Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tělesná kultura v obrobí renesance a humanismu
2
Renesance Rin ascenzia – znovuzrození (antiky) 14. - 17. století
vznik v severní Itálii bohaté městské státy (Florencie, Janov, Benátky...) menší politická závislost na církvi měšťané získávají dostatek volného času původ přestává být rozhodujícím společenským měřítkem – důležité jsou schopnosti odklon od asketického života dle církve
3
Renesance bohatá šlechta vystavuje na odiv své majetky
podpora umění sběratelství antických artefaktů nové směry v umění církevní ale i světské motivy nové techniky (fresky, perspektiva) umělecké studie anatomie těla – Leonardo Da Vinci
5
Tělesná výchova v renesanci
rozvoj univerzit výuku theologie doplňují přírodní vědy a ekonomie vedle soukromých škol začínají vznikat i veřejné rozhodující institut volného času vzdělanci a lékaři se začínají zabývat problematikou tělesných cvičení opět se prosazuje princip kalokagatie
6
Tělesná výchova v renesance
V roce 1425 založena škola v Mantově učil zde Vittorino da Feltre průkopník pobytu v přírodě východiskem výuky byla kalokagatie hodiny teoretických předmětů se střídaly s hodinami tělesných cvičení (šerm, zápas, jízda na koni, atletika, plavání a míčové hry) kromě dětí z bohatých rodin vyučovány i nadané děti z chudých poměrů
7
Rozvoj lékařských věd Navazoval na učení antických lékařů (Hippokrat, Galen) Studium stavby těla a funkce orgánů Hieronymus Mercurialis - studium vlivu tělesných cvičení na organismus - De arte gymnastika sex libri - zdravotní gymnastika - rehabilitace pomocí tělesných cvičení
8
Renesance v dalších evropských zemích
Francie Francois Rabelais ( ) kritika scholastické výchovy (Gargantua a Pantagruel), výchova humanistická s tělesnými cvičeními jako nedílnou složkou Michel de Montaigne (1535 – 1592) dokonalé ovládnutí těla jako základ ušlechtilého chování Anglie Thomas More (1478 – 1535) dílo Utopie – požadavek na zařazení TV do výuky po vzoru antických Athén
9
Renesance v dalších evropských zemích
Nizozemí Lodovico Vives ( ) spis „Jak vyučovat“ – zařazení TV mezi vyučovací předměty Erasmus Rotterdamský Německé země - Mikuláš Wynmann – první učebnice plavání
10
Renesance v českých zemích
výrazné zpoždění oproti zbytku Evropy náboženské vzepětí během Husovy doby a husitské války návrat k hluboké víře v rozporu s pojetím humanismu zájem o TV pouze teoretický – bez zavádění do praxe výuka šermu na Univerzitě výuka TV v jezuitských kolejích rytířská umění, atletika, rekreační pobyty
11
Jan Ámos Komenský (1592-1670) navazuje na tradici humanismu
pokus o vytvoření pansofického vzdělávacího systému požadoval všeobecné vzdělání pro všechny bez rozdílu dílo Didactica Magna Rozebírá zdravý životní styl - střídání práce a odpočinku vytvořil stupně vzdělávání klín mateřský (0-6 let) doma základní škola (6-12 let) v obci gymnázia (12-18 let) ve větších městech univerzity
13
Jan Ámos Komenský (1592-1670) Zákony školy dobře spořádané
Sedm zákonů zotavení Hrej tak, aby se hra nestala v životě věcí hlavní Hra ať slouží k upevnění zdraví i občerstvení mysli Hry ať nejsou nebezpečné život, zdraví a důstojnosti Hra ať je předehrou vážných věcí Hra nechť skončí včas Hru nechť řídí učitel Hra ať není jen hraním, ale věcí vážnou (posílení zdravý a mysli a průpravou pro práci)
14
Jan Ámos Komenský (1592-1670) Všeobecná porada o nápravě věcí lidských
nedokončené dílo tři části: Pansophia všeobecná moudrost Panpedia všeobecné školství zdůrazněn význam TV Panorthosia všenáprava doporučuje obnovení OH
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.