Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SLOUŽÍM VLASTI! PROČ? PROJEKT MOTIVACE K VOJENSKÉ PROFESI 2016–2022

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SLOUŽÍM VLASTI! PROČ? PROJEKT MOTIVACE K VOJENSKÉ PROFESI 2016–2022"— Transkript prezentace:

1 SLOUŽÍM VLASTI! PROČ? PROJEKT MOTIVACE K VOJENSKÉ PROFESI 2016–2022
Eva Pavlíková, Jitka Laštovková oddělení expertních služeb pro oblast lidských zdrojů GŠ AČR 7. olomoucká podzimní sociologická konference/Olomouc/

2 ZÁKLADNÍ INFORMACE K VÝZKUMU
CÍL – analyzovat motivy, hodnoty a postoje vojáků nastupující generace – na základě získaných dat podpořit velení v rozhodování (nejen) v oblasti rekrutace LONGITUDINÁLNÍ PANELOVÝ VÝZKUM TECHNIKA SBĚRU DAT – dotazník 3 FÁZE – 1. fáze na začátku kariéry (konec kurzu základní přípravy) – 2. a 3. fáze po dvou a čtyřech letech služby

3 1. FÁZE všechny dotčené cílové skupiny vojáci z povolání, studenti Univerzity obrany, vojáci v aktivní záloze, účastníci dobrovolných vojenských cvičení 6 sběrů dat 2016–2018 u nastupujících vojáků z povolání, 4 sběry u nastupujících vojáků v Aktivní záloze a účastníků dobrovolných vojenských cvičení dotazník vyplňován ke konci kurzu základní přípravy/dobrovolného vojenského cvičení (pouze úspěšní účastníci) prosba o kontakt pro 2. a 3. fázi projektu 2019–2022

4 SOUČASNÝ STAV PROJEKTU
3 sběry dat u nastupujících vojáků z povolání prosinec 2016, březen 2017, září 2017 2 sběry dat u vojáků v Aktivní záloze – malý vzorek, neprezentován květen 2017, srpen 2017 871 dotazníků (43 žen) 808 kontaktů pro 2. fázi

5 OBSAŽENÁ TÉMATA demotivující faktory profesní identita
preferované hodnoty motivace stát se velitelem hodnocení rekrutačního procesu

6 MOŽNOSTI SROVNÁNÍ srovnat výsledky z 1., 2. a 3. fáze HLAVNÍ CÍL
VYBRANÉ OTÁZKY KOMPAROVAT s novými výzkumy mezi českou veřejností s výsledky starších výzkumů Motivace k vojenskému povolání z 90. let

7 VYBRANÉ VÝSLEDKY

8 I. HODNOTY NEJDŮLEŽITĚJŠÍ průměr na škále 1–4
respektovat právo a pořádek 1,35 podílet se na zajišťování bezpečnosti státu 1,53 být loajální k nadřízeným 1,55 prosadit se vlastní pílí 1,55 NEJMÉNĚ DŮLEŽITÉ mít moc a vliv být politicky aktivní

9 1 2 3 4 HODNOTY KONFORMITA SELF MADE WO/MEN NEZÁVISLOST UTILITARITA
respektovat právo a pořádek podílet se na zajišťování bezpečnosti našeho státu být loajální k nadřízeným mít úctu k lidem, kteří mají jiné názory než já respektovat názor většiny 2 SELF MADE WO/MEN žít a jednat na vlastní zodpovědnost nacházet uspokojení v tom, co život přináší prosadit se vlastní pílí 3 NEZÁVISLOST pomáhat sociálně slabým být politicky aktivní rozvíjet vlastní představivost a tvořivost dosáhnout pochopení pro sebe a své zájmy 4 UTILITARITA mít vysokou životní úroveň mít moc a vliv

10 II. OBECNÉ MOTIVY PRO VÝBĚR POVOLÁNÍ
REKRUTI HLEDAJÍ sociální jistotu a jistotu zaměstnání spíše než kreativitu, rodinnou tradici nebo moc ČESKÁ VEŘEJNOST (Proměny české společnosti 2016) 1. jistota zaměstnání 2. možnosti sladění pracovního a osobního života 3. dobré interpersonální vztahy 4. výše platu

11 TRENDY V OBECNÝCH MOTIVECH MLADÉ GENERACE K VÝBĚRU POVOLÁNÍ
SROVNÁNÍ S VÝZKUMY Z LET 1999–2002 STEJNÉ – jistota zaměstnání, přátelské prostředí, využití vlastních znalostí ZMĚNY – vyšší důraz na profesní růst seberealizaci, užitečnost a dobrodružství – méně důležitá moc a rodinná tradice

12 NEJVĚTŠÍ ZMĚNY PŘI VÝBĚRU POVOLÁNÍ OBECNĚ

13 III. MOTIVACE K VÝBĚRU VOJENSKÉ PROFESE
odpověď ANO Chci dělat zajímavou práci % Chci udělat něco pro bezpečnost své země % Chci dělat užitečnou práci % Láká mě práce s vojenskou technikou % Možnost učit se cizí jazyky % Možnost podívat se do zahraničí % Líbí se mi pořádek, kázeň, vojenská organizace 78 % Líbí se mi vojenské uniformy % Chci si vydělat více peněz než v civilu % Už od dětství jsem chtěl/a být vojákem/yní 52 % Abych se vyhnul/a nezaměstnanosti %

14 ODPOVĚDNOST A DISCIPLÍNA
MOTIVY 1 ODPOVĚDNOST A DISCIPLÍNA Chci dělat užitečnou práci Chci udělat něco pro bezpečnost své země Chci dělat zajímavou práci Mám rád/a pořádek, kázeň, voj. organizaci 2 VOJÁK TĚLEM I DUŠÍ Už od dětství jsem chtěl/a být vojákem/yní Líbí se mi vojenské uniformy Láká mě práce s vojenskou technikou 3 KOSMOPOLITA Možnost podívat se do zahraničí Možnost učit se cizí jazyky 4 PRAGMATIK Chci si vydělat více peněz než v civilu Abych se vyhnul/a nezaměstnanosti

15 III. VNÍMÁNÍ VOJENSKÉ PROFESE
1. příležitost k zajištění vlastní/rodinné sociální stability 2. příležitost ke kariérnímu postupu 3. zábavu, protože budu dělat to, co mě baví 4. službu vlasti 5. povolání na celý život 6. získání zkušeností a start do dalšího civilního zaměstnání hrdost na vojenské povolání 100 % (jediná výjimka z 871 dotazníků)

16 DISKUSE

17 TEORIE CH. MOSKOSE OD INSTITUCE K ZAMĚSTNÁNÍ
čest, služba a vlast dlouhodobá služba přináležitost k organizaci silná vojenská kultura povinnost a akceptace ZAMĚSTNÁNÍ tržní ekonomika specializace, vzdělání slabá vojenská kultura osobní rozvoj, hedonistické hodnoty

18 STEJNÁ SLOVA, JINÝ VÝZNAM
Vypadá to na NÁVRAT ČÁSTI INSTITUCIONÁLNÍCH HODNOT – témata jako bezpečnost země, odpovědnost, dlouhodobá služba ALE jiné mezinárodní bezpečnostní prostředí odlišná situace na trhu práce odlišná situace profesionální armády jako zaměstnavatele než před 20 lety STEJNÁ SLOVA, JINÝ VÝZNAM

19 ZÁVĚRY

20 ZÁVĚRY do armády vstupují lidé, kteří jsou ztotožnění s jejími hodnotami v armádě rekruti hledají spíše jistoty než dobrodružství bezpečnost země se znovu objevuje jako důležitý motiv NE jednoznačně posun od tradičních hodnot (čest, služba a vlast) k tržním zaměstnaneckým hodnotám, spíše se mísí budoucnost – vojáci, pro které jsou klíčové jistoty, důležitá jasná představa kariéry a obrana vlasti (NE dobrodružství či seberealizace)

21 DĚKUJEME ZA POZORNOST


Stáhnout ppt "SLOUŽÍM VLASTI! PROČ? PROJEKT MOTIVACE K VOJENSKÉ PROFESI 2016–2022"

Podobné prezentace


Reklamy Google