Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ladislav P r ů š a Praha, 30. října 2014

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ladislav P r ů š a Praha, 30. října 2014"— Transkript prezentace:

1 Ladislav P r ů š a Praha, 30. října 2014
Vývoj hmotné podpory rodin formou nepojistných sociálních dávek po r. 2000 Ladislav P r ů š a Praha, 30. října 2014

2 osnova Základní makroekonomické charakteristiky
Porovnání výše sociálních výdajů na rodina a dítě v relaci k HDP podle metodiky ESSPROS v zemích EU Jak podpořit rodinu při řešení standardních životních situací?

3 Základní makroekonomické charakteristiky

4

5

6

7 - po zavedení systému SSP v r
- po zavedení systému SSP v r objem výdajů na tyto dávky pravidelně rostl (automatické valorizace), od r však objem výdajů klesá především v souvislosti s významným zpřísňováním podmínek na některé sociální dávky (zejména přídavky na děti, sociální příplatek a porodné), - objem výdajů sociální péče pro OZP celé období od vzniku ČR (r. 1993) se zvyšoval, do r se zvýšil cca 4 x, následně objem se zavedením příspěvku na péči klesl na cca 1/2 úrovně r po celé sledované období (do r. 2005) se zvyšuje objem výdajů na dávky sociální potřebnosti, - přijetím zákona o PHN se objem srovnatelných výdajů snížil cca 4 x, následně však jejich objem roste, přičemž nejmarkantnější nárůst lze zaznamenat v r a 2013, - cca 30 % výdajů na nepojistné sociální dávky představují výdaje na příspěvek na péči.

8

9

10

11

12

13 Porovnání výše sociálních výdajů na rodina a dítě v relaci k HDP podle metodiky ESSPROS v zemích EU

14 podíl sociálních výdajů na HDP (v %)
EU 29,37 Francie 33,77 Dánsko 33,26 Nizozemí 32,06 Německo 30,68 Finsko 30,56 Švédsko 30,44 Rakousko 30,35 Belgie 29,90 Itálie 29,88 Irsko 29,59 Řecko 29,11 Velká Británie 27,98 Portugalsko 26,98 Španělsko 25,73 Slovinsko 24,80 Maďarsko 23,07 Lucembursko 22,70 Kypr 21,65 Chorvatsko 20,82 ČR 20,15 Malta 19,80 Litva 19,09 Polsko 18,95 Slovensko 18,58 Estonsko 18,08 Bulharsko 18,06 Lotyšsko 17,84 Rumunsko 17,58

15 nejvyšší podíl výdajů na HDP byl až do r
nejvyšší podíl výdajů na HDP byl až do r ve Švédsku, následně ve Francii (cca 30 – 31 %), v r vzrostl tento podíl o cca 2 p. b., nejnižších hodnot v Estonsku, Rumunsku a v Lotyšsku, v r podíl vzrostl o cca 4 – 5 p. b., v ČR po celé období podíl nižší než je průměr zemí EU, nižší i v porovnání zeměmi Řecko, Itálie, Španělsko, Portugalsko, největší dopad měla ekonomická krize na situaci v Irsku – 2010 podíl sociálních výdajů na HDP se zdvojnásobil (ze 14,8 % v r na 29,6 % v r. 2010).

16 podíl sociálních výdajů na rodinu a dítě na HDP (v %)
EU 2,26 Dánsko 4,03 Lucembursko 3,97 Irsko 3,66 Finsko 3,30 Německo 3,20 Švédsko 3,11 Rakousko 3,07 Maďarsko 2,92 Francie 2,66 Estonsko 2,28 Belgie 2,19 Litva 2,18 Slovinsko 2,16 Kypr 2,12 Bulharsko 2,00 Velká Británie 1,87 Řecko 1,80 Slovensko 1,76 Rumunsko 1,68 Chorvatsko 1,65 Španělsko 1,51 Lotyšsko 1,49 Portugalsko 1,46 ČR 1,33 Itálie 1,31 Nizozemí 1,24 Malta 1,22 Polsko 0,79

17 po celé období nejvyšší hodnoty v Dánsku, do r
po celé období nejvyšší hodnoty v Dánsku, do r byl v zásadě konstantní, v r vzrostl o cca 0,4 bodu, do r nejnižší hodnoty ve Španělsku (cca 0,9 %), od r nejnižší v Polsku, stále klesá, ČR zpravidla klesá (výjimka r – RP), v r pouze 1,33 %, 5. místo od konce, po celé období podíl sociálních výdajů určených pro rodinu a dítě na HDP nižší než v EU, pohybuje se na úrovni většiny zemí EU, které procházejí ekonomickou krizí (s výjimkou Irska – r = 3,7 %).

18 podíl sociálních výdajů na bydlení na HDP (v %)
podíl sociálních výdajů na bydlení na HDP (v %) EU 0,57 Velká Británie 1,51 Kypr 1,12 Francie 0,82 Dánsko 0,75 Německo 0,63 Maďarsko 0,53 Finsko 0,52 Švédsko 0,46 Řecko 0,38 Nizozemí Irsko 0,33 Lucembursko 0,30 Španělsko 0,22 Belgie Malta 0,16 Lotyšsko 0,14 Rakousko 0,12 ČR 0,11 Polsko 0,06 Estonsko 0,05 Itálie 0,02 Rumunsko Chorvatsko Bulharsko 0,01 Slovinsko Portugalsko 0,00 Litva

19 po celé období nejvyšší hodnoty ve VB (cca na úrovni 1,5 %), v Dánsku a ve Francii (cca na úrovni 0,7 – 0,8 %), výrazně se v posledních letech zvýšila hodnota tohoto ukazatele na Kypru (z 0,5 % v r na 1,1 % v r. 2010), ze zemí SVE nejvyšší hodnoty v Maďarsku (v r ,5 %), podíl sociálních výdajů na bydlení v ČR dlouhodobě patří k nejnižším ze všech zemí EU, v r dosáhl úrovně 0,1 %).

20 Jak podpořit rodinu při řešení standardních životních situací?

21 sladění rodinného a pracovního života
obecná východiska Společná strategie modernizace sociální ochrany (A Concerted Strategy for Modernising Social Protection (COM 1999, 347)) zajistit, aby se vyplatilo pracovat a poskytovat zaručený příjem zajistit zaručené důchody a udržitelné důchodové systémy podporovat sociální integraci zajistit vysokou kvalitu a udržitelnost zdravotní péče  sladění rodinného a pracovního života

22 v oblasti finanční podpory rodin s dětmi (prostřednictvím sociálních dávek nebo daňových opatření), v oblasti podmínek na trhu práce (pružná pracovní doba, zkrácený pracovní úvazek, home working) v oblasti služeb pro rodiny s dětmi (jesle, mateřská centra, mateřské školy, školní družiny, kluby, zájmové kroužky, vzdělávací aktivity)

23 „Současný daňový a sociální systém je v naší zemi ve svých interakcích nastaven tak, že nízkopříjmové domácnosti demotivuje od práce a vysokopříjmové nemotivuje mít děti“ (Beran, V. Vliv daňového a sociálního systému České republiky na nabídku práce nízkopříjmových domácností. Ostrava: VŠB – TU, 2013) „Nejlepší důchodovou reformou je dobrá populační politika“ (Krebs, V. Nejlepší důchodová reforma je dobrá populační politika. in Sborník příspěvků z mezinárodní konference Reprodukce lidského kapitálu. Praha: VŠE 2013)

24 nová opatření by neměla být zaměřena tedy pouze na ochranu nízkopříjmových domácností, ale cíleně by měla být orientována na podporu rodin se středními a vyššími příjmy při řešení standardních životních situací

25 problémem domácností se středními příjmy není nedostatek příjmů, ale nákladnost kvalitní péče o děti, nikoliv nedostatečnost příjmů - rodiny za minimální nebo žádné podpory hradí všechny náklady plně a ve výsledku se tak svými disponibilními příjmy přiblíží těm, kteří jsou pro nízké příjmy ze sociálních systémů podporováni řešení situace domácností se středními příjmy v okamžiku ztráty zaměstnání jednoho z členů rodiny (úroveň podpory v nezaměstnanosti okamžitě znamená pro tuto rodinu propad do situace hmotné nouze, příjmový deficit podvazuje rodině možnost krýt zbytné náklady, náklady na vzdělání, kulturu, sport, spol. život → soc. vyloučení

26 možná řešení poskytovat přídavky na děti univerzálně všem dětem jen s rozlišením podle věku, zavést do zdanění rodin nákladový princip tak, aby si rodiče mohli odečíst z příjmu částky, které vložili do péče o děti, jejich vzdělání resp. volný čas, poskytovat bezplatné školní stravování, zavést školní uniformy a poskytovat na ně příspěvek, podporovat sociální politiku zaměstnavatelů (např. podnikové mateřské školy, péče o děti zaměstnanců ve volném čase, podnikové prodejny),

27 prodloužit základní výměru dovolené rodičům s dětmi (zabezpečení prázdninového volna pro dětí),
podpořit rodiny, které investují do pojistných systémů pro své děti podpořit rodiny, které zaměstnají legálně pomocnici v domácnosti, usnadnit vznik a existenci rodinných firem (zvýhodnění firem, kde dochází k přenosu rodinného podnikatelského know how) nově zpracovat příjmový model českých domácností 

28 děkuji za pozornost ladislav.prusa@vupsv.cz


Stáhnout ppt "Ladislav P r ů š a Praha, 30. října 2014"

Podobné prezentace


Reklamy Google