Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci.
Spalovací motory Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci. Spalovací motor je mechanický tepelný stroj, který vnitřním nebo vnějším spálením paliva přeměňuje jeho chemickou energii na energii tepelnou a na mechanickou energii působením na píst, lopatky turbíny, nebo s využitím reakční síly.
2
Dělení podle zdroje energie
Elektromotory – mění elektrickou energii na mechanickou práci Tepelné motory – spalováním paliva získávají teplo, které následně přemění na mechanickou práci, dělíme je: se spalováním vnějším (mimo pracovní prostor motoru) Parní stroj Stirlingův motor se spalováním vnitřním (v pracovním prostoru motoru) Reakční motory Spalovací motor
3
Parní stroj Přeměňuje tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou Roku 1765 jej představil James Watt, používán do konce 20. století
4
Stirlingův motor Vynalezen skotem Robertem Stirlingem 1816
Má dva pracovní prostory, mezi nimiž může volně proudit plyn. Jeden z prostorů je studený, druhý horký. Může pracovat s nejrůznějšími zdroji vnější tepelné energie – od geotermální či solární až po biomasu a fosilní paliva. K dosažení vyšší účinnosti musí pracovat s vysokými tlaky plynu.
5
Reaktivní motory Pracují na principu akce a reakce Základní rozdělení:
Proudové – drtivá většina letadel (vrtulová jsou dnes pouze ta nejmenší letadla), vezou jen palivo Tryskové - rakety, kosmické lodě... Vezou si palivo i kyslík
6
Spalovací motor Podle pohybu pístu dělíme Lineární (přímočarý)
Čtyřtaktní – činnost motoru probíhá ve čtyřech fázích Zážehové (benzínové) Vznětové (dieslové) Dvoutaktní – činnost motoru probíhá ve dvou fázích Rotační, tzv. Wankelův motor
7
Čtyřtakt - konstrukce Motor má čtyři základní části
vana – olej v ní napuštěný zajišťuje mazání pístu pomocí tzv. zubového čerpadla blok – z ojnice se převádí posuvný pohyb pístu na otáčivý pohyb klikové hřídele válec – pohybuje se v něm píst hlava – ventily otevírají sací a výfukové potrubí, svíčka zajišťuje jiskrový výboj pro zážeh
8
Čtyřtakt – fáze 1) Sání sací ventil otevřen píst jede dolů
podtlakem se nasává sacím potrubím směs vzduchu a par benzínu v dolní poloze pístu se sací ventil uzavře 2) Stlačení ventily uzavřeny píst jde nahoru směs je stlačena těsně před horní úvratí dojde na svíčce k jiskře
9
Čtyřtakt – fáze 3) Expanze směs hoří zplodiny tlačí píst dolů
píst koná práci 4) Výfuk výfukový ventil otevřen píst jde setrvačností nahoru a vytlačuje spaliny
10
Čtyřtakt - shrnutí Během čtyř taktů vykoná kliková hřídel dvě otáčky
Mimo pracovní 3. fázi se píst pohybuje díky setrvačníku otáčejícímu klikovou hřídelí Pro plynulost chodu motoru víc válců Dříve se směs vzduchu a benzínu tvořila složitě v karburátoru Dnes množství vstřikovaného paliva přesně řízeno počítačem Použití v osobních automobilech
11
Vznětový motor (diesel)
Pracuje podobně jako zážehový Oproti zážehovému mu chybí svíčka Palivem není benzín, ale nafta Větší účinnost než zážehové, ale taky těžší, proto se používají u výkonnějších strojů – nákladní auta, lokomotivy, lodě...
12
Vznětový motor - fáze 1) Sání – nasává se pouze vzduch
2) Stlačení – stlačení vzduchu, vzduch se prudce ohřeje 3) Expanze – po vstříknutí paliva do stlačeného horkého vzduchu dojde k samovznícení, píst koná práci 4) Výfuk – spaliny jsou vytlačeny do výfuku
13
Dvoutaktní motor Během jeho pracovního cyklu se kliková hřídel otočí pouze jednou Oproti čtyřtaktnímu má jednodušší konstrukci, ale taky nižší účinnost Prostor nad pístem a pod pístem je propojen přepouštěcím ventilem Nemá ventily - přívod paliva a vyfouknutí spalin obstarávají píst a přepouštěcí kanál Mazání je prováděno olejem rozpuštěným v palivu
14
Dvoutaktní motor - fáze
1) stlačení, po zážehu expanze 2) výfuk a sání přes přepouštěcí ventil zároveň
15
Dvoutaktní motor Proti čtyřtaktním menší hmotnost, ale taky nižší účinnost Větší znečišťování – se spalinami ve výfuku i trochu paliva a oleje Použití v mopedech, motorových pilách, sekačkách
16
Wankelův motor Nemusí se převádět posuvný pohyb na rotační Nevýhody:
Vyšší spotřeba oleje na mazání Menší stlačení paliva (kompresní poměr) Vyšší spotřeba paliva Dnes pouze jeden sériově vyráběný typ osobního automobilu Mazda RX-8
17
Spoj tvůrce s motorem a letopočtem
Proudový Vznětový Zážehový Raketový Parní stroj Parní turbína Plynová turbína Stirlingův Rotační 1816 1765 1937 1876 1939 1954 1884 1903 1893 Laval & Parsons Aegidius Elling Robert S. Rudolf Diesel Wernher von Braun James Watt Hans von Ohain Felix Wankel N. A. Otto
18
Spoj motor s jeho účinností a teplotami
ηmax 0,73 0,75 0,35 0,6 0,55 0,65 T1/K 600 800 1100 2800 2900 4000 T2/K 390 320 500 970 770 1000 Tepelný motor raketový motor čtyřdobý zážehový parní turbína plynová turbína parní stroj vznětový motor η 0,30-0,42 0,50 0,09-0,15 0,25-0,35 0,22-0,37 0,20-0,33
19
A to je vše přátelé... Doufám, že si to pročtete ještě jednou a vše se pěkně naučíte k písemce. Jaroslav Chrástecký
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.