Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAleš Bureš
1
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Malba – historie malby “, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, kdy a jak vznikalo malířství. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ.
2
MALÍŘSTVÍ Malířství je vedle sochařství
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. MALÍŘSTVÍ Malířství je vedle sochařství a grafiky jednou z částí výtvarného mění. MALÍŘSTVÍ
3
Je to postup aplikování barviva rozpuštěného v médiu a nanášení (lepivého) činidla na povrch jakým je například papír, malířské plátno nebo zeď. Člověku zabývajícímu se touto činností se říká malíř; tohoto termínu se užívá zejména, jde-li o jeho profesi.
4
Existují důkazy, že historie malování je asi šestkrát delší
než historie užívání psaného jazyka. Všichni tvůrci, ať to jsou jeskynní malíři, malíři egyptských faraonů,nebo tvůrci Mínoova knosského labyrintu, Řečtí a Římští malíři, anonymní příslušníci středověkých malíř-ských dílen, velcí mistři renesance a baroka, nebo umělci 20. století používali k vyjadřování barvy.
5
Barva je v podstatě jedním z nejdůležitějších prvků,
která odlišuje malířství od ostatních výtvarných disciplín. Umělecká malba se považuje za jednu z nejdůležitějších forem výtvarného umění. Paul Gauguin
6
Altamira je jeskyně v Kantábrii na severu Španělska, v Santillaně
del Mar poblíž přístavního Města Santander, ve které byly nalezeny roku 1879 pravěké nástěnné malby, převážně s motivy zvířat (zcela uznány byly až počátkem 20. století).
7
Soubor maleb ze stropu jeskyně Altamira Španělsko, strop síně je
18 m dlouhý asi 9 m široký.
8
Jejím objevitelem se stal místní lovec, který na nález upo-zornil majitele pozemku, Dona Sautuolu.
Ten zpočátku objevu nevěnoval velkou pozornost, až po několika letech začal místo podrobně zkoumat. Nashromáždil řadu podivuhodných archeologických vyko-pávek a po nejdříve nepřijmutém obeznámení odborní- kům pokračoval ve výzkumech, přičemž jeho pětiletá dcera Marie nalezla šťastnou náhodou v postranní chodbě rozsáhlé nástěnné malby, později datované na mladší paleolit (magdalénien).
9
Krétské umění (také kultura minojská podle krále Mínóa) Se rozvíjelo v 2. tisíciletí př. n. l. na ostrově Kréta (významná obchodní křižovatka). Na Krétě byl silně vyvinutý kult Bohyně matky. Společnost byla organizována do určitých komunit – kolem místního vládce. Rozsáhlý objekt,Knósský palác, sídlo krále Mínóa. Uprostřed nádvoří. Červeno černé sloupy. Bohatá fresková výzdoba, malba na vlhkou omítku.
10
Palác v Knóssu
11
V nástěnném malířství se uplatňují náměty figurální
(princ s liliemi z Knóssu, dívka skákající přes rohy býka, mořské motivy – delfíni, chobotnice,svět zvířat, fantastické a ornamentální motivy. Nejsou žádné válečné a bojové náměty !!!
12
Starověké římské, tedy malířské umění starověkého Říma, patří mezi významné doklady umělecké vyspělosti římské civilizace. Spolu se sochami a reliéfními prvky zdobila výmalba interiéry a exteriéry mnoha římských soukromých, veřejných, náboženských či funerálních staveb. Významné byly triumfální nástěnné malby oslavující vítěz-ství římského vojska.
13
Významné byly triumfální nástěnné
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. POMPEJE POMPEJE Významné byly triumfální nástěnné malby oslavující vítězství římského vojska.
14
Malířství však našlo uplatnění i ve sféře privátních portrétů, obvykle malovaných na dřevo. Stejně jako v Řecku nebylo ani v Římě malířství – na rozdíl od sochařství – považováno za opravdové umění. Vladimír Komárek: malba na dřevě (spoluautor Václav Plechatý)
15
OTÁZKY NA ZÁVĚR kde a jaké známe první malby
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. OTÁZKY NA ZÁVĚR kde a jaké známe první malby čím jsou zajímavé malby na Krétě OTÁZKY NA ZÁVĚR
16
Zdroje pro textovou část
PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN Vlastimil JELÍNEK Příručka jako studijní materiál k výuce o slohu na střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti. Svet umenia. Ikar. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon, 1984. 1) MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, ISBN ODEHNALOVÁ, Alena. 1. vyd. Brno: CERM, 1997, 212 s. ISBN
17
Seznam zdrojů pro použité obrázky
3 Foto Pavel Gabrhel „Ego“ akryl, Králíková Vendula Snímek 6 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 7 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃ Snímek 8 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 11 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 12 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˂ buy/800px_Knossos_bull.jpg˃ Snímek 14 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ org/wikipedia/en/thumb/7/75/Mosaica.jpg/200px-Mosaica.jpg˃
18
Snímek 14 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www:
˂ Snímek 15 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.