Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 13. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_17_Pavouci.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 13. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_17_Pavouci."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_17_Pavouci Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Pavouci Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

2 ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu „ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH - PAVOUCI“. Je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. V uzavřených položkách žáci zaškrtávají v nabídce odpovědí interaktivním perem, na otevřené položky odpovídají ústně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se posuneme tlačítkem akcí. Materiál je doplněn pracovním listem / testem, včetně autorského řešení. Lze jej použít pro samostatnou práci, domácí přípravu nebo pro testování znalostí. Test je vhodné použít v závěru vyučovací jednotky, je možné jej vytisknout a zpracovávat v listinné podobě. Materiál je určen k interaktivní výuce.

3 PAVOUCI (Araneae) SYSTEMATICKÉ ZAŘAZENÍ: kmen: členovci (Arthropoda)
Obr. 1 – sklípkan Brachypelma smithi (Mexiko) SYSTEMATICKÉ ZAŘAZENÍ: kmen: členovci (Arthropoda) podkmen: klepítkatci (Chelicerata) třída: pavoukovci (Arachnida) řád: pavouci (Araneae)

4 osidlují většinu biotopů na všech kontinentech s výj. Antarktidy
více než 100 čeledí, téměř 45 tisíc druhů predátoři – živí se hmyzem, někteří i drobnými obratlovci různé strategie lovu (do sítě, skokem, během) dožívají se kolem 2 let, sklípkani v zajetí až 25 let Obr. 2

5 necelý ½ mm (kolumbijský druh Patu digua)
velikost: necelý ½ mm (kolumbijský druh Patu digua) sklípkani – 9 cm tělo, 25 cm rozpětí nohou Obr. 8 Sklípkan největší (Theraphosa blondi) je považován za největšího pavouka

6 4 páry končetin (z hlavohrudi) chelicery – za dvou článků
STAVBA TĚLA: 2 tělní segmenty hlavohruď zadeček spojeny stopkou 4 páry končetin (z hlavohrudi) chelicery – za dvou článků makadla – podobná končetinám, ale kratší bez tykadel Obr. 3 1 – článkované končetiny 2 – hlavodruď 3 - zadeček

7 CHELICERY PAVOUKŮ: ze 2 článků vzhled drápku v klidu sklopené
zde ústí jedová žláza Odkaz na obrázky – chelicery pavouků chlicery Obr. 4

8 VNITŘNÍ ANATOMIE PAVOUKA:
NS – gangliová, centralizace (všechna ganglia v hlavohrudi – v 1 místě) Smysly: jednoduché oči – 8, u odvozených 6 lovící do sítě – špatný zrak lovící skokem, během - lepší četné hmatové chlupy Obr. 5

9 plicní vaky – obvykle 2 páry – ústí na břišní straně zadečku
CS: otevřená trubicovité hřbetní ♥ - s postranními otvory pro vstup krvomízy → vypuzuje krvomízu k hlavě → rozlitiny DS: plicní vaky – obvykle 2 páry – ústí na břišní straně zadečku u odvozených – 2. pár přeměněn na vzdušnice Obr. 5

10 kořist usmrtí jedem (jedová žláza ústí na chelicerách)
TS: trubicovitá mimotělní trávení – do kořisti vpraví enzymy, pak vysají rozložený obsah kořist usmrtí jedem (jedová žláza ústí na chelicerách) → svalnatý žaludek → střevo se slepými výběžky → řitní otvor Obr. 5

11 bílkovinný sekret (fibroin – podobný hedvábí) – na vzduchu tuhne
VS: malpighické trubice začínají slepě v tkáni → do střeva → řitní otvor Snovací žlázy – v zadečkové části → ústí na snovacích bradavkách (1 – 4 páry) bílkovinný sekret (fibroin – podobný hedvábí) – na vzduchu tuhne Obr. 5

12 K ČEMU PAVOUCI VYUŽÍVAJÍ SÍTĚ? lov do sítě, omotání kořisti úkryt
pohyb („babí léto“) pouzdro pro oplozená vajíčka = kokon tkaní pavučiny – instinkt Obr. 6 Obr. 7 Pavouk Phonognatha graeffei pomocí sítě stáčí list, který slouží jako past a úkryt Úkryt pavouka rodu Agelena

13 ROZMNOŽOVÁNÍ A ŽIVOTNÍ CYKLUS: pohlavní
vnitřní oplození – nepřímo - ♂ obalí sperma pavučinou, pomocí makadel vkládají do pohlavních cest ♀ časté námluvy – vibrace, pohyby, „tance“ – u těch, kteří lépe vidí u některých – kanibalismus ♀ požírá ♂ oplozená vajíčka – v kokonu (schovají nebo nosí při sobě) častá péče o mláďata nosí na hřbetě, krmí (vyvrhují potravu) Obr. 9 Mláďata křižáka

14 VÝZNAMNÉ ČELEDI PAVOUKŮ:
Křižákovití: mohutní, na zadečku výrazná kresba, ploché sítě křižák obecný křižák pruhovaný – původně Středomoří, dnes i v ČR, geografická migrace Obr. 11 Obr. 10

15 vodrovná síť s trubičkovitou částí – úkryt, past pokoutník domácí
Pokoutníkovití: (asi 500 druhů, v ČR 10) vodrovná síť s trubičkovitou částí – úkryt, past pokoutník domácí - synantropní Obr. 12

16 snovačka jedovatá („černá vdova“) – Austrálie, S + Stř. Am.
Snovačkovití: tropy, subtropy snovačka jedovatá („černá vdova“) – Austrálie, S + Stř. Am. - kanibalismus - účinný jed Obr. 13 Obr. 14

17 vodouch stříbřitý – staví husté zvonovité hnízdo pod vodou, zde loví
Vodouchovití: vodouch stříbřitý – staví husté zvonovité hnízdo pod vodou, zde loví vzduch nabírá na hladině do husté vrstvy ochlupení Obr. 15

18 nestavějí sítě – kořist loví pomocí silných končetin
Slíďákovití: asi druhů, oči ve 3 řadách žijí na povrchu půdy nestavějí sítě – kořist loví pomocí silných končetin ♀ chrání kokon – připevněný pod zadečkem Obr. 16

19 Skákavkovití: menší, štíhlé tělo, krátké nohy dobře vidí –
teleskopické hlavní oči neloví do sítě, ale skokem Obr. 17

20 Sklípkani: žijí v zemních doupatech tropy, subtropy silné chelicery
živí se i drobnými obratlovci Obr. 18

21 OTÁZKY Popište základní tělní plán pavouků: Pavouci dýchají
a) výhradně vzdušnicemi b) výhradně plicními vaky c) někteří plicními vaky, jiní i vzdušnicemi d) žádná z odpovědí není správná SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

22 OTÁZKY 3) Co obsahuje sekret, ze kterého je tvořena pavučina, kde vzniká a jak je vylučován. 4) Cévní soustava pavouků je a) otevřená b) uzavřená SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

23 OTÁZKY 5) K jakým účelům pavouci tvoří sítě?
6) Co tvoří potravu pavouků? Jak ji získávají a zpracovávají? SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

24 Popište základní tělní plán pavouků:
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Popište základní tělní plán pavouků: - hlavohruď, zadeček, spojeny stopkou, 4 páry kčlánkovaných končetin (z hlavohrudi), chelicery, pedipalpy, 6 – 8 jednoduchých očí; nemají tykadla Pavouci dýchají a) výhradně vzdušnicemi b) výhradně plicními vaky c) někteří plicními vaky, jiní i vzdušnicemi d) žádná z odpovědí není správná PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

25 4) Cévní soustava pavouků je a) otevřená b) uzavřená
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Co obsahuje sekret, ze kterého je tvořena pavučina, kde vzniká a jak je vylučován. - základem je bílkoviny (fibroin – přužnost, odolnost vlákna), vzniká ve snovacích žlázách v zadečku, vylučována je snovacími bradavkami (1 – 4 páry na spodní zadní části zadečku 4) Cévní soustava pavouků je a) otevřená b) uzavřená PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

26 5) K jakým účelům pavouci tvoří sítě?
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) K jakým účelům pavouci tvoří sítě? - lov, omotání kořisti, úkryt, pasivní pohyb („babí léto“), kokon 6) Co tvoří potravu pavouků? Jak ji získávají a zpracovávají? - živí se hmyzem, větší druhy i drobnými obratlovci (mláďata ptáků, ještěrek); kořist loví pomocí sítě nebo během či skokem; mají mimotělní trávení – vpraví do kořisti trávicí enzymy, poté vysají tekutý obsah (svalnatý žaludek) PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

27 Zařaďte pavouky do systému bezobratlých.
PRACOVNÍ LIST / TEST Zařaďte pavouky do systému bezobratlých. Čím se pavouci živí a jaké strategie lovu využívají? Pavouci mají: a) 3 páry kráčivých končetin b) 4 páry kráčivých končetin c) 6 párů kráčivých končetin d) 8 párů kráčivých končetin K čemu mohou pavouci využívat síť?

28 Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – PAVOUCI
PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – PAVOUCI Zařaďte pavouky do systému bezobratlých. Čím se pavouci živí a jaké strategie lovu využívají? Pavouci mají: a) 3 páry kráčivých končetin b) 4 páry kráčivých končetin c) 6 párů kráčivých končetin d) 8 párů kráčivých končetin K čemu mohou pavouci využívat síť?

29 5) Jednoduše charakterizujte nervovou soustavu pavouků.
6) Vylučovacími orgány pavouků jsou: a) protonefridie b) metanefridie c) Malpighické trubice d) párové ledviny 7) Pavouci mají: a) vždy 8 jednoduchých očí b) vždy 6 jednoduchých očí c) někteří 8, někteří 6 očí – oči jsou složené d) někteří 8, někteří 6 očí – oči jsou jednoduché

30 8) Popište stručně cévní soustavu pavouků.
9) Oplození u pavouků je: a) vnější b) vnitřní přímé c) vnitřní nepřímé d) ani jedno z uvedeného, pavouci se rozmnožují nepohlavně 10) Vyberte správnou možnost: a) U pavouků se vyskytuje / nevyskytuje péče o mláďata. b) U pavouků můžeme / nemůžeme pozorovat sexuální dimorfismus. c) Pavouci mají přímý / nepřímý vývin. d) Pavouci jsou gonochoristé / hermafroditi. e) Stavba pavučiny je rozumová / instinktivní činnost. f) Síť tkají všichni / jen někteří pavouci.

31 Zařaďte pavouky do systému bezobratlých.
PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Zařaďte pavouky do systému bezobratlých. - kmen: členovci, podkmen: klepítkatci, třída: pavoukovci, řád: pavouci Čím se pavouci živí a jaké strategie lovu využívají? - živí se dravě (hmyzem, drobnými bezobratlými), loví sítí nebo skokem či během Pavouci mají: a) 3 páry kráčivých končetin b) 4 páry kráčivých končetin c) 6 párů kráčivých končetin d) 8 párů kráčivých končetin K čemu mohou pavouci využívat síť? - k lovu a omotání kořisti, úkryt, kokon, pasivní pohyb

32 5) Jednoduše charakterizujte nervovou soustavu pavouků.
- gangliová NS, dosti centrallizovaná – ganglia na 1 místě v hlavohrudi 6) Vylučovacími orgány pavouků jsou: a) protonefridie b) metanefridie c) Malpighické trubice d) párové ledviny 7) Pavouci mají: a) vždy 8 jednoduchých očí b) vždy 6 jednoduchých očí c) někteří 8, někteří 6 očí – oči jsou složené d) někteří 8, někteří 6 očí – oči jsou jednoduché

33 8) Popište stručně cévní soustavu pavouků.
- CS otevřená, trubicovité hřbetní srdce s postranními párovými otvory pro vtékání krvomízy, ta je vypuzována směrem k hlavě, z cév se rozlévá mezi orgány – pak zpět do srdce 9) Oplození u pavouků je: a) vnější b) vnitřní přímé c) vnitřní nepřímé d) ani jedno z uvedeného, pavouci se rozmnožují nepohlavně 10) Vyberte správnou možnost: a) U pavouků se vyskytuje / nevyskytuje péče o mláďata. b) U pavouků můžeme / nemůžeme pozorovat sexuální dimorfismus. c) Pavouci mají přímý / nepřímý vývin. d) Pavouci jsou gonochoristé / hermafroditi. e) Stavba pavučiny je rozumová / instinktivní činnost. f) Síť tkají všichni / jen někteří pavouci.

34 ZDROJE OBRÁZKŮ: 1 - SHEARS, Trisha M.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2 - GNISSAH. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3 - KALDARI. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5 - COMSTOCK, John Henry. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6 - FIR0002. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7 - MORAN, Patrick Edwin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8 - BOBISBOB. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 9 - BROCKEN INAGLORY. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

35 10 - HOWALDT, Jürgen. cs. wikipedia. org [online]. [cit. 13. 2. 2013]
10 - HOWALDT, Jürgen. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 11 - PETERS, Kristian. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 12 - BETLEY, M.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 13 - CHEPYLE. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 14 - CHAPPELL, Mark. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 15 - SCHULLER, Norbert. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 16 - FIEGGEN, Ian. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 17 - LEILLINGER, Olaf. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 18 - BROCKEN INAGLORY. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

36 LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN PFLEGER, Václav. Měkkýši. Praha: Artia, 1988, ISBN PFLEGER, Václav; PRADÁČ, Jiří. Krása lastur. Praha: Academia, 1981, ISBN ACKER, Fabian a kol. Rostliny a bezobratlí. Praha: Albatros, 1989, ISBN , překlad Obrtel, Radoslav.


Stáhnout ppt "Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 13. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_17_Pavouci."

Podobné prezentace


Reklamy Google