Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_ 08_4_RISKUJ_SMĚSI Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / SMĚSI Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: NE Anotace: Prezentace slouží k opakování a procvičování probraného učiva zábavnou a soutěživou formou. Opakovaná témata jsou směsi, různorodé směsi a metody oddělování složek směsí. Ověřeno ve třídě: VIII.A. Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám)dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:

2 směsi různorodé směsi metody Oddělování složek směsí 100 100 100 200 200 200 300 300 300 400 400 400 500 500 500 Hrací pole

3 Směsi 100 Která z odpovědí není směsí? a) ropa b) mátový čaj
c) destilovaná voda d) smog Hrací pole Hrací pole

4 Směsi 200 vyber nepravdivé tvrzení:
a) směsi jsou látky s dvěma či více složkami b) různorodé směsi nazýváme též roztoky c) směs se skládá ze složky rozptylující (rozpouštědla) a složky rozptýlené d) příkladem směsi je vzduch Hrací pole

5 Směsi 300 uveď nepravdivé tvrzení příkladem suspenze je olej s naftou
b) pěnu tvoří plyn rozptýlený v kapalině c) mlhu tvoří kapalina rozptýlená v plynu d) pokud budeme do nenasyceného roztoku přidávat rozpouštěnou pevnou látku i po nasycení roztoku, vznikne suspenze Hrací pole

6 směsi 400 cukr rozpuštěný ve vodě tvoří: a) emulzi b) suspenzi
c) stejnorodou směs neboli roztok d) nejedná se o směs, jde o chemicky čistou látku Hrací pole

7 Směsi 500 který z pojmů nesouvisí se směsí? Pojmy vysvětli.
rozpustnost hmotnost látky, rozpuštěné ve 100g rozpouštědla, kdy za určité teploty a tlaku, vzniká nasycený roztok b) hmotnostní zlomek vyjádření poměru rozpuštěné látky a roztoku c) aparatura soustava chemických pomůcek umožňující pokus d) koncentrace vyjadřuje míru, v jaké je roztok „čistý“ či zředěný Hrací pole

8 Různorodé směsi 100 uveď nepravdivé tvrzení:
a) minerální voda je příkladem různorodé směsi b) různorodé směsi nazýváme též roztoky c) jednotlivé složky různorodé směsi lze odlišit mikroskopem, lupou, okem d) různorodé směsi mohu být pevné, kapalné i plynné (s rozptýlenými látkami jiných skupenství) Hrací pole

9 Různorodé směsi 200 jak se nazývá směs vody a práškové křídy?
a) suspenze b) emulze c) pěna d) dým Hrací pole

10 Různorodé směsi 300 uveď nesprávné tvrzení:
u pěny je rozptylující složka kapalina, rozptýlená plyn b) u mlhy je rozptylující složkou plyn, rozptýlenou kapalina c) u emulze je rozptylující i rozptýlenou složkou kapalina d) u dýmu je rozptylující i rozptýlenou složkou plyn Hrací pole

11 Různorodé směsi 400 vyber nesprávný příklad různorodé směsi, uveď u všech příkladů složky rozptylující a rozptýlené a) žula směs z více, vzájemně nerozpuštěných, pevných složek b) mosaz směs z více, vzájemně rozpuštěných, pevných složek (slitina) c) bramborová polévka pevné složky rozptýlené v kapalině d) kouř z komína pevné složky rozptýlené v plynu Hrací pole

12 Různorodé směsi 500 doplň správně tabulku: název směsi složka směsi
příklad rozptylující rozptýlená suspenze emulze pěna mlha dým kapalina pevná látka plyn Hrací pole

13 metody Oddělování složek směsí 100 Uveď nesprávné tvrzení
filtrace je metoda vhodná k oddělení pevných složek od kapaliny nebo plynu b) složku, která prošla filtrací, nazýváme filtrát, složku, která zůstala po filtraci na filtru, nazýváme sedlina c) filtraci lze úspěšně použít u suspenze i emulze d) usazování i odstřeďování jsou založeny na rozdílné hustotě oddělovaných složek, odstřeďování je rychlejší metodou. Hrací pole

14 metody Oddělování složek směsí 200
správně přiřaď ke směsi vhodnou metodu oddělení: složky s rozdílnou hustotou usazování b) směs s jódem sublimace c) roztok s barvivy chromatografie d) dým filtrace chromatografie filtrace sublimace usazování Hrací pole

15 metody Oddělování složek směsí 300
metoda založena na přeměně jedné z oddělovaných látek ze skupenství pevného na plynné se nazývá: filtrace b) destilace c) sublimace d) krystalizace Hrací pole

16 metody Oddělování složek směsí 400 vyber nepravdivé tvrzení:
usazování a odstřeďování jsou metody založené na rozdílné hustotě oddělovaných složek rektifikace je založena na rozdílné teplotě varu oddělovaných složek. Rektifikaci lze použít u menšího rozdílu teplot varu než u destilace c) extrakci (vyluhování) lze použít na všechny směsi d) krystalizací lze oddělit složky nasyceného roztoku (pokud jedna ze složek má schopnost krystalizovat) Hrací pole

17 metody Oddělování složek směsí 500
uveď princip, na kterém jsou metody založeny: ODSTŘEĎOVÁNÍ rozdílná hustota oddělovaných složek b) KRYSTALIZACE schopnost jedné z oddělovaných složek krystalizovat c) FILTRACE zachycení pevné složky směsi na filtru d) DESTILACE rozdílná teplota varu oddělovaných složek Hrací pole


Stáhnout ppt "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"

Podobné prezentace


Reklamy Google