Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Quality Assurance in Career Guidance in the Czech Republic
Sdružení pro kariérové poradenství a kariérový rozvoj Quality Assurance in Career Guidance in the Czech Republic
2
What do we do? (1) Projekty Role zaměstnavatelů
Private Providers Regional Organisations Employers Other Providers Labour Office NGO Schools (Curriculum) Counselling Centres for Schools School Counselling Centres University Counselling Centres Semi- badgetary organisations Projekty Role zaměstnavatelů spolupráce s up nebo se školami, outplacement Školská poradenská zařízení: pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra VŠ: studijní poradenství; psychologické poradenství; speciálně-pedagogické poradenství/ poradenství pro studenty se specifickými potřebami; profesní/ kariérové poradenství. úřad práce zaměstnavatelé neziskové organizace soukromí poskytovatelé regionální poskytovatelé odbory další poskytovatelé KP 2 typy poradců - státní - očekávají standardy od founders nebo employers soukromí - spoléhají na sebe, kolegy či profesní sdružení
3
What do we do? (Assessment standards)
National Register of Qualifications This portal provides an overview of nationally recognized vocational qualifications in the Czech Republic, which can be obtained by validation of non-formal and informal learning. Employment_career_counsellor JOBHUB - catalog/list of career and guidance practitioners kvality - měření na výstupu, součást projektů, žádné jiné standardy pro kariérové poradenství neexistují certifikace. na národní úrovni NSK - vytvořeny hodnotící standardy - evaluation standards
4
What do we do? Individuals (based on the survey)
Individuals for Quality Assurance use: Feedback forms Feedback questions as a part of the guidance dialogue Quality Assurance proposals: Supervision standardization Create and use mentoring network Set up rules for required education and experience of career advisors Design obligatory standards for Quality Assurance Inspire in other fields of services (health care)
5
What do we do? Organisations I (based on the survey)
Organisations for Quality Assurance (QA): QA prepared by the Czech National Association of Bilan de Compétence prepared by Guidance Services Support run by National Training Fund) QA mandatory within any EU project evaluation QA as The Code of Ethics for Process Standardization at Czech Labor Offices QA within The Quality Standards (mandatory to guidance provided within the social services; the quality of the service is focused primarily on the client, but also on the consultant - employee in connection with its preparation and professional guidance)
6
What do we do? Organisations II (based on the survey)
Tools for Quality Assurance: QA as personal responsibility of consultants and support and superior responsibility client feedback (oral, written - addressed, anonymous) input and output questionnaire intervision methodical consultations work shadowing case studies group and individual supervision
7
Recommendations (based on the survey)
Shared definition of CGC and its quality Standards for CGC, incl. ethical codex, certification of counsellors, legislative Education of counsellors (pregradual and further education, incl. trainings, mentoring) and supervision Cooperation (mentoring, internships, sharing of good practice, networking, professional associations, etc.) Source of information, inspiration, experiences, opinions, educational possibilities, etc. Tools and knowledge for the evaluation of CGC · Definice KP (cílů) a co je kvalita, komunikace významu kvalitního KP pro veřejnost · Minimální standardy služby, etický kodex, legislativní uchopení, Profesní zkoušky / certifikace (např. skrze NSK) · Vzdělání a možnosti dalšího vzdělávání (např. výcviky, školení), včetně (Standardizované) Supervize · Spolupráce (mentorink, stáže, náslechy, sdílení kazustik, Spolupráce s odborníky různých oborů, členství v asociacích, networking a odborná setkávání, sdílení dobré praxe, inspircae v jiných oborech, skupiny pro sdílení zkušneostí, náslechy, stáže, inspirace) · Dostupné informace (jak evaluovat služby, metodiky KP, zdroje, diagnostické nástroje, zkušenosti, názory, sebevzdělávání, sdílení kazuistik, sdílení příkladů dobré praxe a vhodná adaptace, inspirace) · Evaluace služeb (i s dostupem času, školení poradců v této oblasti, metodiky, doporučení vycházejícíc ze stávaí´jících standradů) Kdo má zajišťovat kvalitu? - Zpětná vazba od klientů? Profesní sdružení? Zřizovatel (UP, MSMT, platforma mezi resorty)?
8
What works? Individual level - guidance practitioners initiatives
Organizational level - regional organizations, NGO, higher education etc… ) - projects Networks - Euroguidance ; Národní cena kariérového poradenství Other professional bodies CGC support for schools (secondary education) via Ministry of Education (MŠMT) Quality assurance as an integral part of individual projects Variability of guidnace services, metohods and approaches depends on the effort of individuals V rámci soutěže NCKP vznikl jako pokus návrh kritérií pro hodnocení kvality KP
9
What works? Ministry of Education, Youth and Sport
1) Amendment of the law in preparation - listing the CGC position in schools– this year did not go through 2) Regional action planning (KAP) – In this project (EU funds) MoEYS formulates recommendations for secondary education based on ELGPN definition of CG. X Project implementation is based on regional/local needs (local stakeholders panels), where ELGPN definition of CGC is not fully understood (or is not taken into account) Quality assurance as an integral part of individual projects Variability of guidnace services, metohods and approaches depends on the effort of individuals V rámci soutěže NCKP vznikl jako pokus návrh kritérií pro hodnocení kvality KP
10
What works? MoEYS 3) MoEYS Templates (“Šablony”) – In this project (EU funds) MoEYS supports CGC counselor position in secondary schools and education in CGC for teachers and educational consultants (secondary education) X CGC position in school has only temporary support (12-24 months), CGC education has no common concept, quality setting, evaluation Quality assurance as an integral part of individual projects Variability of guidnace services, metohods and approaches depends on the effort of individuals V rámci soutěže NCKP vznikl jako pokus návrh kritérií pro hodnocení kvality KP
11
What doesn’t work? ? shared vision on career guidance and counselling (CGC) ? consensus on guidance practitioners competences and trainig ? implementation of the project outputs into the guidance system ? priority given to CGC memorandum vzniklo v roce 2014, schválené NPF ale nikdy nemělo větší dopad na politiku ani praxi KP
12
How can we learn from it? importance of discussion and shared vision
focus on needs and demands of the counsellors find links between different levels of CGC support Nestačí guidelines shora, ale ani zdola
13
Thank you for your attention!
Any questions?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.