Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vyhodnocení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP) a nehodovosti v podmínkách ČR (aktuální poznatky) Ing. Veronika Valentová, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vyhodnocení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP) a nehodovosti v podmínkách ČR (aktuální poznatky) Ing. Veronika Valentová, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Vyhodnocení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP) a nehodovosti v podmínkách ČR (aktuální poznatky) Ing. Veronika Valentová, Ph.D. Ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

2 NSBSP v České republice v období 2012-2017
Název akce, místo, datum NSBSP v České republice v období + 411 usmrcených (+ 13 %), těžce zraněných (- 3 %) základním hodnotícím kritériem aktuální NSBSP jsou 2 strategické cíle – usmrcení v roce 2020 na 40 % roku 2009, těžce zranění pan na 60 % v období bylo v součtu oproti předpokladu usmrceno o 13 % více osob, ale o 3 % méně bylo těžkých zranění, toto lze interpretovat i tak, že v součtu U a TZ jsme v podstatě na stanovených předpokladech, nicméně počet fatálních(smrtelných) následků se nám plnit nedaří Podíváme-li se na sloupce usmrcených, je vidět, že jsme v podstatě 2 roky „pozadu“, tzn. reálné počty usmrcených v letech 2016 a 2017 již měly být dosaženy dle stanovených předpokladů v letech 2014 a 2015 Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

3 NSBSP 2017-2020 stanovila problémové oblasti
Název akce, místo, datum NSBSP stanovila problémové oblasti zaměřuje pozornost na tyto oblasti v Akčním programu navrhuje účinná dopravně-bezpečnostní opatření ke snížení počtu dopravních nehod a jejich závažnosti iniciuje odpovědné orgány (stát, kraje, obce) k většímu důrazu na financování bezpečnosti dopravy na potřebná a klíčová opatření vedoucí ke snížení nehodovosti v ČR promítá strategické cíle do nižších úrovní řízení i do dílčích cílů zaměřených na specifické problémové oblasti nové dílčí cíle (od 2017): nedání přednosti v jízdě, nesprávné předjíždění a nákladní automobily Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

4 NSBSP v roce 2017 – dle dílčích cílů
Název akce, místo, datum NSBSP v roce 2017 – dle dílčích cílů Dílčí cíl (leden - prosinec) Usmrceno Těžce zraněno 2017 Meziročně Předpoklad NSBSP Rozdíl Děti 9 -4 -31% 8 1 6% 129 -12 -9% 115 14 12% Chodci 101 -10 96 5 5% 519 -76 -13% 489 30 Cyklisté 44 13% 0% 353 -64 -15% 315 38 Motocyklisté 64 2 3% 52 12 22% 418 -50 -11% 425 -7 -2% Mladí řidiči 87 -8 -8% 98 -11 344 -54 -14% 437 -93 -21% Stárnoucí populace 121 -6% 6 501 -3 -1% 384 117 30% Alkohol a jiné návykové látky -16% 62 214 -19% 235 -21 Nepřiměřená rychlost 176 -19 -10% 203 -27 626 -105 655 -29 -4% Nedání přednosti v jízdě 83 81 645 -66 597 48 8% Nesprávné předjíždění 88 -7% 1% 241 -36 265 -24 Nákladní automobily 74 -6 63 11 17% 179 -34 202 -23 Strategický cíl 502 -43 427 75 18% 2 339 -241 2 439 -100 NSBSP mimo uvedené strategické cíle obsahuje i 11 dílčích cílů, červeně jsou uvedeny ty, u kterých nebyly v roce 2017 splněny stanovené předpoklady Cyklisté a motocyklisté byli jediné dva dílčí cíle NSBSP, u kterých byl v roce 2017 zaznamenán meziroční nárůst počtu usmrcených osob!!! Vývoj kategorií cyklistů a alkoholu je uveden na dalším slidu Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

5 Alkohol a jiné návykové látky
Název akce, místo, datum Vývoj NSBSP – cyklisté a alkohol V oblasti těžce zraněných cyklistů nebyla NSBSP nikdy splněna! V oblasti usmrcených cyklistů zaznamenán meziroční nárůst! Dílčí cíle NSBSP 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Cyklisté Usmrcení 72 70 50 64 58 57 68 39 44 10 Usmrcení (předpoklad NSBSP) 60 53 47 42 37 Těžce zranění 430 393 443 466 462 433 394 417 353 69 Těžce zranění (předpoklad NSBSP) 414 398 383 368 354 340 327 315 303 291 280 Alkohol a jiné návykové látky 123 116 97 48 62 67 74 52 119 115 110 107 103 99 96 376 337 326 253 296 260 264 214 359 343 312 298 285 272 235 222 209 197 V případě alkoholu jsou cíle ve sledovaném období sice dodrženy – je však nutné si uvědomit souvislost, že výchozí rok 2009 se 123 usmrcenými byl historicky (od roku 1999) jedním z nejvyšších – pozn. v roce 2007 bylo v důsledku vlivu alkoholu usmrceno historicky nejméně osob – „jen“ 36 – toto číslo se v uplynulých 10 letech nepodařilo zopakovat! Vývojový graf má v prezentaci pan Neřold. Cyklisté jsou zde uvedeni právě z důvodu diskutované tolerance alkoholu u této kategorie účastníků silničního provozu – V OBLASTI TĚŽCE ZRANĚNÝCH CYKLISTŮ NEBYLA NSBSP NIKDY SPLNĚNA!!! – VIZ TABULKA NÍŽE Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

6 Krajské srovnání usmrcených v důsledku alkoholu
Název akce, místo, datum Krajské srovnání usmrcených v důsledku alkoholu Alkohol se dlouhodobě podílí 10 % na všech usmrcených osobách! Mezi jednotlivými kraji však existují značné rozdíly! Např. v roce 2017 bylo v Plzeňském kraji usmrceno v důsledku vlivu alkoholu usmrceno 14 osob, tzn. přibližně každá 4. osoba byla usmrcena v tomto kraji v důsledku vlivu alkoholu!!! Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

7 Název akce, místo, datum Spotřeba alkoholu v EU Evropský průměr: 11,3 čistého alkoholu na osobu a rok (pozn. nad 15 let věku v roce 2015) Itálie a Malta mají z členských států EU nejnižší spotřebu Na opačném konci jsou Česká republika a Litva se spotřebou převyšující 14 litrů! Průzkum ESRA: 97 % respondentů považuje za nevhodné řízení pod vlivem alkoholu Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

8 Míra rizika zavinění nehody v závislosti na hladině alkoholu
Název akce, místo, datum Míra rizika zavinění nehody v závislosti na hladině alkoholu Kuratorium pro bezpečnost silničního provozu (KfV), Rakousko Zvýšená reakční doba Snížená ostražitost, koncentrace a zraková ostrost Horší úsudek Pomalejší reakce Zvýšená důvěra Překračování rychlosti Nepoužívání bezpečnostních pásů Jak zvyšuje hladina alkoholu v krvi řidiče míru rizika je naprosto zřejmé z následujícího grafu. Nejčetnější následky dopravních nehod jsou dlouhodobě evidovány u nehod zaviněných osobami pod vlivem alkoholu nad 1,5 ‰, nicméně i u nízkých hladin je prokazatelně vyšší riziko zavinění dopravní nehody!!! Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

9 Usmrcení v důsledku nehod pod vlivem alkoholu na 100 tisíc obyvatel
Název akce, místo, datum Usmrcení v důsledku nehod pod vlivem alkoholu na 100 tisíc obyvatel Sousední státy (vyjma Slovenska) byly na tom v roce 2016 výrazně lépe!!! Zeleně jsou v grafu vyznačeny státy, kde je také nulová tolerance, z těchto 4 států byla na tom ČR nejlépe. Ačkoli patřila Česká republika v roce 2016 v oblasti alkoholu, resp. usmrcených v důsledku vlivu alkoholu na 100 tisíc obyvatel k lepšímu evropskému průměru, oproti například Německu a Rakousku je u nás relativní počet usmrcených v důsledku vlivu alkoholu více než dvojnásobný! A za toto rozhodně nemůže nulová tolerance v ČR! Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

10 Závažnost nehod pod vlivem alkoholu v roce 2017
Název akce, místo, datum Závažnost nehod pod vlivem alkoholu v roce 2017 Závažnost nehod v ČR: 4,6 usmrcených na 100 tisíc nehod (2,5x vyšší závažnost nehod pod vlivem alkoholu) Nejvíce (23) usmrcených při dopravních nehodách v důsledku vlivu alkoholu a omamných látek v roce 2017 bylo vinou osob pod vlivem alkoholu 1,5 ‰ a vyšší. Nejvyšší závažnost vykazovaly v roce 2017 nehody pod vlivem alkoholu od 0,81 ‰ do 1,00 ‰ (25,3 usmrcených na 1 000 nehod). Nadprůměrnou závažnost však vykazovaly také nehody pod vlivem alkoholu do 0,24 ‰. Tyto nehody vykazují 3,5x vyšší závažnost než byla průměrná závažnost dopravních nehod v roce 2017. Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

11 Podíl viníků nehod a jejich následků pod vlivem alkoholu v roce 2017
Název akce, místo, datum Podíl viníků nehod a jejich následků pod vlivem alkoholu v roce 2017 Cyklisté: NEJVYŠŠÍ PODÍL ZAVINĚNÝCH NEHOD, USMRCENÝCH I TĚŽCE ZRANĚNÝCH!!! Nejvyšší podíl, v případech kdy byl viník pod vlivem alkoholu a/nebo návykových látek, byl tradičně evidován u cyklistů a to jak v oblasti nehod, tak usmrcených i těžce zraněných osob. Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

12 Ztráty z dopravních nehod pod vlivem alkoholu
Název akce, místo, datum Ztráty z dopravních nehod pod vlivem alkoholu V roce 2017 usmrceno v důsledku vlivu alkoholu a návykových látek 52 osob a 214 osob bylo těžce a 1852 lehce zraněno. Celková ekonomická ztráta u těchto následků nehod tak činila více než 3,3 miliardy Kč CDV používá k výpočtu ztrát z dopravních nehod vlastní certifikovanou metodiku. Co vše je do výsledků zahrnuto je vidět na obrázku. Ve výpočtu jsou obsaženy jak přímé, tak nepřímé náklady. Výpočet je předběžný – vychází z přepočtu roku 2016, pozn. Ondřej Valach: ztráty pro rok 2017 budou finalizovány v říjnu 2018 (výpočet závisí na uveřejněných statistických ročenkách řady institucí). Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

13 Na co dalšího v oblasti cyklistů doporučujeme se zaměřit?
Název akce, místo, datum Na co dalšího v oblasti cyklistů doporučujeme se zaměřit? Přilby, v roce 2017 ji nemělo: 84 % usmrcených 70 % těžce zraněných 68 % lehce zraněných cyklistů Elektrokola v 04/2018 zpracovalo CDV pro BESIP analýzu Elektromobilita v ČR CDV šetří nehody (i) elektrokol v rámci Hloubkové analýzy bezpečnosti silničního provozu desetiticíce „elektrokol“ v ČR v provozu RIZIKO: ne všechny splňují parametry legislativy (rychlost, výkon atd.)! Vzhledem k uvedenému jsme razantně proti jakékoli prolomení nulové tolerance alkoholu, cyklisty nevyjímaje! Doporučujeme místo kroků, které prokazatelně nezlepší vývoj v oblasti následků nehod, zaměřit se na skutečné problémy cyklistiky s dopadem na životy a zdraví, namátkou jen 2 – jeden dlouhodobý a druhý aktuální. Dlouhodobě je vysoký podíl usmrcených a zraněných cyklistů, kteří neměli v době dopravní nehody přilbu. Dle našeho výzkumu ( by 37 % usmrcených v případě, že by přilbu v době nehody mělo, PŘEŽILO! Aktuálně je přilba povinná pro věkovou kategorii do 18 let – v této věkové kategorii nebyla v roce 2017 usmrcená žádná osoba. Téměř 4 z 10 usmrcených cyklistů byli v roce 2017 senioři ve věku 65 let a více, další třetina usmrcených cyklistů v uvedeném roce byla ve věku 55 – 64 let! Aktuálním a budoucím „problémem“ jsou elektrokola. S těmito dopravními prostředky se budeme setkávat v čím dál větší míře. Zde je souvislost s přilbami více než na místě (rychlost, soustředěnost, hmotnost atd.). Problémem jsou dopravní prostředky, které prokazatelně nesplňují parametry legislativy. U některých distributoři/výrobci v návodech uvádějí, že nejsou určeny k provozu na pozemních komunikacích… Vzhledem k zaměřené tohoto semináře nechci zabíhat do podrobností, nicméně tyto 2 oblasti uvádím jako příklady, kterým by měla být věnovaná pozornost. Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

14 NSBSP v České republice v období 2020-2030
Název akce, místo, datum NSBSP v České republice v období V roce 2030 usmrceno o 50 % osob méně než v roce 2020! Pomůže prolomení „nulové tolerance”? Aktuální NSBSP předpokládá, že v roce 2020 nebude usmrceno více než 333 osob, na základě reálného vývoje lze očekávat, že tento cíl nebude dosažen, nicméně již nyní se v Evropě, Českou republiku nevyjímaje, diskutuje o Strategii pro následující dekádu, kdy by v roce 2030 měla být na silnicích usmrcena maximálně polovina osob oproti roku Jsme přesvědčeni, že diskuse kolem prolomení nulové tolerance alkoholu, resp. legislativní změna v této oblasti nepřispěje k tomu, tohoto cíle dosáhnout. Bližší informace ke Strategii, resp. k balíčku opatření pro bezpečnost silničního provozu, který přijala Evropská komise jsou k dispozici na našich stránkách: Pozn. pro případ dotazů… Navržená opatření: pokročilé nouzové brzdění (osobní vozidla), snadná instalace alkoholových zámků (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy), detekce rozpoznání únavy (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy), rozpoznávání / prevence (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy), datový záznam o nehodách (osobní vozidla a dodávky), signál nouzového zastavení (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy), zlepšené bezpečnostní pásy – zkouška nárazu čelní ochrany cestujících v celé šířce (osobní vozidla, dodávky), bezpečnostní sklo - rozšíření zóny v případě nárazu hlavy chodce nebo cyklisty (osobní vozidla, dodávky), inteligentní přizpůsobení rychlosti (osobní vozidla, dodávky, autobusy), asistence při řízení v jízdních pruzích (osobní vozidla, dodávky), ochrana před bočním nárazem (osobní vozidla, dodávky), reverzní kamera nebo detekční systém (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy), systém sledování tlaku v pneumatikách (dodávky, autobusy), zjišťování a varování před zranitelnými účastníky silničního provozu v přední a boční části vozidla (nákladní vozidla, autobusy), zlepšení přímého výhledu z pozice řidiče na zranitelné účastníky silničního provozu (nákladní vozidla, autobusy), Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu, , Praha Ing. Veronika Valentová, Ph.D.,

15 Děkuji vám za pozornost.
Ing. Veronika Valentová, Ph.D. Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno


Stáhnout ppt "Vyhodnocení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP) a nehodovosti v podmínkách ČR (aktuální poznatky) Ing. Veronika Valentová, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google