Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSri Setiabudi
1
KONCEPCE VČASNÉ INTERVENCE A POSTUPNÉ INTEGRACE vzdělávání DĚTÍ S PORUCHAMI KOMUNIKACE, SOCIÁLNÍ INTERAKCE A S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA (PK-SI-PAS) V RANÉM VĚKU
2
CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI S PORUCHOU KOMUNIKACE A SOCIÁLNÍ INTERAKCE VČETNĚ DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA (PK-SI-PAS) RANÉHO A PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU v Pardubicích CHARAKTERISTIKA CÍLOVÉ SKUPINY: 1) DĚTI PROJEVUJÍCÍ SE ČASTÝMI ZÁVAŽNÝMI PORUCHAMI CHOVÁNÍ PLYNOUCÍ Z NEDOSTATEČNÉHO POROZUMĚNÍ ŘEČI (tzv.“zlobivé děti“) NĚCO CHCI, ALE NEVÍM, JAK SI O TO ŘÍCT, TAK SI LEHNU A VZTEKÁM SE NĚKDO NA MNE STÁLE MLUVÍ A DIVÍ SE, PROČ NEODPOVÍDÁM, PROTOŽE NEROZUMÍM, TŘEBA I SVÉMU JMÉNU, MONOTÓNNÍ ŘEČI BEZ INTONACE, DLOUHÝM SOUVĚTÍM ?
3
CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI S PORUCHOU KOMUNIKACE A SOCIÁLNÍ INTERAKCE VČETNĚ DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA (PK-SI-PAS) RANÉHO A PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU v Pardubicích CHARAKTERISTIKA CÍLOVÉ SKUPINY: 2) DĚTI SE ZHORŠENOU ORIENTACÍ V SOCIÁLNÍCH VZTAZÍCH V RÁMCI TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU děti, které si neumí hrát funkčně s hračkami, nezapojují se do vrstevnických her, pokud se zapojí, tak často nevhodným způsobem (problémy s výzvou ke hře, nedostatečné nebo přemrštěné reakce k druhým dětem, nepochopení herních strategií) CHCI SI HRÁT, ALE NEUMÍM OSLOVIT KAMARÁDY KE HŘE
4
CHARAKTERISTIKA CÍLOVÉ SKUPINY:
3) DĚTI SE ZHORŠENOU PŘEDSTAVIVOSTÍ nedostatečná orientace v čase a prostoru (děti neví, co budou dělat a kde to budou dělat) NĚCO MÁM JÍT DĚLAT, ALE NEVÍM CO A JAK DLOUHO TO BUDE TRVAT, TAK ZAČNU KŘIČET MÁM SI HRÁT, ALE NEVÍM JAK A Z NOVÝCH HRAČEK A HER MÁM STRACH, PROTO SI RÁD HRAJI STÁLE SE STEJNOU OBLÍBENOU HRAČKOU ČI HROU CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI S PORUCHOU KOMUNIKACE A SOCIÁLNÍ INTERAKCE VČETNĚ DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA (PK-SI-PAS) RANÉHO A PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU v Pardubicích
5
DŮVOD NASTAVENÍ KONCEPCE včasné intervence a postupné integrace dětí s PK-SI-PAS
NÁRŮST POČTU DĚTÍ S TĚŽKOU PORUCHOU KOMUNIKACE A SOCIÁLNÍ INTERAKCE VČETNĚ PAS V BĚŽNÝCH MŠ I V LENTILCE SELHÁNÍ VČASNÉ PÉČE U DĚTÍ S PODEZŘENÍM NA PK-SI-PAS V RANÉM VĚKU – není prováděn SCREENING A DEPISTÁŽ v rámci návštěv u praktického lékaře (od zahájen screening) ČASTÉ PROBLÉMY TĚCHTO DĚTÍ ZAČLENIT SE DO VÍCEČLENNÝCH VRSTEVNICKÝCH SKUPIN (POČTY KOLEM 25 – 28 DĚTÍ) V RÁMCI BĚŽNÝCH MŠ VYTVOŘENÍ INTENZIVNÍHO TERAPEUTICKÉHO PROGRAMU (UCELENÁ REHABILITACE PRO DĚTI S PK-SI-PAS) V LENTILCE S MALÝMI POČTY DĚTÍ VE TŘÍDĚ (systémové nastavení stávajících i nových metod práce s dětmi s PK-SI-PAS) INTEGRAČNÍ TŘÍDY…. přenos využitelných metod práce do běžných MŠ škol v rámci integrace dítěte s PK-SI-PAS
6
A) Včasná intervence do 3 let B) Postupná integrace od 3 – 5 let C) Povinné předškolní vzdělávání od 5 – 6/7 let
7
1) depistáž v raném věku dětí s podezřením na PK-SI-PAS screening - dětský lékař, neurolog – 18, 24 měsíců 2) včasná diagnostika dítěte – klinický psycholog, psychiatr 3) včasná raná péče – Rodinné Integrační Centrum specializovaná raná péče pro děti s PK-SI-PAS (podpora a aktivizace rodiny, nastavení komunikace dítěte, zlepšení orientace dítěte v prostředí rodiny i mimo ní) 4) PŘEDŠKOLIČKA V LENTILCE – roční adaptační příprava dítěte s PK-SI-PAS před vstupem do předškolního zařízení (běžná MŠ, integrační MŠ, speciální MŠ) 5) spolupráce rodiny, zdravotníků, LENTILKY, terénních služeb (RIC raná péče), návazných poradenských služeb (PPP, SPC) a institucí pro předškolní vzdělávání (shodné nastavení systému komunikace a práce s dítětem, rodinou, vzájemná informovanost) VČASNÁ INTERVENCE PRO DĚTI S PK-SI-PAS DO 3 LET Intenzivní podpora rodiny, odborná péče a příprava dítě s PK-SI-PAS pro vstup do předškolního zařízení: MŠ běžného typu MŠ integrační MŠ speciální
8
VČASNÁ INTERVENCE PRO DĚTI
S PK-SI-PAS OD 1,5 (2) DO 3 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských a speciálně-pedagogických služeb
9
PROCES VČASNÉ INTERVENCE PRO DĚTI S PK-SI-PAS OD 1,5 (2) DO 3 LET
18 – 24 MĚSÍCŮ DĚTSKÝ PRAKTICKÝ LÉKAŘ screening PAS pozitivní screening KLINICKÝ PSYCHOLOG, psychiatr sledování, stanovení diagnózy KOORDINÁTOR PODPORY VČASNÉ INTERVENCE = LENTILKA PŘEDŠKOLIČKA RODINNÉ INTEGRAČNÍ CENTRUM speciálně pedagogická péče raná péče – sociální práce s rodinou 3 roky - dispenzarizace – psychologická a speciálně pedagogická péče Speciálně pedagogické centrum, Pedagogicko - psychologická poradna
10
DĚTSKÝ LÉKAŘ SCREENING PAS U DĚTÍ v 18 a 24 měsících
11
POSTUPNÁ INTEGRACE PRO DĚTI S PK-SI-PAS OD 3 DO 5 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských, pedagogických a speciálně-pedagogických služeb
12
PROJEKT POSTUPNÉ INTEGRACE dětí s PK-SI-PAS VYHLEDÁVÁNÍ DĚTÍ S PK-SI-PAS V MŠ BĚŽNÉHO TYPU s podporou PPP (metodik prevence), psycholog - podpora v dané MŠ či přestup do LENTILKY, intenzivní péče a terapie
13
PROCES POSTUPNÉ INTEGRACE DĚTÍ S PK-SI-PAS OD 3 LET spolupráce mezi předškolními zařízeními MŠ běžného typu MŠ integrační MŠ speciální PODPORA DĚTÍ S PK-SI-PAS VE STÁVAJÍCÍ BĚŽNÉ MŠ Přechod dětí s těžkou poruchou komunikace a sociální interakce vč. PAS z klasických MŠ do speciální třídy pro děti s PK-SI-PAS v Lentilce nastavení efektivního komunikačního systému u dítěte s cílem eliminace nežádoucích projevů chování Přechod dětí do Integračních tříd v rámci Lentilky ověření nastaveného komunikačního systému v dětském kolektivu s nižším počtem dětí – max. do 14 dětí ve třídě Návrat dětí do klasické MŠ a PODPORA V MŠ přenos komunikačních dovedností dětí do většího kolektivu MŠ s podpůrnými opatřeními dodanými poradenskými centry ve spolupráci s komunikačním terapeutem dětí s PK-SI-PAS v LENTILCE
14
POSTUPNÁ INTEGRACE dětí s PK-SI-PAS VYBRANÉ MŠ BĚŽNÉHO TYPU pro integraci dětí s PK-SI-PAS
MŠ BĚŽNÉHO TYPU ve spolupráci s lentilkou – integrační školkou a rehabilitačním centrem Pilotní projekt: „ŠKOLKA OTEVŘENÁ INTEGRACI“ MŠ KLUBÍČKO MŠ KORÁLEK MŠ ZVONEČEK MŠ DUHA MŠ POSPÍŠILOVO NÁMĚSTÍ MŠ MOTÝLEK
15
PILOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PŘENOS PRAKTICKÝCH ZKUŠENOSTÍ SE ZAČLENĚNÍM DĚTÍ S PK-SI-PAS V LENTILCE ve spolupráci s partnerskými organizacemi Pilotní projekt vzdělávání pedagogických a vedoucích pracovníků Ve vytipovaných 6 MŠ v pardubicích OBSAH PŘEDNÁŠEK BLOK 1: CHARAKTERISTIKA DÍTĚTE S PK-SI-PAS BLOK 2: PODPORA KOMUNIKACE U DÍTĚTE S PK- SI - PAS V BĚŽNÉ TŘÍDĚ MŠ V RÁMCI INTEGRACE BLOK 3: PODPORA SOCI. VNÍMÁNÍ A SOC. INTERAKCE U DÍTĚTE S PK–SI –PAS V BĚŽNÍ TŘÍDĚ MŠ V RÁMCI INTEGRACE BLOK 4: PODPORA ORIENTACE U DÍTĚTE S PK- SI PAS V ČASE A PROSTORU TŘÍDY BĚŽNÉ MŠ BLOK 5: HRA A JEJÍ VÝVOJ U DÍTĚTE S PK-SI-PAS BLOK 6: ZVLÁDÁNÍ PROBLÉMOVÉHO CHOVÁNÍ U DÍTĚTE S PK-SI-PAS
16
POVINNÁ PŘEDŠKOLNÍ DOCHÁZKA PRO DĚTI S PK-SI-PAS OD 5 DO 6 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských, pedagogických a speciálně-pedagogických služeb
17
POVINNÁ PŘEDŠKOLNÍ DOCHÁZKA PRO DĚTI S PK-SI-PAS OD 6 DO 7 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských, pedagogických a speciálně-pedagogických služeb
18
POVINNÁ PŘEDŠKOLNÍ DOCHÁZKA PRO DĚTI S PK-SI-PAS 7 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských, pedagogických a speciálně-pedagogických služeb
19
METODICKÉ A VZDĚLÁVACÍ CENTRUM pro děti s PK-SI-PAS V LENTILCE
POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ v metodickém centru Lentilka (PÁTEK 8:00 -14:00) TERÉNNÍ SLUŽBY RANÉ PÉČE v rodinném prostředí (RIC) INFORMAČNÍ LETÁK - vyhledávání dětí s PK-SI-PAS v běžném typu MŠ ODBORNÉ VEDENÍ - metodické vedení multidisciplinárního týmu integračních tříd, speciální třídy pro děti s PK-SI-PAS a rehabilitačního centra LENTILKA, PŘEVÁŽNĚ PRO DĚTI OD 18 MĚSÍCŮ DO 5 LET VZDĚLÁVÁNÍ - pedagogů, asistentů pedagoga, osobních asistentů, rodičů tvorba a distribuce METODICKÝCH MATERIÁLŮ, DIDAKTICKÝCH POMŮCEK zaměřené na oblast komunikace, sociálních dovedností a rozvoji hry u dítěte raného a předškolního věku OSVĚTOVÉ AKCE A AKTIVITY PREVENTIVNÍ PROGRAMY - zaměřené na depistáž a podporu dětí s poruchou komunikace, sociální interakce a PAS v MŠ běžného typu - spolupráce s metodikem logopedické péče
20
METODICKÉ A VZDĚLÁVACÍ CENTRUM pro děti s PK-SI-PAS REALIZÁTOŘI
LENTILKA – INTEGRAČNÍ ŠKOLKA A REHABILITAČNÍ CENTRUM Mgr. Gabriela Bělková – ředitelka LENTILKY Mgr. Gabriela Hůlová – poradce a koordinátor koncepce RODINNÉ INTEGRAČNÍ CENTRUM – RANÁ PÉČE: Ing. Mgr. Hana Janiková – ředitelka RIC MAGISTRÁT MĚSTA PARDUBICE - PARTNER KONCEPCE: Mgr. Ivana Liedermanová – vedoucí OŠKS Ing. Iva Kamenická – OŠKS Ing. Iveta Skládalová – OŠKS
21
PEDAGOGICKO PSYCHOLOGICKÁ PORADNA Mgr
PEDAGOGICKO PSYCHOLOGICKÁ PORADNA Mgr. Dana Marková – metodik logopedické prevence MEDEORA – AMBULANCE KLINICKÉ PSYCHOLOGIE PhDr. Markéta Ďurechová – psycholog SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM Mgr. Markéta Jirásková – krajská koordinátorka pro PAS Mgr. Monika Morávková – speciální pedagog KRAJSKÝ ÚŘAD PARDUBICKÉHO KRAJE Bc. Irena Tlapáková – odbor školství ZÁSTUPCI MATEŘSKÝCH ŠKOL Mgr. Iva Škaloudová – ředitelka MŠ Bc. Alena Stehnová – ředitelka MŠ MATEŘSKÉ ŠKOLY – pilot ŠKOLKA OTEVŘENÁ INTEGRACI METODICKÉ A VZDĚLÁVACÍ CENTRUM pro děti s PK-SI-PAS ZÁSTUPCI MULTIOBOROVÉHO TÝMU
22
ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA SVÍTÁNÍ, o.p.s.
Mgr. Markéta Hujerová – zástupce ředitele SPECIÁLNÍ mateřská škola, základní škola a praktická škola ParduBICE (Do nového) Mgr. Bronislava Štursová – ředitelka Základní škola a mateřská škola Pardubice, A. Krause Mgr. Daniela Ročková – ředitelka METODICKÉ A VZDĚLÁVACÍ CENTRUM pro děti s PK-SI-PAS PARTICIPUJÍCÍ ORGANIZACE
23
KONEC PREZENTACE DĚKUJEME VŠEM!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.