Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
STŘEDNÍ ŠKOLNÍ VĚK VY-32-INOVACE-PSY-208 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: žák, spolužák, identita, psychika, socializace
2
doba od 10 do 13 let Identita dítěte vyplývá ze zkušenosti se sebou samým důležité jsou názory, postoje a hodnocení jiných lidí sebedůvěru a sebeúctu dítěte podporují projevy pozitivních citových vztahů objevuje se racionální hodnocení identita se určuje i příslušností k určité sociální skupině (rodina, vrstevníci) dítě již není egocentrické, dokáže samo sebe posuzovat z více hledisek
3
dítě si začíná být vědomo stability vlastní identity
začíná si uvědomovat originalitu vlastní identity je dobré, když usiluje o tzv. ideální identitu (na základě sebehodnocení a sebeúcty)
4
Psychika doba citové vyrovnanosti doba klidu a pohody (fáze latence dle Freuda) fáze přípravy na období dospívání dítě je optimistické, vidí svět spíše pozitivně
5
Socializace Role žáka: dochází ke změně postojů k učiteli jeho názor je již stabilnější Vztahy s vrstevníky: důležitá je identifikace s vrstevnickou skupinou vrstevnická skupina uspokojuje mnoho potřeb dítěte (bezpečí a citová jistota) ve skupině si osvojuje různé sociální kompetence
6
vrstevnická skupina si vytváří vlastní normy chování (spravedlnost, férovost apod.)
důraz na společně sdílené aktivity preference vzájemné pomoci a solidarity vyhledávání skupiny stejného věku i vývojové úrovně potřeba identifikace se skupinou stejného pohlaví hodnocení vrstevníků dle zjevných projevů (příjemné či nepříjemné) sociálně zdatné děti bývají velmi populární, imponují ostatním
7
POUŽITÉ ZDROJE: VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, s. ISBN Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.