Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Model intenzivní podpory

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Model intenzivní podpory"— Transkript prezentace:

1 Model intenzivní podpory
IPs Strategické řízení a plánování ve školách a v územích

2 Základní informace Realizace projektu: 1. 3. 2016 – 30. 11. 2021
Cílová skupina: vedoucí pedagogičtí pracovníci MŠ, ZŠ a SŠ, VOŠ, pedagogičtí pracovníci MŠ, ZŠ (vč. škol. zařízení: ŠD a ŠK), pracovníci zřizovatelů mateřských a základních škol, příjemci IPo Místní akční plány.

3 Zdůvodnění projektu Studie Klesající výsledky českého základního a středního školství (McKinsey & Co., 2010): Řízení kvality výuky je klíčovou oblastí, která ovlivňuje výsledky vzdělávání Kvalita výsledků vzdělávání v České republice v porovnání s dalšími zeměmi OECD je pouze průměrná a výhled do budoucna je negativní V ČR nízká podpora učitelům při zlepšování kvality výuky ze strany ředitelů Nízká podpora ředitelů ze strany zřizovatelů Přílišná zatíženost ředitelů administrativními a provozními úkony Pouze 20% času na zlepšování kvality výuky

4 Zdůvodnění projektu Studie TALIS (ČŠI, 2013):
Klíčovou součástí strategického řízení ve školách je hodnocení činnosti pedagogů a plánování jejich profesního rozvoje Pouze 22% času věnují ředitelé činnostem spojeným s výukou – administrativní zahlcení, nedostatek personálních a materiálních zdrojů Nízký počet realizovaného profesního vzdělávání v návaznosti na hodnocení práce pedagoga – pouze 30% Nízká míra zapojení individuálních forem podpory především u začínajících učitelů – pouze 8% učitelů působí jako mentoři Nízké zastoupení spolupráce mezi školami, práce s portfolii, síťování, společné plánování výuky, týmová výuka Ředitelé uplatňující pedagogické vedení pracují systematicky s hodnocením pedagogů a jejich dalším rozvojem

5 Zdůvodnění projektu Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání v ČR (2012):
Ve školách uplatňováno pedagogické vedení v minimální míře (na rozdíl od administrativního nebo manažerského přístupu) Hodnocení pedagogů není prováděno systematicky a u všech Význam dalšího vzdělávání učitelů je formálně uznáván, avšak minimální vazba mezi dalším vzděláváním a hodnocením učitelů funguje externí hodnocení škol, jeho důraz na zlepšování škol je však omezený Doporučení OECD: Vytvořit ucelený rámec pro hodnocení v celém školském systému posílit takového hodnocení učitelů, jehož účelem je zkvalitňování jejich práce posílit hodnocení škol a rozvoj pedagogické role vedení školy zlepšit dovednosti ředitelů škol v oblasti pedagogického vedení a posílit hodnocení těchto dovedností.

6 Cíl intenzivní podpory
Kompetentní, sebevědomé vedení školy, které zná potřeby rozvoje školy a pedagogického sboru, definuje srozumitelné a realistické strategické cíle, plánuje a realizuje adekvátní a efektivní řešení. Cíle bude dosaženo prostřednictvím: Vytvoření a ověření systému podpory širšímu vedení školy v oblasti strategického řízení a pedagogického vedení. Zajištění metodické a koordinační podpory širším aktérům vzdělávací politiky v územích (IPo MAP).

7 Co projekt nabízí vedení škol
Zapojení do systému tzv. intenzivní podpory Individuální poradenská a konzultační podpora po dobu dvou školních let, Provázení celým cyklem strategického řízení, Mentorská, koučovací a supervizní podpora, Účast na prezenčních a distančních vzdělávacích programech, semináře šité na míru, Metodiky a manuály pro vedení školy, vzorové dokumenty, Zapojení do kooperativní sítě škol (benchlearning). Využívání poradenských služeb odborných pracovníků v Centru podpory (např. v oblasti strategického řízení, dotací OP VVV, šablon)

8 Co projekt nabízí ostatním aktérům v území
Příležitosti společně definovat strategické vize rozvoje vzdělávání v územích Místní konference pro příjemce IPo MAP, školy a zřizovatele, Informační setkání pro příjemce IPo MAP, Infopanely pro zřizovatele Metodickou podporu při tvorbě MAP a implementaci opatření Vzorový MAP, Metodické listy k tvorbě MAP (Inspiromaty) Účast na vzdělávání Např. v tématech tvorby místního akčního plánu, komunitního plánování, vedení pracovních týmů, strategického řízení a plánování, priorit rozvoje vzdělávací politiky MŠMT

9 Co přinese školám zapojení do intenzivní podpory
Zmapování a analýza současného stavu školy, Ujasnění, kam má škola směřovat a jaké jsou její priority - cílový stav, Nalezení cesty k dosažení žádoucího stavu vzdělávání ve škole, Vytvoření realistického akčního plánu rozvoje školy a plánu rozvoje pedagogických pracovníků, Zefektivnění výchovných a vzdělávacích aktivit ve škole, vč. zájmového vzdělávání, Zapojení místní komunity do rozvoje školy (MAP), Vyhledání externích finančních zdrojů pro realizaci aktivit.

10 Co přinese zapojení do intenzivní podpory řediteli
Odbornou externí podporu při realizaci plánu rozvoje školy, Podporu širšího vedení školy ve svých záměrech vedoucích k rozvoji školy, Širší vedení školy schopné týmové práce, vybavené kompetencí plánovat a strategicky řídit, Pedagogický sbor schopný plánovat, organizovat, realizovat a reflektovat výuku, Zapojení zřizovatele do dění školy, v ideálním případě podporu zřizovatele, Rady a informace, kde najít finanční prostředky na realizaci aktivit (v rámci akčního plánu).

11 Co přinese zapojení do intenzivní podpory pedagogům
Možnost participace na rozhodování o rozvoji školy, Možnost prezentovat své potřeby a preference a začlenit je do plánu rozvoje školy , Vedení školy, které naslouchá, Vedení školy, které má jasnou vizi, Jasné vědomí, kam škola směřuje a jaké má priority, Srozumitelný a efektivní systém plánování, řízení a vyhodnocování výukových procesů a činnosti ve své třídě, Garanci systematického profesního rozvoje, Kolegiální a kooperativní školní klima.

12 Systém intenzivní podpory
Cíl: pomoci školám zlepšit strategické řízení a plánování a pedagogické vedení Cílová skupina: MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ nejsou vyloučeny z podpory Prostředek: model Systému intenzivní podpory školám Diagnostika potřeb škol a nabídka podpory na míru Prezenční a distanční vzdělávání, metodiky, plány rozvoje školy, nástroje vnitřní evaluace školy, sebehodnotící nástroje pro ředitele, nástroje hodnocení PP, plán rozvoje PP, individuální formy pomoci, benchlearning

13 Východiska pro tvorbu modelu intenzivní podpory
Metodika Kvalitní škola (ČŠI) Koncepce a rámec školy Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje Škola má ŠVP, který vychází z vize a ze strategie rozvoje školy Škola funguje podle pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci Škola je vstřícné a bezpečné místo Škola spolupracuje s vnějšími partnery Pedagogické vedení školy Vedení školy aktivně řídí, vyhodnocuje práci školy a přijímá opatření Vedení školy aktivně vytváří zdravé školní klima Vedení školy pečuje o naplnění potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj Vedení školy usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj

14 Zapojení škol – etapy Školy budou do intenzivní podpory vstupovat ve třech etapách: 1. etapa: od (10 škol) 2. etapa: od (50 škol) 3. etapa: od (20 škol) Podpora každé zapojené školy je 20 měsíců (2 školní roky) 1. pololetí – identifikace rozvojových potřeb školy Výstup: Analytická zpráva Rozvojové potřeby školy 2. pololetí – definování strategických cílů a vizí Výstup: Školní akční plán 3. a 4. pololetí: implementace opatření ŠAP, evaluace Výstup: Evaluační zpráva o pokroku školy, reflektivní zpráva za organizaci

15 Vzdělávání Tvorba vzdělávacích programů a materiálů
Prezenční vzdělávání SRP, pedagogické vedení, řízení změny, kultura školy Adaptační aktivity - Motivační semináře Specifické kurzy pro školy v systému intenzivní podpory Místní konference Distanční vzdělávání pro vedení škol v tématech prezenčního vzdělávání Příprava lektorů, konzultantů rozvoje škol, odborných poradců

16 Vzdělávací program pro vedení školy
Základní vzdělávací program pro širší vedení škol (prezenční, distanční 48 hod) Vzdělávací modul Kultura školy Seminář Kultura školy podporující maximální rozvoj každého žáka, Vzdělávací modul Vedení a řízení změny ve školách, Seminář Vedení a řízení změny ve školách Vzdělávací modul Strategické řízení a plánování ve školách Seminář Metody analýzy potřeb škol, Seminář Tvorba strategického plánu rozvoje školy, Seminář Implementace procesů SRP ve školách, Seminář Evaluace pokroku školy Vzdělávací modul Pedagogické vedení Seminář Hodnocení práce pedagogů, Seminář Tvorba plánu profesního rozvoje pedagogů, Nástavbové vzdělávací programy na míru (prezenční, 16 hod)

17 Model intenzivní podpory
1. POLOLETÍ 2. POLOLETÍ 3. POLOLETÍ 4. POLOLETÍ Analýza současného stavu školy Tvorba strategického plánu Implementace opatření navržených ve strategickém plánu Evaluace pokroku školy Vzdělávací program SRP 48 + manuály pro širší vedení škol Podpora KRŠ VP 48 + manuály VP individuální 16 h Podpora – kouč, mentor, trenér BL, létající expert Výstup: Rozvojové potřeby školy Výstup: Strategický plán rozvoje školy, školní akční plán Doplňující nabídka: podpora pedagogického leadera – vyškolení 1 osoby v podpořené školy - KOUČ Výstup: Evaluační zpráva rozvoje školy 1. VLNA 2. VLNA 3. VLNA Počet škol 18 42 20 Počet KRŠ 16 Alespoň 35 Alespoň 15 Počet ŠKR

18 Benchlearning v systému intenzivní podpory
Metodické materiály a manuály Popis metody benchlearningu Návrh implementace benchlearningu do škol Metodika benchlearningu v systému intenzivní podpory Manuál benchlearningu pro školy Pilotáž 1. vlna – 3 školy 2. vlna – 6 škol 3. vlna – 3 školy Školy vhodné pro spolupráci v rámci benchlearningu - vytipované ČŠI Trenéři benchlearningu Vyškolení minimálně 10 osob koordinujících spolupráci mezi podpořenou a vzorovou školou

19 Děkujeme za pozornost Mgr. Petr Valenta, Ph.D. Mgr. Vladimíra Chaloupková Projektový manažer Týmová manažerka


Stáhnout ppt "Model intenzivní podpory"

Podobné prezentace


Reklamy Google