Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
REKLAMA A MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE
Kateřina Dušáková
2
OTÁZKY Co je marketing? Co je komunikace?
Co je marketingová komunikace? OTÁZKY
3
Proces, díky němuž firmy vytvářejí hodnotu pro zákazníky a budují s nimi vztahy tak, aby od nich získali zpět protihodnotu (Kotler, 2007) Založen na uspokojování potřeb a přání zákazníků Vytváří potřeby MARKETING
4
NÁSTROJE Marketingový mix
4P 4 E NÁSTROJE Marketingový mix Product Price Place Promotion Experience Everyplace Exchange Evangelism
5
4 E EXPERIENCE EVERYPLACE EXCHANGE EVANGELISM
Objevte a zmapujte celou zákaznickou cestu (Hersey´s) EXCHANGE Oceňte hodnotu věcí, ne pouze jejich cenu. Jaká je hodnota zákazníka. EVERYPLACE Zkoušejte nové věci, poznejte nová média a kanály EVANGELISM Najděte vášeň a emoce ve Vaší značce, inspirujte své zákazníky a zaměstnance (Branson, Jobs) 4 E
6
Komunikační proces Model AIDA KOMUNIKACE Základem je přesvědčivá komunikace (od subjektu přes přenos až po reakci zákazníka) Mediální zahlcení !! UPOUTAT POZORNOST, UPOUTAT POZORNOST !!!! Stádia, kterými musí jednotlivec projít Pozornost Zájem Přání Akce
7
Nabídka vzešla z marketingového mixu a zaměřuje se a přizpůsobuje na skupinu zákazníků.
SEGMENT trhu SEGMENTACE trhu Příklad: věková skupina ženy nebo muži děti sociální vrstva zeměpisná oblast SEGMENTACE
8
Životní cyklus produktu
Zralost Tržby Čas Zisk Růst Útlum Zavádění
9
Životní cyklus produktu
Znamená, jak se produkt uplatňuje na trhu, v jaké fázi se nachází Potřeba zvážit použití vhodných marketingových nástrojů Životní cyklus produktu
10
CENA Marketingový přístup stanovení ceny podle:
ZÁKAZNÍKA – pomocí průzkumu trhu, jakou cenu by zákazník akceptoval KONKURENCE – zdroje – ceníky konkurentů, televize, časopisy, internet ! CENA
11
CENA Ceny produktů se mohou lišit podle: MÍSTA prodeje ZÁKAZNÍKŮ
OBDOBÍ ZPŮSOBU PLACENÍ DOBY, po kterou je produkt na trhu VÝPRODEJE CENA
12
CENOVÉ PRAKTIKY CENA VYPADÁ VÝHODNĚJI BALÍČKY a ANTIBALÍČKY
VYROVNÁVACÍ CENY CENOVÉ PRAKTIKY
13
DISTRIBUCE PŘÍMÝ PRODEJ – výrobce – podnikům, obyvatelstvu
ZPROSTŘEDKOVATEL – hledá pro výrobce odběratele (velkoobchod) MALOOBCHOD – potraviny, počítače, módní oblečení VELKOOBCHOD – prodává dále na maloobchod – ztráta ovlivnit prodej a cenu DISTRIBUCE
14
Volba reklamní strategie – Musí to být „vidět, slyšet nebo se o tom musí alespoň mluvit“ !!
• SLOGANY – např. „Merci za to, že jsi“ nebo „Škoda, simple clever“ • RACIONÁLNÍ PŮSOBENÍ – rozumové argumenty - působí více na muže - vhodné u technických výrobků • EMOCE PROPAGACE PROMOTION
15
EMOCE rovná se vnitřní vzrušení vnímány pozitivně nebo negativně
dokážou vyvolat impulsivní nevědomé jednání šance na neplánovaný nákup
16
KOMUNIKAČNÍ MIX Reklama Podpora prodeje (vzorky, odměny)
Přímý marketing (direct mail, Telemarketing, Online a Mobilní marketing) Public Relations Osobní prodej Sponzoring Veletrhy a výstavy KOMUNIKAČNÍ MIX
17
PUBLIC RELATIONS Sdružuje části několika oborů: Sociologie Psychologie
Žurnalistika Rétorika vede dialog, snaha o získání vlivu v mediích PUBLIC RELATIONS
18
PUBLIC RELATIONS Event marketing – zinscenování zážitků, jedinečnost,
neopakovatelnost (road show, sportovní, kulturní akce) Public affairs – komunikace s institucemi tj. úřady, státní správa, regionální a místní samospráva Government relations – lobbing PUBLIC RELATIONS
19
ONLINE MARKETING
20
VÝZNAM INTERNETU VÝHODY PRO ZÁKAZNÍKA VÝHODY PRO OBCHODNÍKA
Rychlejší a snadný přístup k informacím Dostat za své peníze nejvyšší užitek Pevné vztahy s důvěryhodnými obchodníky Celosvětové působení, flexibilní, Pomoc zákazníkům koupit rychleji, snadněji Budovat dlouhodobé vztahy Snadnější shromažďování informací o zákaznících Redukce nákladů Zlepšení firemní image multimediální, přesné cílení,
21
REKLAMA NA INTERNETU 3 základní kanály: E-mail WWW stránky
Sociální sítě Méně nákladná, než v ostatních mediích, lze ji téměř okamžitě měnit i v průběhu. REKLAMA NA INTERNETU
22
Reklamní proužek, který nese určité reklamní sdělení a který uživatele po kliknutí přesměruje na www stránky inzerenta Využitelnost: Představení nových produktů Zvýšení povědomí o značce Podpora produktů, které jsou málo vyhledávány formou klíčových slov POZOR NA BANNEROVOU SLEPOTU !!! BANNEROVÁ REKLAMA
23
ZPŮSOB ÚHRADY FLAT FEE – pevná paušální cena za časový úsek
CPT/CPM MODEL – cena za počet (tisíc) zobrazení Click-Trough Based Model – platba podle počtu prokliknutí Revenue Based Model – zadavatelé platí podle počtu objednávek či služeb ZPŮSOB ÚHRADY
24
TEXTOVÁ REKLAMA Závislá na klíčových slovech
Umístěná většinou ve výsledcích vyhledávání na daná klíčová slova Zápis do DB portálů a vyhledavačů Méně agresivní, přesné zacílení TEXTOVÁ REKLAMA
25
PAY PER CLICK REKLAMA (PPC)
Reklamní odkazy vázané na klíčová slova se specifickým způsobem placení za kliknutí FAKTORY: max. cena za klik frekvence kliknutí na odkaz Nízké náklady, kvalitní zacílení Měřitelnost Kontrola !!! Důležité je kvalitní měření návštěvnosti !!! PAY PER CLICK REKLAMA (PPC)
26
Partnerství mezi internetovými stránkami prodejce výrobků nebo služeb (provozovatel programu) a stránkami, které tyto produkty doporučují a odkazují. Marketingové aktivity odměňované procenty (nebo pevnou částkou) z prodeje výrobků či služeb (obvykle z objednávky či registrace). Poskytovatel reklamního prostoru je tak hodnocen provizí za skutečně proběhlé obchody, nikoliv tedy za pouhé zobrazování reklamy (CPT) či za kliknutí na ni (PPC). AFFILIATE MARKETING
27
NOVÉ TRENDY
28
Použití reálného značkového výrobku nebo služby zpravidla přímo v audiovizuálním díle v živém vysílání či představení nebo knihách, které samy o sobě nemají reálný charakter. Zobrazení v pozitivní situaci – ztotožnění Nenásilné, nerušivé Cílová skupina – často 15 – 25 let PRODUCT PLACEMENT
29
GUERILLOVÁ KOMUNIKACE
Nekonvenční marketingová kampaň Účel – dosažení max. efektu s minimem zdrojů Hlavně na těchto medií: MHD, lavičky, autobusové zastávky. TAKTIKA Udeřit na nečekaném místě Vtipné cíle Ihned se stáhnout zpět Upoutat pozornost !! GUERILLOVÁ KOMUNIKACE
30
Jakákoliv forma marketingu, reklamy nebo aktivit na podporu prodeje, cílené na spotřebitelé prostřednictvím mobilní komunikace SMS, MMS, IvM. Přesné zacílení, operativnost Nízké náklady Měřitelnost MOBILNÍ MARKETING
31
Způsob komunikace, kdy se sdělení s reklamním obsahem jeví příjemci natolik zajímavé, že je samovolně a vlastními prostředky šíří dále. VIDEO, , ODKAZ, OBRÁZEK, TEXT, HUDBA, HRY…. Nízké náklady Rychlá realizace a šíření VIRÁLNÍ MARKETING
32
Forma osobní komunikace zahrnující výměnu informací o produktu mezi cílovými zákazníky a sousedy, přáteli, příbuznými, kolegy Zboží dlouhodobé spotřeby Finančně náročné produkty Produkty utvářející image WORD OF MOUTH
33
P. Klínský et. al, EKONOMIKA pro střední školy, Eduko, Praha 2013. s
P. Klínský et. al, EKONOMIKA pro střední školy, Eduko, Praha s ISBN B. Stromko, Reklama a marketingová komunikace, studijní opora VŠEM (2016). ZDROJE
34
DOTAZY ???
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.