Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jan Neruda Povídky malostranské
Autor: Mgr. Kamila Martínková
2
Rozbor knih k maturitní zkoušce
Tematický okruh Rozbor knih k maturitní zkoušce Anotace Prezentace je určena žákům 4. ročníku pro přípravu k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V prezentaci si žáci zopakují základní údaje o době, životě a tvorbě autora Jana Nerudy a prakticky si procvičí rozbor ukázky z knihy Povídky malostranské. Metodický pokyn Prezentace je rozdělena na dvě části. První část slouží jako doplnění výkladu literárněhistorického kontextu knihy Povídky malostranské. Druhá část je interaktivní, zaměřená na spolupráci s žáky, kteří pracují s ukázkou z povídky podle zadaných otázek. Druh materiálu prezentace Datum tvorby Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Mar1_11 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
3
Literárněhistorický kontext
Realismus snaha o pravdivé a věrné zachycení skutečnosti píše se i o do té doby zakázaných tématech (rozpad rodiny, nevěra, alkoholismus, chudoba, práce dětí,…) zobrazuje průměrného člověka uplatňuje se typizace hlavní žánry - román, povídka, drama klasický, historický, kritický, venkovský, vědecký, socialistický, naturalismus, … A. Jirásek, K. V. Rais, J. Neruda, G. Preissová, T. G. Masaryk Ch. Dickens, H. de Balzac, F. M. Dostojevskij, L. N. Tolstoj EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
4
Májovci literární skupina 60. lét 19. století
mladá literární generace kolem Jana Nerudy a Vítězslava Hálka 1858 vydali almanach Máj – veřejně se přihlásili k odkazu K. H. Máchy snaha o modernizaci české literatury a o propojení s evropskou literaturou chtěli zobrazovat skutečnost pravdivě (pronikaly realistické principy) zájem o současnost, odklon od minulosti J. Neruda, V. Hálek, K. Světlá, J. Arbes, A. Heyduk EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
5
Jan Neruda (1834 – 1891)
6
Životopis básník, prozaik, dramatik, žurnalista, redaktor Národních listů narodil se v Praze na Malé Straně v Ostruhové ulici (dnešní Nerudově) v domě U Dvou slunců po maturitě vystřídal řadu zaměstnání studium práv ani filozofie nedokončil poté se rozhodl pro dráhu spisovatele a novináře působil v řadě redakcí milostné vztahy ovlivnily jeho tvorbu (Anna Holinová, Karolina Světlá, Kateřině Macháčková), ale nikdy se neoženil cestoval – Paříž, Balkán, Egypt, Itálie, severní Německo EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
7
Dílo Poezie: Próza: Fejetony: Hřbitovní kvítí (1858)
Knihy veršů (1868) Písně kosmické (1878) Balady a romance (1883) Prosté motivy (1883) Zpěvy páteční (1896) Próza: Arabesky (1864) Trhani (1872) Povídky malostranské (1878) Fejetony: Studie krátké a kratší I, II (1876) Žerty hravé a dravé (1877) napsal přes 2000 fejetonů – vycházely v novinách nebo čaopisech EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
8
Povídky malostranské (1878)
Týden v tichém domě (1867) Pan Ryšánek a pan Schlegl (1875) Přivedla žebráka na mizinu (1875) O měkkém srdci paní Rusky (1875) Večerní šplechty (1875) Doktor Kazisvět (1876) Hastrman (1876) Jak si nakouřil pan Vorel pěnovku (1876) U tří lilií (1876) Svatováclavská mše (1876) Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849, o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo rozbořeno (1877) Psáno o letošních Dušičkách (1876) Figurky (1877) EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
9
vrcholné prozaické dílo
jedno z nejvýznamnějších literárních děl české literatury vůbec soubor třinácti povídek, které původně samostatně vycházely v různých časopisech (Květy, Národní listy, Podřipan, Lumír) sestavil a prvně společně vydal v roce 1878 náměty k povídkám autor čerpal ze vzpomínek na své dětství a dospívání strávené na Malé Straně předkládá v nich věrný obraz každodenního života měšťanů i prostých obyvatel města v polovině 19. století postavy jsou vždy pečlivě a podrobně vylíčeny a charakterizovány velký význam zaujímá i přesný místopis prostředí, v němž se děj povídek odehrává EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
10
Přečtěte si ukázku: Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
11
Převyprávějte obsah ukázky:
Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
12
Vyhledejte v textu archaismy a historismy:
Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
13
Vysvětlete rozdílné užité uvozovek:
Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
14
Charakterizujte podržené pojmy:
Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
15
Použité zdroje: BALAJKA, Bohuš, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ
Použité zdroje: BALAJKA, Bohuš, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Přehledné dějiny literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2006, 269 s. Maják. ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN X. AUTOR NEUVEDEN. Jan Neruda [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VILÍMEK, Jan. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použitá ukázka: NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.