Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

30 dnů pro prevenci a léčbu CMP

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "30 dnů pro prevenci a léčbu CMP"— Transkript prezentace:

1 30 dnů pro prevenci a léčbu CMP
Jiří Neumann, Cerebrovaskulární sekce ČNS Hana Potměšilová, Commedia Neurovaskulární kongres, Olomouc 2010

2 Optimal Stroke Care? Rehab Health Acute Promotion Stroke Primary
Telestoke Health Promotion Primary Prevention Acute Stroke Management Rehab Secondary Community Reintegration National consensus panels have been held with expert groups across the continuum of stroke care. All best practice recommendations and performance measures selected by the panels have been evidence-based or where necessary consensus-based when considered key system drivers. National consensus panels. Stroke Care. Ontario Stroke System, 2007

3 Přednemocniční péče (ZZS). Optimální síť iktových jednotek/center
Dostupná adekvátní a efektivní léčba akutního stádia iktu (včetně rehabilitace) Preventivní opatření Následná péče. Reintegrace. Rodina Organizovaná moderní péče (akutní fáze) významně sníží absolutní riziko smrti Hospitalizace na IJ (o 5.6%). I.v. trombolýza (o 6.3%). Časné podání ASA (o 1.2%)

4 Edukace Důležitá součást organizace péče o cerebrovaskulární
onemocnění Educational programmes to increase awareness of stroke at the population level are recommended (Class II, Level B) Educational programmes to increase stroke awareness among professionals (paramedics, emergency physicians) are recommended (Class II, Level B) PAR ESO, Guidelines Ischaemic Stroke 2008 4

5 Celosvětový den - STROKE AWARENESS DAY
V České republice se tento „Den“ od roku 2005 rozšířil o projekt - 30 DNÍ PRO PREVENCI A LÉČBU CÉVNÍCH MOZKOVÝCH PŘÍHOD

6 Motto Cévní mozková příhoda musí být jak
zdravotníky, tak veřejností posuzována jako akutní a léčitelný stav vyžadující co nejrychlejší přijetí do odpovídající nemocnice a včasné zahájení léčby.

7 1. Zvyšování povědomí o CMP - obecně 2
1. Zvyšování povědomí o CMP - obecně 2. Zvyšování informovanosti lidí o CMP 3. Zvyšování znalostí zdravotníků 4. Aktivizace iktových pracovišť, záchranné služby 5. Aktivizace institucí (pojišťovny, státní a veřejná správa)

8 Přispět k … Snížení výskytu CMP – prevence, životní styl (redukce nadváhy, pohybová aktivita, nekuřáctví) – dlouhodobě Zvýšení počtu adekvátně léčených pacientů – iktová jednotka, trombolýza, intervence, rehabilitace Přispět ke zlepšení organizace péče o pacienty s CMP (spolupráce mezi ZS a IJ)

9 PACIENT S AKUTNÍ CMP (30-35 000/rok)
Záchranná služba IKTOVÁ JEDNOTKA hospitalizovaných (mortalita -5.6%) REHABILITACE TROMBOLÝZA léčených (mortalita -6.3%) SNÍŽENÍ ÚMRTNOSTI a INVALIDITY ZABRÁNIT „ZBYTEČNÝM“ ÚMRTÍM a NÁSLEDKÚM

10 Počet trombolytických center v ČR (SITS)

11 Počet IV trombolýz v ČR dle SITS 2005-2009

12 Počet IV trombolýz v ČR dle SITS 2009
Celkem IVT : 1133 ( 4%) Počet trombolytických center : 55 < 10 IVT 10-20 IVT > 20 IVT (32.7%) 722 (63.7%)

13 ? zvýšená informovanost lidí se zvýšením počtu včas přijatých na IJ/IC
? zvýšení počtu trombolytických center ? zvýšená aktivita iktových pracovišť ? zlepšení organizace péče o pacienty s CMP včetně zlepšení spolupráce mezi IJ a ZS

14

15 Vyhlašovatel a odborný garant kampaně
Cerebrovaskulární sekce České neurologické společnosti ČLS JEP (2010 – 6. ročník) Záštita Česká neurologická společnost ČLS JEP (od r. 2008) Ministerstvo zdravotnictví ČR (2010) Výbor pro zdravotnictví Parlament ČR (2010)

16 Partneři kampaně Všeobecná zdravotní pojišťovna Boehringer-Ingelheim, a.s. Sanofi-Aventis, spol. s r.o. Pfizer, spol. s r.o. Sdružení ICTUS (pacientská organizace)

17 Koordinátoři kampaně a kontaktní osoby MUDr
Koordinátoři kampaně a kontaktní osoby MUDr. Jiří Neumann, Česká neurologická společnost a Cerebrovaskulární sekce ČNS JEP Hana Potměšilová, COMMEDIA

18 Základní cíle kampaně Zvyšování informovanosti obyvatel o CMP – časté, závažné, život ohrožující, akutní a léčitelné onemocnění Rychlá reakce při podezření na CMP - nutnost co nejrychleji reagovat při podezření na CMP (volat 155), tak aby došlo k co nejčasnějšímu zahájení léčby tohoto závažného onemocnění Příznaky – test na rychlé rozpoznání CMP (tvář – ruce – řeč)

19 Základní cíle kampaně Zvyšování informovanosti lidí o rizikových faktorech a možnostech prevence včetně úpravy životního stylu a léčby rizikových faktorů jako je vysoký krevní tlak, zvýšená hladina cholesterolu, cukrovka apod. Zvyšování znalostí zdravotníků (včetně praktických lékařů a posádek ZZS) a jejich odborné úrovně v cerebrovaskulární problematice zejména v oblasti přednemocniční péče a preventivních opatření

20 Základní cíle kampaně Propojování vzájemné informovanosti a kooperace mezi zdravotnickou záchrannou službou a iktovými pracovišti Aktivizace a „zviditelnění“ iktových pracovišť Zvýšení angažovanosti v oblasti CMP ze strany vedení nemocnic, pojištoven, veřejné i státní správy (na regionální i celostátní úrovni)

21 Informační letáky zaměřené na edukaci laické veřejnosti Tiskové konference (celostátní, regionální) Zapojení médií a jejich prostřednictvím informování veřejnosti o cévních mozkových příhodách Dny otevřených dveří s cílem představit neurologická pracoviště a přiblížit akutní i následnou péči v jednotlivých regionech Odborné semináře pro zdravotníky

22 Mediální aktivity Inzerce – deníky, časopisy, regionální noviny
TK – celostátní (zahájení kampaně), regionální TV a rozhlasové spoty – zpravodajství, lifestyle pořady, publicistika (Dobré ráno, Sama doma, Barvy života, Diagnóza) Rozhovory v rozhlase Tiskové zprávy, články v tisku PR články ke kampani a CMP

23 DNY OTEVŘENÝCH DVEŘÍ Každá nemocnice, která se kampaně účastní, si náplň svých „dnů“ určuje sama Centrálně oslovení ředitelství a tiskových oddělení jednotlivých nemocnic V roce 2009 se do kampaně zapojilo 37 nemocnic ( účastníků) a v r nemocnic (cca účastníků)

24 Odborné aktivity Odborné multioborové semináře na krajské úrovni (2009 – Pardubice, České Budějovice, Liberec) – krajské úřady Regionální semináře pro lékaře a laickou veřejnost

25 Mediální výstupy v rámci kampaně 2009, 2010
1. Tisková konference - 2x celoplošná (1+1, NNH, ÚNV, pokaždé > než 20 novinářů převážně z celostátního tisku) 55x v regionálních nemocnicích (19+26) 2. TV celoplošné Zpravodajství – 11x (8+3), Lifestyle pořady – 15x (6+9), Publicistika – 6x (4+2) 3. TV regionální Zpravodajství – 85x (28+57) 4. Deníky – celoplošné + regionální + časopisy článků s informací o kampani a CMP (74+103) 5. Rozhlas (ČRo, další celoplošné, regionální) relací (např. rozhovor se zástupcem nemocnice) z monitorovatelných rozhlasových stanic (42+57) zpravodajské informace (pozvánka v rámci zpravodajství) – nebylo monitorováno


Stáhnout ppt "30 dnů pro prevenci a léčbu CMP"

Podobné prezentace


Reklamy Google