Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRůžena Švecová
1
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír Rychlý NÁZEV: VY_32_Inovace_Dějepis_2 ČÍSLO DUM: 16 TÉMA: Prezentace „Starověké Athény“ ROČNÍK: 6. OBDOBÍ REALIZACE: 2/2013
2
Anotace: Prezentace popisující uspořádání městského státu Athény a jeho vliv na vývoj evropské demokracie. Doplněno o úkoly pro žáky. Text byl vypracován pro učebnici Dějepis: Pravěk, starověk, nakladatelství Nová škola, 2011, ale je použitelný i pro jiné zdroje.
3
Téma dnešní hodiny v zjistíte v tajence
1 2 3 4 5 6 Bohyně lásky Bohyně lovu Manželka Dia (Zeus) – bohyně rodiny Bůh podsvětí Bůh moře Obr s jedním okem
4
1 A F R O D I T 2 E M S 3 H É 4 Á 5 P Ó N 6 K Y L
5
Athény Na mapě vyznačte Athény.
Z učebnice zjistěte, jak se jmenuje poloostrov, na kterém Athény leží. Jaké postavení mají Athény v dnešním Řecku?
6
Poloha Athén Byly Athéna vnitrozemským nebo přímořským státem?
Jakou mohla mít jejich poloha výhodu pro jejich hospodářství?
7
Přečtěte si pověst o vzniku Athén v učebnici – pak učebnici zavřete a odpovězte na otázky
Podle které bohyně se Athény jmenují? Čeho bohyně to byla? Se kterým bohem soupeřila o název města? Jaký dar lidem poskytla? Jaký produkt se z tohoto daru v Řecku vyráběl a vyvážel?
8
Athény jsou považovány za kolébku evropské demokracie
Athény jsou považovány za kolébku evropské demokracie. Zkuste určit, které z následujících pojmů jsou charakteristické pro dnešní demokracii. Klikněte na ně. Lidé mohou vyznávat libovolné náboženství Je povoleno jediné náboženství Lidé nemohou cestovat do zahraničí Dobře Špatně Špatně O všem rozhoduje sám panovník Lidé jsou svobodní Lidé mohou říkat své názory Špatně Dobře Dobře Lidé mohou psát, co chtějí Ženy mají stejná práva jako muži Probíhají volby Dobře Dobře Dobře Neprobíhají volby Pro všechny platí stejné zákony Soudí vládce podle své vůle Špatně Dobře Špatně
9
Akropolis Nejvýznamnější část Athén pahorek uprostřed města s chrámy.
10
Dluhy Člověk v Athénách mohl za neplacení dluhů upadnout do otroctví.
Existují dluhy a zadlužení lidé i v dnešní době? Z jakých důvodů se lidé mohou dostat do dluhů? Jaký postih dnes lidem s dluhy hrozí?
11
Athénská demokracie Zjistěte v učebnici, z jakých slov pochází slovo demokracie. Popište, v čem se lišila athénská demokracie od té dnešní v například v našem státě. Kdo může u nás může volit? Kdo přijímá v České republice zákony? Kdo v České republice vládne? Jsou dnes ti, co přijímají zákony a vládnou, placeni?
12
Střepinový soud Každý občan mohl na střep napsat jméno člověka, který podle něj ohrožoval demokracii v Athénách. Střepinový soud naruby – napište na papírek jméno spolužáka, který je podle vás největším přínosem pro vaší třídu.
13
Vzdělání Řekněte, proč je pro člověka důležité vzdělání.
14
Přečtěte si v učebnici o vzdělávání v Athénách a pak odpovězte na otázky
Kdo se mohl v Athénách vzdělávat? Co se učili žáci v Athénách? Jak se lišilo vzdělávání v Athénách a v jiných orientálních státech (Egypt, Mezopotámie)?
15
Označte a vysvětlete, který pojem nepatří k Athénám
Attika Athéna Knóssos Akropolis
16
Knóssos Je to palác na Krétě
17
Označte a vysvětlete, který pojem nepatří k athénské demokracii
Volby Vláda jednotlivce - diktatura Lidové shromáždění Vláda lidu
18
Vláda jednotlivce - diktatura
Na vládě podíleli všichni plnoprávní občané.
19
Opravte věty Město Athény leží na ostrově Kréta.
Formou vlády v Athénách byla vláda jednotlivce. Vzdělání nebylo pro Athéňany důležité. Lidi nebezpečné pro demokracii mohli Athéňané vyloučit z města při lístkovém soudu. Středem Athén byl pahorek Archobůlos.
20
Opravte věty Město Athény leží na poloostrově Attika.
Formou vlády v Athénách byla demokracie. Vzdělání bylo pro Athéňany důležité. Lidi nebezpečné pro demokracii mohli Athéňané vyloučit z města při střepinovém soudu. Středem Athén byl pahorek Akropolis.
21
Athény Počátky demokracie - na vládě se podíleli všichni plnoprávní občané (muži). Na lidovém shromáždění si volili úředníky a přijímali zákony. Každý mohl volit a zastávat úřad. Bez práv byli přistěhovalci a otroci. Athény měly výhodnou polohu u moře, byl to stát s rozvinutým námořním obchodem a s rozvinutými řemesly.
22
Literatura: Zpracováno podle učebnice: Bednáříková, J., Kysučan L., Fejfušová M.: Dějepis: Pravěk a starověk. Brno: Nová škola, ISBN
23
Citace Soubor:Aegeansea.jpg. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupné z: Soubor:AthensAcropolisDawnAdj06028.jpg. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupné z:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.