Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní floristické disciplíny
Věnce, festony a girlandy
2
Věnce Používány několik tisíciletí
Egypt - věnec symbol slunce a spojitost s posmrtným životem Řekové a Germáni-symbol slunovratu a střídání ročních dob, věnec ze stálezelených rostlin spojován s posmrtným životem Křesťanství - symbol naděje na věčný život Budhisté - koloběh života, smrti a zvovuzrození Dnes vnímán hlavně jako dekorativní prvek
3
Proporce věnce Ideální poměr mezi tělem věnce a vnitřním otvorem 1:1, 6:1 ale i 1:2:1 Při použití světlých materiálů vytvořit tělo užší, při použití tmavých širší Věnec s uzavřeným obrysem vnímán užší Věnec s trojúhelníkovým profilem vyvolává užší dojem, s kruhovým profilem působí plným dojmem
4
Kompozice věnce Jednodruhové věnce:květy plných kulatých tvarů,drobné květy a květenství, plody,větvičky či listy,doplněk-přízdoba Vícedruhové věnce:kombinace různého materiálu,rozmístění-pravidelný rozptyl, nepravidelný rozptyl, rozptyl se zahuštěním, nepravidelně uspořádané plochy, paralelní pruhy, příčné pruhy, diagonální pruhy
5
Věnec jednodruhový
6
Věnec vícedruhový
7
Profily těla věnce Kulatý - kruhový, půlkulatý, kulatý ze ¾
Trojúhelníkový - výška = 3/4 šířky Ohraničený - věnec ohrádkový,sendvičový
8
Věnec ohrádkový
9
Věnec sendvičový
10
Rostlinný materiál Květy: plné kulaté tvary,kulatá květenství, květenství s drobnými kvítky Listy: stálezelených dřevin,opadavých listnáčů, trvalek, trav, čerstvé i sušené a preparované Větvičky: jehličnany, stálezelené dřeviny Neolistěné výhony Plody Mechy a lišejníky Ostatní přírodního původu:peří,hobliny,kamínky..
11
Ostatní materiály Drát Provazy Stuhy Sklo Plst
Pozor, rostlinný materiál má převažovat
12
Rozdělení věnců podle stylů
Dekorativní: honosné,slavnostní,plné,pro všechny příležitosti,všechny techniky Vegetativní: přírodní,přirozené,nenucené,z materiálu, jež je v přírodě společně, nejčastěji sesazované, ale i jiné techniky Formálně lineární: málo, tvar věnce nepřeje liniím, pouze přízdoba, transparentní, vzdušné
13
Věnec dekorativní
14
Věnec vegetativní
15
Věnec formálně lineární
16
Techniky zpracování těla věnce
Vázaní Vypichování Skobičkování Lepení Sesazování Proplétání Navlékání Vití
17
Vázaný věnec Rostlinný materiál se přivazuje k podložce
Podložka: slaměná, ze sena, polystyrenová, proutěná, ze stočeného prutu apod. Podložku nutné začistit:chvojím, plastovou či papírovou páskou, stuhou… Materiál nastříhat podle velikosti věnce: průměr do 20 cm,délka 5-7 cm,průměr cm,délka 7-10 cm,průměr nad 50 cm, délka i víc cm Špičky větviček ve směru hodinových ručiček, posun proti směru
18
Vázaný věnec
19
Vypichovaný věnec Tři různé postupy:
a) rostlinný materiál navazujeme na drát na 2 nožky a poté vypichujeme b) materiál navazujeme na kolík a vypichujeme c) materiál vypichujeme přímo do podložky
20
Vypichovaný věnec
21
Skobičkovaný věnec Nejčastěji z listů či mechu
Přísný tvar a věnec z listů – tzv.římský věnec Podložky slámové,polystyrenové a z aranžovací hmoty Uvažovat objem po přidání rostlinného materiálu, zachovat ideální proporce Volit dostatečně dlouhé skobičky, vpichovat je šikmo a dát pozor, aby nepronikly ven Listy bez řapíků či s nimi, špičky ve směru hodinových ručiček
22
Skobičkovaný věnec
23
Lepený věnec Jednoduché a rychlé,hlavně u sušeného materiálu, ale i živé květy Lepení lepicí pistolí,lepidlem ve spreji či lepidlem na živé květy Vyzkoušet reakci podložky na lepidlo Pracovat čistě a pečlivě
24
Lepený věnec
25
Sesazovaný věnec Věnce k položení na hrob,pro venkovní oslavy nebo sesazené přímo na záhon Přenosné potřebují pevnou podložku Volit rostliny s podobnými nároky,s nízkým či plazivým růstem
26
Sesazovaný věnec
27
Proplétaný věnec Dva způsoby:
a) dlouhé výhony smotat do kruhu a postupně přidávat další,pak přízdoba b) z 3-4 prutů různě velké kruhy,ty spojit příčně spojkami v kostru,k ní se připevňují větve a výhony Svazování nenápadnými či nápadnými materiály
28
Proplétaný věnec
29
Navlékaný věnec Okrajová technika
Spíše menší věnečky do jiných aranžmá Navlékání na drát, na tenký s jehlou Navlékaný materiál: listy, plody, květy či jejich části
30
Navlékaný věnec
31
Vitý věnec Jedna z nejstarších metod,dnes málo
Věnce z lučních květin a pampelišek Není třeba tělo věnce,tvoří ho stonky květů
32
Vitý věnec
33
Přízdoba věnce Má kopírovat tvar věnce a zabírat 1/3 těla věnce,výška maximálně 2x vyšší než tělo Umístěna spíš na vnější straně věnce Velké květy těsně na tělo,vzdušné formy mohou být dále Čím zdobnější tělo věnce,tím jednodušší přízdoba nebo ji vynechat Barvu přizpůsobit příležitosti
34
Typy přízdob Hlava:dekorativní symetrická a dekorativní asymetrická
Kyticová přízdoba Formálně lineární přízdoba Stuhová přízdoba Další typy
35
Hlava Dekorativní centrální aranžmá umístěné na těle věnce
Dekorativní symetrická: tvar nízkého trojúhelníku, materiál rozmístěn symetricky, možno doplnit stuhou - v těžišti a splývat dolů Dekorativní asymetrická: tvar kapky probíhající po směru hodinových ručiček, těžiště v horní polovině věnce nalevo od středové osy či ve spodní polovině napravo od středové osy,stuha jen u přízdoby v horní polovině
36
Hlava dekorativní symetrická
37
Hlava dekorativní asymetrická
38
Kyticová přízdoba Vzhled kytice položené na věnci
Z květů, jež vydrží daný čas bez vody či je dát do ampulí nebo zavoskovat Lze i vypichovaná do hmoty v bodě pomyslného úvazku kytice, hmota se zakryje listy, květy či stuhou
39
Kyticová přízdoba
40
Formálně lineární přízdoba
Doplněk květinových věnců či věnců z listů Nezakrývá tělo věnce Většinou několik plochých květů doplněných listy a výhony Lze i z více aranžmá: hlavní na středu těla věnce, vedlejší více na vnější straně těla a protější více na vnitřní straně věnce, propojeno výhony
41
Formálně lineární přízdoba
42
Stuhová přízdoba Může obtáčet věnec, být vázaná do smyček a uzlů a konce mohou splývat dolů Připevňuje se pomocí drátu Barevnost i materiál má harmonizovat s materiálem těla věnce Lze kombinovat s rostlinným materiálem,či z něj tvořit nebo doplňovat jiné přízdoby
43
Stuhová přízdoba
44
Věnce podle příležitosti
Adventní Vánoční Velikonoční Dušičkové Dožínkové Vavřínové
45
Feston Předchůdce girlandy, používán již v antice Jednou prověšen
Ve středu zesílen a více zdoben Po stranách zavěšeny 2 kyjovité útvary či věnečky
46
Girlanda Spojení několika festonů Jednou i vícekrát prověšena
Z jednoho či více druhů rostlin Výroba vázáním, vypichováním, skobičkováním či proplétáním Formy: cop, řetěz a snítka Podle tvaru: jednostranná a oboustranná Podle materiálu: ze zeleně, z květin a kombinovaná
47
Girlanda-cop
48
Girlanda-řetěz
49
Girlanda -snítka
50
Techniky zpracování festonů a girland
Vázání Vypichování Proplétání Lepení
51
Vázání Podklad: šňůra, lano či drát, s hrubým povrchem či se zarážkami
Podklad upevnit mezi 2 pevné body Materiál nastříhat a přivazovat vázacím drátem či provázkem jedním směrem u girlandy a od středu u festonu U jednostranné girlandy začišťovat spodní stranu zelení či stuhou Zavěšení oky ze šňůry či stuhy na koncích
53
Vypichování Vhodné pro festony a kratší girlandy
Podklad: základ z mechu,slámy či chvojí či koupený z aranžovací hmoty Výhoda: delší trvanlivost rostlinného materiálu a použití květů s kratší trvanlivostí
55
Proplétání Vhodné pro girlandy, snítky či festony
Z výhonů či proutí vytvořena kostra požadovaného tvaru Do ní přivazovány květy ošetřené sprejem proti výparu, listy a jejich svazky Vázací materiál: lýko,vinařský či ozdobný drátek
57
Lepení Nejčastější při tvorbě girland ze sušiny
Materiál přilepován k základní konstrukci Lepení tavnou lepicí pistolí
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.