Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Emoce v předškolním věku: Jak s nimi pracovat

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Emoce v předškolním věku: Jak s nimi pracovat"— Transkript prezentace:

1 Emoce v předškolním věku: Jak s nimi pracovat
Mgr. Martina Koubíková

2 Žádná emoce není špatná
Radost Smutek Strach Hněv Odpor Překvapení Ve všech kulturách (evoluční význam) Pociťovat jakoukoli emoci není špatné (záleží ale na způsobu vyjádření)

3 Pozor tedy na vyjádření typu:
„Kluci nebrečí.“ „Holčičky se nesmí vztekat.“ „Nebreč, nic se ti nestalo.“ „Nemáš mít z čeho strach. Nic se ti neděje.“

4 Každé dítě je jedinečné
Není univerzální způsob, jak by dítě mělo reagovat Vliv temperament, kultura, aktuální stav Změny mohou být signálem, že je něco jinak/špatně

5 Čitelnost emocí a tzv. dvojná vazba
Zlobím se na tebe, že sis neuklidil hračky! Kazuistika

6 Možnosti vyjádření emocí – podpora:
Vlastní příklad Jaké emoce rodič vyjadřuje a jakým způsobem Jaké emoce se v rodině „nenosí“ Není potřeba svoje emoce před dětmi skrývat (jen pozor na přílišné zatahování dětí) Pojmenovávání, co sám rodič cítí, i toho, co vidí u dítěte Příběhy, pohádky (film V hlavě)

7 Jak se cítíš? Neverbální techniky
Jsem naštvaná Jsem veselá Jsem smutná

8 Jak se cítíš? Použití škálování

9 Emoce v předškolním věku
Jsem ráda, že jsem na pouti, ale nejsem ráda, že tu s námi není taťka. Větší stabilita oproti batolecímu věku Ubývá negativních emočních reakcí, spíše pozitivní ladění Vázáno na aktuální situace Bez ambivalence – jen jedna emoce v čase

10 Emoce v předškolním věku
Smysl pro humor – (př. opakování nesmyslných nebo zakázaných slov) Postupné vnímání příčin emocí Rozvíjí se kontrola emočních projevů (jeden z aspektů školní zralosti) Stejný prožitek jako důležitá osoba

11 Rozumím, že jsi naštvaný, že jsme ti nekoupili novou hračku.
Vztek Jak vzniká? Pocit nerespektování potřeb či přání Co s ním? Vyjádření práva dítěte se takto cítit Zároveň neustupování z nastavených pravidel (riziko použití emoce pro manipulaci) Jednotnost ve výchově Rozumím, že jsi naštvaný, že jsme ti nekoupili novou hračku.

12 Vztek: Co s ním? Prostor a čas pro zklidnění (vztekací židle, koutek, podložka) Bezpečné vybití energie

13 Vztek: aktuální situace
Proč jsi taková bordelářka? Minulý týden jsi zapomněla bundu, dneska batoh? Pořád něco! Jak ti mám pomoct, abys zítra nezapomněla batoh ve škole?

14 Vztek: Já výroky Jsem hrozně rozčilená, když slyším nadávky.
Jsi zlá holka. Proč jsi rozbrečela svoji sestru?

15 Vztek: co když NÁM to ujede?
Dát dopředu varování „Varuji tě, moje trpělivost je u konce“ Být na to s partnerem spolu – zastupování se Vydýchat se Dát si prostor (jít na chvíli do jiné místnosti) Pokud nám to ujelo, tak se k tomu vrátit a klidně uznat, že jsme situaci neustáli v klidu (tak, jak bychom chtěli)

16 Smutek Uznat to, že dítě se takto cítí
Najít příčinu a podle toho reagovat Hledat možnosti, aby se dítě cítilo lépe Externalizace

17 Nejčastější důvody smutku u dětí předškolního věku a co s tím
Aktuální neuspokojení potřeb (př. rodiče nekoupí hračku) Vyjádření porozumění Neuhýbání (riziko) Odloučení (první dny ve školce) Váš postoj dítě může uklidnit nebo znervóznit Seznámení se s prostředím Dítě má informace o tom, kde je rodič Zástupný symbol (oblíbená hračka) Jasný plán, kdy se vrátíte Vlastní zkušenost, co vám pomohlo

18 Nejčastější důvody smutku u dětí předškolního věku a co s tím
Rodinné konflikty (rozvod) Tendence k sebeobviňování (rodinné konflikty) Ujistit dítě, že za konflikty rodičů nemůže Komunikovat s dítětem (nepopírat konflikty), ale nezatěžovat ho detaily Neočerňovat druhého rodiče před dítětem Nedělat z dítěte prostředníka vzkazů Informovat ho o tom, co se bude dít dále Nemoc, úmrtí v rodině, mazlíčka Truchlení je normální (prozatím není pochopení smrti jako definitivní – to až v cca 10) Netabuizovat Možnost rozloučení Potíže mimo rodinu Tendence k somatizaci (bolení bříška, potíže se spánkem)

19 Strach Vázán na rozvoj dětské představivosti Magické myšlení
Typické strachy v předškolním věku: Strašidla Přírodní živly Tma Co s ním? Nezlehčovat, ale ani nadbytečné rozebírání Využít magického myšlení Vynechat strašidelné příběhy, filmy, hry

20 Strach ze tmy Co s ním? Noční můry Večerní rituál dodá jistotu
Mazlíček v posteli Pootevřené dveře Baterka, lampička Noční můry Neprobouzet Dodat pocit jistoty a bezpečí Pokud bude chtít, tak mluvit o snu Pokud bude chtít, nakreslit

21 Užitečné publikace: Příběhy, které léčí (Maria Molicka)
Výchova dětí rada pro každou situaci (Gail Rechlin, Caroline Winkler) Divoké zvíře (K. I. Al-Ghani) Tygr dělá uáááá (Kamila a Petr Kopsovi)

22 Užitečné hry:

23 Děkuji vám za pozornost!
Mgr. Martina Koubíková V prezentaci byly použity obrázky z google.com


Stáhnout ppt "Emoce v předškolním věku: Jak s nimi pracovat"

Podobné prezentace


Reklamy Google