Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

(NE)BEZPEČÍ INTERNETU

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "(NE)BEZPEČÍ INTERNETU"— Transkript prezentace:

1 (NE)BEZPEČÍ INTERNETU

2 MÉDIA Internet Mobilní telefony a přehrávače Tablety, chytré telefony
Jsou interaktivní (umožňují vzájemnou komunikaci) Propojují funkce (volání, focení, natáčení, připojení k internetu.....)

3 Jak si hrály (hrají) děti
70. léta 60. léta

4 Jak si hrály (hrají) děti
80. léta 90. léta

5 Jak si hrály (hrají) děti
začátek tisíciletí

6 Jak si hrají děti dnes

7 Co na internetu děti dělají?
jsou on-line 1. místo zaujímá sociální síť Facebook dále je to prohlížení, sdílení videí na YouTube sledování pornografie hraní PC her komunikují s neznámými lidmi sdílejí intimní fotografie (1/6 dětí)

8 Děti na internetu Komunikují Baví se (hry, multimediální obsah)
Sociální sítě Profil v některé ze sociálních sítí má: 96% dětí mezi 13 a 16 lety 65% dětí mezi 9 a 12 lety YouTube Pornografie Baví se (hry, multimediální obsah) Vyhledávají informace

9 Sociální sítě

10

11

12

13 Kyberšikana – co to je? taková forma šikany, při které jsou jedinci v rovnocenném postavení (děti ubližují dětem), taková forma šikany, která skutečně vykazuje jasně definované prvky šikany (vyvíjí se, cílem je uškodit, ublížit, má své pachatele a oběti), formy psychické šikany, k páchání jsou zneužívány ICT (informační a komunikační technologie), zejm. mobilní telefony a internet, chování agresora je zaměřeno na útlak, výsměch, vydírání oběti aj.

14 A co kyberšikana není formy psychického či fyzického násilí mezi jedinci v nadřízeném, podřízeném vztahu (mobbing, bossing), násilí směrem k pedagogům – natáčení, zneužití videa, fotografie ( provinění, přestupky – zásahy do práva na ochranu osobnosti (OZ), přestupky proti občanskému soužití, trestné činy – pomluva, vydírání, omezování osobní svobody), útoky ze stran pedagogů – lidské i profesionální selhání, jednání na internetu, které definuje zákon – spam, phishing, porušování autorských práv

15 Formy kyberšikany aneb prostředky a aplikace, které se používají
Výhrůžné a obtěžující telefonáty Rozesílání SMS a MMS zpráv Posílání ů (obtěžujících, výhrůžných) Obtěžování a vyhrožování v on-line komunikaci a v sociálních sítích (chat, Facebook, MySpace, seznamky, libimseti.cz, lide.cz, spoluzaci.cz apod.) Vytváření zesměšňujících webových stránek Publikace fotografií a videonahrávek na internetu (servery YouTube, Stream) Úpravy profilů jedince na různých portálech Zneužití hesla ke změně identifikačních údajů

16 A jak to vypadá David: ‎Dáša ty svině zamrdaná vole kundo nebudeš se do mě srát ty píčo!!! a už vůbec ne do mí rodiny kundo zajebaná vole dám ti prez hubu ty děvko!!! ve škole si nevotevřeš tu tvojí zajebanou hubu a tady se navážíš do všech Alča, Domča, Sára, Honza Hulič Atd!!! chcípni ty svině tě zbiju !! Natalie:  jo hezky Davide, jen do ní! kráva jedna blbá! Ája: jo Dáša,ta mne taky sere :D kikina ji minule zavrela mezi dvere :DD Áda: Krábo potřebovala by dostat do držky!

17 Patnáctiletá Alena byla trochu jiná než její spolužačky
Patnáctiletá Alena byla trochu jiná než její spolužačky. Nemalovala se, místo randění se věnovala gymnastice. Dlouhé měsíce se jí proto její spolužačky vysmívaly, posílaly jí desítky ů a SMS, psaly o ní hanlivé básničky na webu. „Vypadá jako hnida/ale je velká pinda, umí jen I miss you/ale na to jí říkám jen Fuck you.“ Celá situace vyvrcholila na Nový rok, kdy obdržela přání: „Přeju ti vše nejhorší do nového roku. Smrt, mor, syfilis, tuberu, láskou nezamaskuješ hemeroidy, hnidy. A dostaneš přes hubu hned na Nový rok.“ Alena se zhroutila. Odmítala jíst, hubla, až u ní byla diagnostikována anorexie. Když chtěli rodiče šikanu řešit, rodiče agresorek vše popřeli a obrátili proti oběti.

18

19 Typy útoků aneb jak zasáhnout oběť
Flaming – provokování (nepřátelské chování k ostatním uživatelům) Harassment – obtěžování (obtěžující a perverzní y, SMS zprávy) Denigration – očerňování, pošpinění (uveřejňování pomluv a výmyslů) Masquerade – přetvářka (vydávání se za blízké, známé, kamarády) Impersonation – napodobování (vydávání se za oběť samotnou) Outing – odhalování (zveřejnění citlivých, intimních materiálů o oběti) Exclusion – vyloučení (vyloučení jedince z on line skupiny) Cyberstalking - pronásledování, slídění (vydírání, vyhrožování) Happy slapping (veselé fackování), Bumfights (vandalismus, agrese vůči bezmocným)

20 Rozdíly Klasická šikana Kyberšikana
úmyslné jednání proti jedinci či skupině (je zde zpětná vazba) nemusí zde být úmysl ublížení, z vtipu se stává útok (chybí zpětná vazba) odehrává se na předvídatelných místech kontakt oběti kdykoli a kdekoli (neomezen časem ani místem) je snadněji čitelná, můžeme si všimnout přímých i nepřímých znaků nečitelná, obrovský strach a úzkost oběti, chybí zde klasické přímé znaky pachatel a útočník se setkávají tváří v tvář pachatele se ve většině případů nepodaří odhalit publikum je poměrně malé (skupina, třída) obrovské publikum uživatelů internetu, zejm. sociálních sítí prevence intenzivní, dlouhodobá, osvědčená prevence kyberšikany „v plenkách“

21 Pachatelé a oběti Pachatelé Oběti častěji chlapci častěji dívky
znalost internetových aplikací uživatelé sociálních sítí mají mnoho přátel, cítí se populární méně reálných přátel malý zájem ze strany rodičů o užívání internetu nízká důvěra k ostatním nezáleží na věku, pohlaví, postavení v sociální skupině může se jimi stát kdokoli

22 Jak je to tedy s pedagogy???
Natáčení videa a fotografování, zveřejňování na internetu Řeší zákon č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník  §84, §85, §86, §87, §88, §89, §90 Podoba a soukromí § 84: Zachytit jakýmkoli způsobem podobu člověka tak, aby podle zobrazení bylo možné určit jeho totožnost, je možné jen s jeho svolením. § 85: (1) Rozšiřovat podobu člověka je možné jen s jeho svolením. (2) Svolí-li někdo k zobrazení své podoby za okolností, z nichž je zřejmé, že bude šířeno, platí, že svoluje i k jeho rozmnožování a rozšiřování obvyklým způsobem, jak je mohl vzhledem k okolnostem rozumně předpokládat. § 86: Nikdo nesmí zasáhnout do soukromí jiného, nemá-li k tomu zákonný důvod. Zejména nelze bez svolení člověka narušit jeho soukromé prostory, sledovat jeho soukromý život nebo pořizovat o tom zvukový nebo obrazový záznam, využívat takové či jiné záznamy pořízené o soukromém životě člověka třetí osobou, nebo takové záznamy o jeho soukromém životě šířit. Ve stejném rozsahu jsou chráněny i soukromé písemnosti osobní povahy.

23 § 87: (1) Kdo svolil k použití písemnosti osobní povahy, podobizny nebo zvukového či obrazového záznamu týkajícího se člověka nebo jeho projevů osobní povahy, může svolení odvolat, třebaže je udělil na určitou dobu. (2) Bylo-li svolení udělené na určitou dobu odvoláno, aniž to odůvodňuje podstatná změna okolností nebo jiný rozumný důvod, nahradí odvolávající škodu z toho vzniklou osobě, které svolení udělil. § 88: (1) Svolení není třeba, pokud se podobizna nebo zvukový či obrazový záznam pořídí nebo použijí k výkonu nebo ochraně jiných práv nebo právem chráněných zájmů jiných osob. (2) Svolení není třeba ani v případě, když se podobizna, písemnost osobní povahy nebo zvukový či obrazový záznam pořídí nebo použijí na základě zákona k úřednímu účelu nebo v případě, že někdo veřejně vystoupí v záležitosti veřejného zájmu. § 89: Podobizna nebo zvukový či obrazový záznam se mohou bez svolení člověka také pořídit nebo použít přiměřeným způsobem též k vědeckému nebo uměleckému účelu a pro tiskové, rozhlasové, televizní nebo obdobné zpravodajství. § 90: Zákonný důvod k zásahu do soukromí jiného nebo k použití jeho podobizny, písemnosti osobní povahy nebo zvukového či obrazového záznamu nesmí být využit nepřiměřeným způsobem v rozporu s oprávněnými zájmy člověka.

24 Jak je to tedy s pedagogy???
Dále se může jednat o přestupky (zákon o přestupcích č. 200/1990 Sb. Řeší orgány obce, většinou napomenutí, pokuty nebo zákaz činnosti Věk pachatele nad 15 let (max. 2000,- Kč) § 49 Přestupky proti občanskému soužití (1) Přestupku se dopustí ten, kdo a) jinému ublíží na cti tím, že ho urazí nebo vydá v posměch…

25 Jak je to tedy s pedagogy???
Trestné činy, zákon č. 40/2009 Sb., Trestní zákoník 15 – 18 let = provinění, zvláštní opatření a sazby § 146 Ublížení na zdraví § 171 Omezování osobní svobody § 175 Vydírání § 184 Pomluva

26 Ostatní rizika: Závislostní chování – netholismus, nethománie
Silná touha –neodolatelná touha hrát hry, prohlížet stránky apod. Potíže v sebeovládání – závislí si těžko uvědomují své pocity, nepřipouští si únavu a vyčerpání Odvykací stav –psychický odvykací stav, který je provázen nervozitou, zvýšenou agresivitou, úzkostí, hněvem atd. Růst tolerance – časová tolerance, obtížnost her, hardware. Zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů – přátelé, škola, domácnost, sex… Pokračování v činnosti i přes důkaz škodlivých následků – mezi takové následky patří např. zhoršení zdravotního stavu, snížení celkové tělesné vitality.

27 Ostatní rizika: Sexting
elektronické rozesílání textových zpráv, fotografií či videa se sexuálním obsahem. Materiály se často řadí do tzv. dětské pornografie. Ta se definuje jako pornografie, v níž jsou zobrazeny děti jako sexuální aktéři nebo objekty (soulož, masturbace, nahota atd.). Je důležité upozornit, že dítě je podle zákona osoba mladší 18 let (nikoli 15!).  § 192 Výroba a jiné nakládání s dětskou pornografií  (1) Přechovávání (odnětí svobody až na 2 roky)  (2) Výroba, dovoz, vývoz, nabídka, zpřístupňování (odnětí svobody až na 3 roky)  § 193 Zneužití dítěte k výrobě pornografie  (1) Kdo přiměje, zjedná, najme, zláká, svede nebo zneužije dítě k výrobě pornografického díla nebo kořistí z účasti dítěte na takovém pornografickém díle, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až 5 let. 

28 Ostatní rizika: Kybergrooming
Kybergrooming - psychická manipulace dítěte prostřednictvím internetových komunikačních prostředků ( , icq, skype, sociální sítě, sms) cíl: vylákání nezletilého na osobní schůzku oběti: zpravidla děti ve věku 9 – 16 let hlavní cíl: sexuální zneužití, fyzické napadení, výroba dětského pornografického materiálu, obchod s lidmi, vydírání). kybergroomer a jeho praktiky: Trpělivost – komunikuje s dítětem i několik měsíců Snaha udržet komunikaci a vztah v tajnosti Hovoří často o významu „pravé“ lásky Nadprůměrně přátelský, pečující, podporuje dítě emočně i finančně Hovoří o sexuálních tématech Vyžaduje sexuálně laděnou komunikaci, fotografie, kybersex Komunikuje s mnoha vytipovanými dětmi najednou

29 Ostatní rizika Kyberstalking – pronásledování, slídění prostřednictvím informačních technologií. Pachatel oběť osobně zná, chce ji zdeptat. Stránky s nebezpečným obsahem – extremismus, sebevražedné návody, pornografie. Porušování autorských práv – stahování hudby a videa

30 Prevence na půdě školy Děti by se měly naučit na internetu pohybovat s takovou samozřejmostí bezpečnosti, jako je to učíme na ulici, hřišti, v lese, ve škole apod. Měly by se naučit dodržovat pravidla bezpečného užívání internetu, pravidla etického chování v souvislosti s mobilními telefony. Měly by znát právní odpovědnost (hlavně ty starší)! S prevencí se musí začít již na 1. stupni ZŠ, poté v ní pokračovat např. ve výchovných předmětech a v rámci průřezových témat (osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova a mediální výchova). Ovšem nejdůležitější je o těchto tématech mluvit a mluvit a mluvit!!!

31 Kompetence školy v řešení kyberšikany
Řešit či neřešit kyberšikanu? Kyberšikanu, která se odehrává na půdě školy, je škola povinna řešit. Škola by se ovšem měla zapojit (alespoň radou)i do řešení případů, které se na půdě školy neodehrály. Důvody: funguje školní poradenské pracoviště (postupy řešení, kontakty), ve většině případech platí, že pachatelem je někdo z blízkých vrstevníků, spolužáků , škola by měla mít přehled o rizikovém chování jejich žáků i ve volném čase, popř. o dopadech takového chování na její žáky, rodiče a zejména oběti ocení nabídku pomoci, škola (v ideálním případě) úzce spolupracuje s orgány sociálně právní ochrany dětí, Policií ČR či městskou policií, s neziskovými organizacemi, s PPP – tyto instituce a organizace mohou být při řešení kyberšikany nápomocny, popř. se vyšetřování ujmou škola má možnost metodické podpory obvodních, okresních a krajských metodiků prevence, školských, zdravotních a sociálních institucí

32 Co může škola dělat Co škola nemůže
Realizovat dostatek kvalitních preventivních aktivit Vzdělávat v oblasti právního vědomí Pracovat s klimatem třídy Oznámit (ohlásit) OSPOD, Policii ČR Co škola nemůže Kontrolovat profily jednotlivých žáků Řešit cokoli, co se odehrálo mimo dobu výuky Vyšetřovat a jakkoli zasahovat do práv rodičů a práce PČR

33 Jak tedy s kyberšikanou nakládat?
Kyberšikana je jen jedna z forem psychické šikany, proto musí škola učinit všechna preventivní, intervenční i sankční opatření jako u klasické šikany, mít kvalitní Minimální preventivní program a Program proti šikanování – ne jen jako textový soubor nebo složku papírů, ale jako vodítko pro efektivní a dlouhodobou realizaci primární prevence, mít dobře vypracovaný postup řešení kyberšikany, spolupracovat s rodiči, institucemi a organizacemi, které škola může nebo musí kontaktovat, přistupovat k jednotlivým případům a hlavně obětem intuitivně, nesnažit se za každou cenu vypátrat pachatele (stejně se to ve většině případů škole samotné nepodaří), ale nabídnout pomoc oběti, pracovat se skupinou (třídou), uchovat důkazní materiály…

34 Co dělat v případě zjištění kyberšikany?
Doporučit oběti, aby okamžitě ukončila komunikaci s útočníkem, požádat útočníka, aby se svého jednání zdržel, upozornit ho na protiprávní jednání, oznámit mu váš postup (PČR), znesnadnit útočníkovi jeho chování – zamezit přístup (změna ové adresy, telefonního čísla, vymazání profilu apod.), nezapomenout na oznamovací povinnost školy vůči orgánům SPOD (pokud je pachatel odhalen), oznámit (škola či zákonní zástupci) kyberšikanu na Policii ČR, popř. podat trestní oznámení na neznámého pachatele, v případě nejasností, pochybností se obrátit o pomoc na:

35 Několik rad pro rodiče 1. Zajistěte, aby dítě vědělo, že všechna pravidla chování při kontaktu s ostatními lidmi jsou stejná jak v reálném životě, tak i při kontaktu s lidmi prostřednictvím Internetu. 2. Ujistěte se, že vaše škola má vhodný vzdělávací program o bezpečnosti na Internetu. 3. Učte své děti vhodnému chování na Internetu. Seznamte je s pravidly používání Internetu či mobilního telefonu. 4. Buďte vzorem vhodného užívání moderních technologií. 5. Sledujte aktivity svých dětí, když jsou online. Zajímejte se o to, k čemu vaše dítě mobilní telefon či Internet používá.

36 Několik rad pro rodiče 6. Používejte filtrační a blokační software.
7. Všímejte si varovných znaků toho, že se děje něco neobvyklého, jak se dítě při elektronické komunikaci chová, včetně reakcí dítěte na vaši přítomnost. 8. Nastavte dětem jasná pravidla užívání Internetu a mobilního telefonu. 9. Kultivujte a udržujte se svými dětmi otevřenou a upřímnou komunikaci. 10. Dejte dítěti najevo, že za vámi může přijít s problémem.

37 Desatero pro děti Zůstaň v pohodě! Nepochybuj o sobě. Jsi v pořádku takový/á, jaký/á jsi a není na tobě nic divného. Zablokuj lidi, co tě otravují! Ve většině chatovacích aplikací a v sociálních sítích máš možnost blokovat lidi, kteří jsou na tebe nepříjemní. Využij to, ať se nemusíš obtěžovat s někým, kdo tě otravuje. Neodpovídej! Nereaguj na zprávy, které tě obtěžují nebo provokují - přesně na to totiž agresor čeká. Když se budeš snažit odepisovat, šikana se pravděpodobně jenom zhorší. Zajisti si důkazy! Nauč se, jak zálohovat nepříjemné zprávy, obrázky, nebo telefonní rozhovory. Pomůže ti to, když budeš potřebovat ukázat, co se stalo. Důkazy navíc můžou pomoct najít toho, kdo tě obtěžuje. Mluv o tom! Se svými problémy se obrať na dospělé, kterým věříš: na rodiče, učitele, nebo vychovatele. Když si nebudeš vědět rady, můžeš se obrátit na Linku bezpečí. Můžeš tam zavolat, napsat , anebo se svěřit v chatu. Všechno je navíc úplně anonymní. Nahlašuj problémy! To, že tě někdo na internetu otravuje, není normální! Okamžitě informuj provozovatele webu. Pomáhej obětem! Když zjistíš, že někoho z tvých kamarádů někdo obtěžuje po telefonu, smskami nebo na internetu obtěžují, nestav se k němu zády. Pomož mu a případ nahlaš, třeba učiteli nebo rodičům kamaráda. Pachatel s útoky často přestane, když zjistí, že oběť není sama. Chraň si své soukromí! Na Internetu buď opatrný a údaje o sobě zadávej jen zřídka. ová adresa, adresa bydliště, mobilní číslo nebo osobní fotky se můžou snadno obrátit proti tobě, když se dostanou do ruky někomu, kdo ti chce ublížit. Hlavně si chraň svoje přístupová data a používej bezpečné heslo. Znáš svá práva?! Bez tvého souhlasu nesmí na internetu nikdo zveřejňovat fotky, které by tě mohly ztrapňovat. Ani tě nikdo nesmí před ostatními zesměšňovat nebo urážet. Kybernetická šikana není legrace a pro pachatele může mít i vážné právní důsledky. Věř si! Nenech si nic navykládat od ostatních a věř si! Nenech se od nikoho ponižovat, ale ani ty nikoho neponižuj!

38 Kam se obrátit Úřad na ochranu osobních údajů Policie ČR Škola
Pomoc online (online helpline) Linky bezpečí rodičovská linka  E-Bezpečí Úřad na ochranu osobních údajů Policie ČR 158 Škola vedení školy, školní metodik prevence Eva Vaňkátová:

39 Facebook nejrozsáhlejší světová sociální síť 1,5 mld uživatelů
určen uživatelům 13+, ale skutečnost je jiná 60% dětí ve věku 9 – 13 má svůj profil na FB velké množství osobních a citlivých údajů, které mohou být různým způsobem zneužity řada případů úniků osobních údajů (např. prostřednictvím aplikací a her propojených s Facebookem).

40 Rizika FB Vysoká koncentrace osobních údajů dospělých a dětí
FB obsahuje velké množství osobních údajů, které lze zneužít nejrůznějšími způsoby, např. k verbálním útokům na jiné osoby, k vyhrožování, vydírání, manipulaci k osobní schůzce, k šíření ponižující fotografie či videa aj. Absence mechanismů ověřování pravosti uživatelů, falešné profily FB neověřuje, zda jsou jeho uživatelé skutečně osobami, za které se vydávají. Problematická pravidla používání Facebooku Pro veškeré materiály, které na Facebook nahrajete (fotografie, video, audio) udělujete FB nevýhradní, přenosnou, převoditelnou, celosvětovou, bezúplatnou (royalty-free) licenci na použití veškerého obsahu podléhajícího duševnímu vlastnictví (DV). Tato licence k DV končí, jakmile svůj obsah podléhající DV odstraníte ze svého účtu, s výjimkou případů, kdy jste tento obsah sdíleli s ostatními (pokud jej také oni neodstranili). Jestliže obsah podléhající DV odstraníte, bude odstraněn obdobným způsobem, jako při přesunutí do Koše v počítači. Berete však na vědomí, že odebraný obsah může existovat v záložních kopiích po přiměřeně dlouhou dob. Problematická blokace FB je vybaven formuláři pro blokaci závadného obsahu. Bohužel účinnost blokace realizované tímto způsobem je různá. Někdy blokace proběhne do několika hodin, v některých případech probíhá i řadu dnů, týdnů i měsíců.

41 Rizika FB Nové funkce automaticky aktivní
automatická aktivace nových funkcí v profilech uživatelů (např. GPS lokalizace) – automatické spuštění všem uživatelům Automatické označování obličejů (autotagování) funkce automatického rozpoznávání a označování uživatelů na fotografiích, funkce automaticky rozpoznává a označuje uživatele na fotografiích a propojuje je s jejich profily na FB. Nemožnost dokonalého smazání účtu. Ačkoli je FB vybaven funkcemi smazat účet a deaktivovat účet, v řadě případů po smazání účtu a opětovné registraci na Facebook s použitím původní ové adresy došlo i po půl ročním nepoužívání k obnově osobních údajů a informací, které uživatel Facebooku považoval za smazané. Neexistence obchodního zastoupení Facebooku v ČR Komunikovat s živými zaměstnanci této sociální sítě je velmi obtížné, komunikace probíhá ve většině případů prostřednictvím nejrůznějších typů formulářů umístěných na Facebooku. Nejbližší centrála Facebooku pro ČR je lokalizována v Irsku (Dublinu).

42 Youtube Server, který umožňuje komukoliv nahrát, zveřejnit a sdílet libovolná videa na internetu. 25 zemí, 38 jazyků Denně zhlédnuto 2 mld videí Možno založit vlastní kanál – pro komentáře, odebírání příspěvků vybraných vlogerů, nahrávání vlastních videí

43 Rizika Youtube Nevhodné komentáře k videím – pomluvy, urážky
Uveřejnění osobních údajů v tzv. pranku (humorné video na někoho) Kyberšikana Často videa s protiprávním obsahem Možnost sledování videí s protizákonnými návody či obsahy

44 Snapchat primitivní sociální síť, sdílení momentek
v ČR uživatelů (15 – 24 let) slouží k časově omezenému sdílení (umístění) fotografií či videí upozorňuje odesílatele na to, že si jeho fotku nebo video někdo stáhl nejčastější sdílení fotografií s erotickým podtextem cca 10 mld zhlédnutí denně únik fotografií na jiné stránky

45 Rizika Snapchatu Nejasné licenční podmínky Omezení 13 let???
Nikdo neví, kam fotografie „jdou“ – opravdu zmizí??

46 Instagram Aplikace pro umísťování fotografií
Funguje z tzv. smartphonů – chytrých telefonů Možnost okamžité úpravy fotografií bez nutnosti instalovat nějaký program K fotografiím lze umístit text, udělat z fotek koláž... 30 mil uživatelů

47 Messenger Pro on-line komunikaci
Zasílání SMS zpráv – neplatí se za počet odeslaných zpráv, ale za mobilní připojení a mobilní data 1 mld stažení

48 Rizika FB Messengeru Aplikace: může změnit připojení na síť
může volat na tlf. čísla bez vašeho vědomí (účtování poplatků) může odesílat SMS zprávy bez vědomí uživatele může nahrávat zvuk pomocí mikrofonu i bez souhlasu uživatele ukládá si přehled volaných a přijatých hovorů dokáže vyhledávat na vaší SIM kartě kontakty a tyto informace posílat dále dokáže vyhledat všechny účty, na které jste se z vašeho telefonu přihlásili

49 Právní kvalifikace Trestní zákoník (Zákon 40/2009 Sb.)
§ 144 Účast na sebevraždě - až 12 let § 175 Vydírání -až 16 let § 180 Neoprávněné nakládání s osobními údaji - až 8 let § 181 Poškození cizích práv - až 5 let § 182 Porušení tajemství dopravovaných zpráv - až 10 let § 183 Porušení tajemství listin a jiných dokumentů uchovávaných v soukromí -až 8 let

50 § 184 Pomluva až - 2 roky § 191 Šíření pornografie - až 5 let § 192 Výroba a jiné nakládání s dětskou pornografií - až 8 let § 209 Podvod - až 10 let § 230 Neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací - až 8 let § 231 Opatření a přechovávání přístupového zařízení a hesla k počítačovému systému a jiných takových dat - až 5 let § 232 Poškození záznamu v počítačovém systému a na nosiči informací a zásah do vybavení počítače z nedbalosti - až 2 roky

51 § 352 Násilí proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci až - 3 roky
§ 353 Nebezpečné vyhrožování až - 3 roky § 354 Nebezpečné pronásledování - až 3 roky § 356 Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod - až 3 roky § 357 Šíření poplašné zprávy - až 8 let

52 KONEC


Stáhnout ppt "(NE)BEZPEČÍ INTERNETU"

Podobné prezentace


Reklamy Google