje velký zájem ze strany žadatelů a tím pádem i dostatečnou absorpční kapacitu území v dalších letech. Přesto se však Zlínský kraj na rozdíl od programového období řadí mezi kraje s podprůměrnou finanční alokací prostředků EU ve svém území. Z pohledu absolutní výše dotace 10,9 mld. Kč se umístil na 10. místě, z pohledu finanční alokace prostředků Evropské unie na 1 obyvatele na 12. místě. Možné důvody – neexistence regionálního operačního programu či územních nástrojů typu ITI, chybějí velké projekty Operačním programu Doprava s místem realizace ve Zlínském kraji, nízké čerpání v Operačním programu Životní prostředí…. Dominantní jsou prostředky poskytnuté z Operačního programu Podnikání pro konkurenceschopnost – jedině v tomto programu čerpání v území Zlínského kraje dosahuje průměrných hodnot, u všech ostatních programů se pohybuje pod průměrnou hodnotou.
10
Bod „Různé“ 9. jednání Národní stálé konference (14. – , Jindřichův Hradec) Komora regionální: Strategie regionálního rozvoje (příprava nového dokumentu – diskuse k vymezení hospodářsky slabých regionů) Připravované národní dotační tituly MMR podpora rozvoje regionů (obce 3 – 10 tis. obyv.), podpora revitalizace území (brownfields pro nepodnikatelské využití) hodnocení naplnění územní dimenze a procesního nastavení implementace ÚD podněty RAP a usnesení RSK k řešení bariéry čerpání ve výzvách OP - infrastruktura SŠ a VOŠ, sociální bydlení, vysokorychlostní internet, problémy při soutěžení dodavatelů pro projekty bílá místa a související požadavky na navýšení NDT NOK (MMR) – evaluace ESIF pro přípravu budoucí kohezní politiky dopady na rozvoj krajů – cca pětina HDP tvořena čerpáním strukturálních fondů budoucí scénáře – méně prostředků, ohrožené oblasti financování z ESIF
11
Bod „Různé“ Plenární jednání:
9. jednání Národní stálé konference (14. – , Jindřichův Hradec) Plenární jednání: SRR představení 1. verze návrhové části (NSK vzala na vědomí) Budoucí kohezní politika – důležité informace: leden 2018 – pozice ČR představena v Bruselu a společné prohlášení států V4+4 dnes ( ) v Praze kulatý stůl k budoucnosti kohezní politiky květen 2018 – návrh Víceletého fin. rámce a legislativy k nové kohezní politice přelom 2018/19 – 1. návrh Nár. koncepce realizace politiky soudržnosti v ČR po r. 2020 Prezentované pozice pro budoucí kohezní politiku – SMO ČR, SMS ČR, NS MAS, Asociace krajů + reakce NOK (v pozicích říkáme, co potřebujeme řešit, ale Evropská komise chce také slyšet, co umíme a zvládneme zrealizovat). Závěry z komor ITI + IPRÚ (i přes pokrok v čerpání rizikové dosažení milníků) Závěry z komory CLLD – schváleny všechny Strategie MAS, velká část MAS již vyhlásila první výzvy
12
Bod „Různé“ Zapojení do přípravy Strategie regionálního rozvoje 21+
Důležitý dokument pro stanovení územní dimenze budoucí kohezní politiky a národních dotačních titulů Pracovní skupiny – územní (i s účastí Zlínského kraje), tématické Aktuálně 1. verze návrhové části, která definuje 6 strategických cílů (5 územních a 1 průřezový): silná metropolitní území (Praha) aglomerace (krajská města a jejich zázemí) regionální centra a jejich zázemí (bývalá okresní města a větší sídla ORP) strukturálně postižené kraje (Ústecký, Karlovarský, Moravskoslezský) hospodářsky a sociálně ohrožená území (periferie) veřejná správa (plánování na bázi funkčních regionů, spolupráce v území, územní dimenze, efektivní výkon veřejné správy)
13
Bod „Různé“ Aktualizace Strategie rozvoje Zlínského kraje (SRZK)
Strategie rozvoje Zlínského kraje je základní strategický rozvojový dokument kraje stávající dokument v platnosti na období let Z důvodu zásadních změn ekonomické reality a v souvislosti s přípravou na nové programové období došlo v průběhu platnosti SRZK v roce 2013 k její aktualizaci Pilířová struktura a oblasti řešené v SRZK : Definuje základní směry rozvoje Zlínského kraje v dlouhodobém (cca 10-letém) horizontu Oblasti (strategické cíle) a témata Strategie jsou dále rozpracovávána v rámci sektorových koncepčních dokumentů Více na Pilíř Oblast 1. Konkurenceschopná ekonomika podpora podnikání, výzkumu a vývoje, inovací 2. Úspěšná společnost školství, trh práce, sociální služby, zdravotnictví, (veřejná správa) 3. Efektivní infrastruktura a rozvoj venkova životní prostředí, rozvoj venkova, doprava 4. Atraktivní region cestovní ruch, kultura a památková péče
14
Bod „Různé“ Aktualizace Strategie rozvoje Zlínského kraje (SRZK)
analytická část do 05/2018, návrhová do 12/2018, poté proces SEA, schválení na podzim 2019 zapojení externího facilitátora Ing. Petra Zahradníka (jako u předchozího dokumentu) komunikace s širokou veřejností, prac. skupiny, RSK a další vhodné platformy Struktura SRZK 2030 Předpoklad zachování obdobné struktury dokumentu - dle klíčových rozvojových témat Očekáváme následující pilíře: Konkurenceschopná ekonomika Životní prostředí, infrastruktura a rozvoj venkova Úspěšná společnost Efektivní správa území (návrh) Chytrý kraj – průřezové téma (návrh)
15
Bod „Různé“ Aktualizace Strategie rozvoje Zlínského kraje (SRZK)
Z čeho vycházíme? Navržené oblasti a témata vycházejí z analýzy současné SRZK, strategických dokumentů Zlínského kraje za jednotlivé oblasti a Strategického rámce ČR 2030 Budeme je dále formovat a diskutovat Reflexe nových a budoucích očekávaných trendů např. podpora lokální produkce, průmysl 4.0, šetrné hospodaření s přírodními zdroji, příležitosti spojené s demografickými změnami populace, Smart region Co máme nyní připraveno? Rozpracované kapitoly analytické části (1. pracovní verze do konce března, v dubnu diskuse v pracovních skupinách) Návrh možné struktury návrhové části SRZK 2030, který bude dále komunikován a zpřesňován chceme sesbírat co nejvíce relevantních podnětů od všech aktérů, kteří se podílejí na rozvoji našeho kraje
16
DĚKUJI ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.