Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Předmět Autor Chňoupková Martina
2
Předmět (pt)
3
Doplňte i, y, a: Děti si hrál___ na písku. Hříbátka se pásl___ na louce poblíž svých matek. Všichni jsme s radostí podíval___ na ten film, co jste nám doporučil___. Rodiče mi koupil___ nový notebook. Holky, viděl___ jste ta koťátka, jak si krásně hrál___ s klubíčky? Davy lidí se tlačil___ na náměstí, aby alespoň na chvíli uviděl___ prezidenta. Kluci společně vyrazil___ hrát tenis. Miminka v porodnici plakal___. y a i i i y a y y i a
4
Předmět Větný člen, který je závislý na slovese nebo přídavném jménu, označuje osobu, věc nebo jev, které jsou slovesným dějem zasaženy. Ptáme se na něj všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu. Bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem a infinitivem.
5
Předmět se vyskytuje v těchto pádech:
Do kina jsme šli bez Martina. 3. pád Musíš mi to zítra konečně přinést. 4. pád V dálce vidím postavu. 6. pád Mluvil pořád o zvířatech. 7. pád S tebou nechci mít nic společného.
6
Předmět bývá vyjádřen:
podstatným jménem (nejčastěji) Sbírali jsme známky. Pes štěkal sousedovi pod okny. přídavným jménem Popřáli jsme nemocnému hodně zdraví. zájmenem Napíšeme jí. infinitivem slovesa Umíš kreslit? částicí Řekla mi své ano.
7
Předmět může být: holý Marcela sbírala jahody. b) rozvitý
Marcela sbírala zralé jahody. c) několikanásobný Marcela sbírala jahody a borůvky.
8
1) Použijte podstatná jména spolu se slovesy ve větách tak, aby byla podstatná jména předměty:
žížalu, motýlovi, o berušce, s ulitou, značku prohlíží si, ulovil, směje se, neví, tahá se
9
2) Doplňte do vět předměty a určete jejich pády:
válce knihu Včera jsem četla pěknou Malý zajíček okusoval Mluvili jsme o Požádal mě o Potřebuji nové dioptrické Pověz o Petrovi a Táně. Na účet přišlo málo . Tatínek není spokojen s mými Ráda se dívám na dobrodružné Kamila si stále povídala s mým Mluvil o druhé světové K svátku si přál nový stromky peněz brýle výsledky filmy jí ruku mobil bratrem tobě
10
3) Rozlište předměty holé, rozvité a několikanásobné, holé podtrhněte modře, rozvité zeleně a několikanásobné žlutě . Na Pražském hradě vystavovali také obrazy od Picassa. Můj bratr Tomáš má blankytně modré oči. Učili jsme se o Africe. Zahlédl Honzu i Andreu. Často jsme na ní vzpomínali. Adam slaví Štědrý den i svátek dohromady. Karel odevzdal velmi zajímavou práci z matematiky. Finále hokejového zápasu v Naganu se zúčastnili hokejisté českého a ruského národního týmu..
11
4) Spojte uvedená rčení s tím, co znamenají, ve rčeních podtrhněte předměty:
nic nedělat, být duchem nepřítomný je hádavý, hašteřivý mít štěstí strašit, přivolávat neštěstí přehánět pomoci má pěkně nabroušený jazyk chytat lelky malovat čerta na zeď mít kliku vytrhnout trn z paty z komára dělat velblouda
12
5) Vyhledejte a vyznačte v ukázce předměty:
Fantastický objev Žáci Kopyto a Mňouk se sešli už brzy odpoledne u Sázavy. "Kastelán Štětka je marod," řekl Kopyto významně, "říkala Štětková, že má takového housera, že se nemůže ani pohnout." "To ho strašně lituju," pravil Mňouk a smutně pokýval hlavou. "Neříkám to, abys ho litoval," pokračoval Kopyto, "ale aby sis uvědomil, že tím pádem vstup do podzemí je volný. Štětka leží a Štětková se točí kolem něho, takže … Z knihy M. Švandrlíka (Neuvěřitelné příhody žáků Kopyta a Mňouka) Do
13
6) Vyhledejte holé předměty a doplňte do křížovky.
To ještě nikdo neviděl. Rád poslouchám hudbu. Myslivec zastřelil jelena. Je podobná své matce. Tvým trikům nikdo nerozumí. Má zakázáno pít. T O H U D B J E L N A M C R I K Ů P Í
14
Domácí úkol: Cvičení 1 na straně 100.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.