Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
TYPOLOGIE ÚČASTNÍKŮ
2
Každý z účastníků CR se vždy chová a koná jako kompletní a jedinečná osobnost.
Přesto existují skupiny lidí s převažujícími společnými a pro ně typickými vlastnostmi. Co je to osobnost? Termínem osobnost zpravidla označujeme člověka se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky. Neexistují dva naprosto stejní jedinci. Osobnost se utváří celý život – početím začíná a smrtí končí. Jmenujte společné vlastnosti osobností ve Vaší skupině. Pohlaví, věk, zájmy, hodnoty, preference, sociální skupina, rodina,…
3
Pro průvodce je důležité:
a) vědět, které typické vlastnosti se mohou u účastníků vyskytovat, Organizujete ozdravný pobyt u moře pro děti bez doprovodu rodičů ve věku let, jaké typické vlastnosti můžete očekávat? b) naučit se tyto znaky operativně odlišovat, Proč? c) rozhodnout se, jaký způsob chování a konání ve vzájemné interakci s účastníkem pokládat za optimální. Pro nalezení nejvhodnějšího způsobu chování jsou nutné vědomosti z psychologie a praxe.
4
Psychologické a praktické poznatky umožňují rozeznávat více typů účastníků.
Klasifikačním hlediskem může být: a) temperament účastníka, b) jeho charakter, c) způsob jeho chování, d) země původu, e) pohlaví, f) věk, g) zdravotní stav, h) účastníci s bezrizikovým a rizikovým chováním,…
5
Podle uvedených kritérií stanovíme jednotlivé typy účastníků.
Typická osobnost určité skupiny účastníků CR se označuje modální osobnost. Které z uvedených kritérií zjistíte pouhým pozorováním? Při nastupování do autobusu se Vás snaží jiná osoba, která přišla později než Vy, předběhnout, jak reagujete?
6
1. Typy účastníků podle temperamentu
Temperament je soustava psychických vlastností, které se projevují způsobem reagování, chování a prožívání člověka – zvláště tím, jak snadno vznikají city, jak jsou silné a jak živě se projevují navenek, jak rychle se střídají. Je vrozená složka osobnosti. Na podkladě temperamentu mohou vznikat jak dobré, tak špatné charakterové vlastnosti.
7
V průběhu života jsou temperamentové vlastnosti též zčásti překrývány vlastnostmi charakteru.
Neexistuje čistý temperament, při hodnocení zjišťujeme znaky dvou a více typů. Není snadné spolehlivě určit vlastnosti temperamentu. Je nutné déletrvající pozorování jedince. Flegmatik, sangvinik, cholerik, melancholik.
8
Typ silný vyrovnaný pomalý flegmatik rychlý sangvinik nevyrovnaný rychlý cholerik slabý melancholik
9
Flegmatik Pomalý, klidný, trpělivý, rozvážný, méně společenský, málomluvný, nerad se přizpůsobuje novým podmínkám, dlouhé rozhodování, vyrovnaný, nepružný, pasivní. V CR jsou možné problémy s dochvilností. Sangvinik energický, samostatný, iniciativní, družný, živý, pružně reaguje, rozvážný, ovládá se i v kritických situacích, citově nestálý, méně spolehlivý. Jako účastník CR nezpůsobuje problémy, někdy je netrpělivý, méně důkladný. Lze využít jeho aktivitu a výřečnost.
10
Cholerik Rychlý, prudký, výbušný, netrpělivý, aktivní, dobrý organizátor. Problémy se sebeovládáním, ochotou se podřídit, snášenlivostí. Lze ho usměrnit klidným, slušným a mírným jednáním, případnou agresivitu odstranit buď rázně nebo bez povšimnutí. Melancholik Vážný, plachý, pesimistický, nedůvěřivý, velmi citlivý vůči své osobě, nevěří si, uzavřený, málo iniciativní. Potřeba zvláštní péče, povzbuzení, zvýšené pozornosti. V CR může mít negativní vliv na náladu skupiny.
11
2. Typy účastníků podle individuálních rysů charakteru
Způsob chování účastníků výrazně ovlivňují jejich charakterové vlastnosti. Charakter = soustava relativně stálých duševních vlastností (soubor znaků, které utvářejí osobnost člověka), projevují se v jeho chápání a způsobu života, ve vztahu k sobě a k vykonané práci, k ostatním lidem, k celé společnosti. Charakterové vlastnosti jsou proměnlivé, dají se ovlivnit výchovou.
12
Podle způsobu chování, které vyplývá z charakterových vlastností dělíme účastníky na dvě skupiny:
a) s bezrizikovým chováním – účastník rozhodný, náročný, přátelský, sdílný, klidný, plachý až stydlivý, nesmělý. Rozhodný – jisté vystupování, vzpřímené a pružné držení těla, rychlé a cílevědomé počínání, klade věcné otázky, přesně vyslovuje svá přání, trvá na jejich splnění, důvěřuje svému úsudku, často odmítá dobře míněnou radu průvodce, je kritický, ale objektivní. Do této skupiny lze zařadit i odborníka Náročný – zvýšené nároky na standard požadovaných a poskytovaných služeb, práci v CR rozumí a umí ji ocenit.
13
Přátelský, sdílný, a hovorný – účastníci mají zpravidla dobrou náladu, příjemný a otevřený pohled, usměvavý výraz tváře. Průvodce musí rozlišit přátelství a hovornost vrozenou od předstírané, z nadměrně hovorného účastníka se časem může stát účastník nesnesitelný a nežádoucí. Klidný, ale i pohodlný – klidné pohyby, rozvážný, většinou pomalý slovní projev, často dobrosrdečný, smysl pro humor, odmítá strojenost, vyhovuje mu přímé a přirozené chování, zpravidla vyžaduje delší dobu na přemýšlení a přijetí rozhodnutí.
14
Plachý, stydlivý a nesmělý – nenáročný, hovoří potichu, svá přání vyslovuje nejistě a nepřesně, ve slovním projevu se často zadrhává, tváří se úzkostlivě. Chování průvodce musí být klidné, přívětivé, srdečné, taktní, ale bez přehnané ochoty. b) účastníci s rizikovým chováním – účastník nepříjemný, „vzorný“, nerozhodný, uzavřený a málomluvný, nedůvěřivý, nadměrně kritický, egoistický, lakomý, příliš sebevědomý, domýšlivý, hádavý, ješitný, náladový, agresivní, pesimistický, pedantský, nepříjemný.
15
Nepříjemný – různé podoby, od účastníka, který se ovládá jen s vypětím sil, až po účastníka, který se rád staví na odiv svému okolí a zdůrazňuje význam své osobnosti, často vyvolává konflikty, je zdrojem napětí pro ostatní účastníky i pro průvodce. Chování k němu vyžaduje klid, dokonalé zvládnutí pracovních povinností. „Vzorný“ – snaží se vždy chovat dle předepsaných pravidel, působit velmi učeně, všechno má, všude byl, všechno umí, očekává pochvalu svého okolí, kterému je však spíše směšný, až nesympatický, styk s ním vyžaduje více sebezapření.
16
Nerozhodný – nejistotu projevuje často v držení těla, výrazem tváře, nepřesným vyjadřováním svých přání, pomalostí a váhavostí ve slovním projevu, v gestech, vymýšlí si výmluvy na zdůvodnění své nespokojenosti, čímž zpravidla maskuje svoji nerozhodnost a nesamostatnost. Uzavřený, rezervovaný – vážný, nepozorný ve vztahu ke svému okolí, chová se chladně, nemračí se ani neusmívá, hovoří málo, často jsou projevy mimické a málo výrazné. Průvodce je nucen hovořit s ním více, než je obvyklé, musí k němu být otevřený a důrazný.
17
Nervózní a rozčilený – vnitřní napětí, zmatek, lehce podléhá vlivu stresových situací, impulzivní až afektované chování, svoje napětí přenáší i na okolí. Průvodce – zachovat klid, nenechat se strhnout jeho nervozitou. Unáhlený – vyžaduje rychlé poskytování služeb, unáhlenost může jen předstírat se záměrem získat určité výhody na úkor ostatních účastníků. Zklamaný a nespokojený – projevuje se podobně jako nervózní, navíc mluví rychle, hlasitě, výrazně gestikuluje, je nezdvořilý, někdy uráží nevhodnou formulací vět, stěžuje si, vyhrožuje.
18
Nedůvěřivý a kritický – má vysoké požadavky, vidí jen sám sebe, k sobě je nekritický, vyžaduje stálou péči a pozornost, nedůvěřuje radám a doporučením průvodce, někdy je ironizuje (špatné zkušenosti z minulosti). Průvodce – zachovat klid, být trpělivý, přesvědčit ho, že má zájem na jeho spokojenosti. Egoistický – má pocit, že za své vynaložené peníze musí dostat velký objem služeb a že má vše k dispozici. Je lakomý, mstivý, závistivý, nepřátelský, sobecký, prospěchářský, ziskuchtivý.
19
Sebevědomý, až domýšlivý a hádavý – chce mít zásadně vždy pravdu, i tehdy, když se mýlí.
Ješitný až hysterický – nápadný zevnějšek, samolibost, někdy přílišná skromnost, dětinskost, až úzkostlivost na názor okolí. Průvodce – nedávat najevo příliš velký zájem, ani antipatii či apatii, jeho nepatrnou výstřednost přehlédnout, v opačném případě požádat, aby se choval v rámci společenských norem. Náladový – chová se a počíná si podle své momentální nálady, často mění postoje k okolí. Průvodce – trpělivost a optimismus.
20
Pesimistický – nespokojený, plachý, bojácný, trpí pocitem, že jeho životním údělem je neštěstí. Ve společnosti je nepříjemný, dokáže rozladit i jiné účastníky, lze ho jen těžko přesvědčit. Optimistický – přátelský, upřímný, rád působí radost jiným. Pedantský – překáží mu každá maličkost, problematické chování.
21
3. Typy účastníků podle provenience (původu)
a) Tuzemští b) Cizinci Předpokladem úspěchu ve styku s cizinci je: znalost cizích jazyků, Poznatky a informace o způsobu života, národních zvyklostech, způsobech chování, gastronomických odlišnostech, za samozřejmost pokládáme: přívětivý úsměv, zdvořilost, takt a diskrétnost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.