Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_11_Vlastnosti, výskyt, příprava dusíku, fosforu Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 12. listopadu 2012 Anotace Práce slouží k popisu vlastností prvků V.A skupiny, výskytu, přípravy dusíku, fosforu Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.

3 Výskyt prvků V.A skupiny
Doplňte. N …………….vzduchu Dusičnany = …………………. (NaNO3 – ……………. ledek) P – pouze ve sloučeninách, zejména fosforečnany př. apatit (fluorovaný nebo chlorovaný fosforečnan vápenatý) As, Sb, Bi v malém množství v sulfidech

4 Výskyt prvků V.A skupiny
N 78 %vzduchu Dusičnany = ledky (NaNO3 – chilský ledek) P – pouze ve sloučeninách, zejména fosforečnany př. apatit (fluorovaný nebo chlorovaný fosforečnan vápenatý) As, Sb, Bi v malém množství v sulfidech Graf složení vzduchu:

5 apatit

6 Vlastnosti: Doplňte skupenství, rozhodněte, zda jde o nekov, polokov nebo kov. N - ………skupenství výskyt v molekulách …… ……….. P - ……… skupenství ………. As, Sb - …… skupenství ………….. Bi – ………..

7 Vlastnosti: N - plyn výskyt v molekulách N2 nekov P - pevná látka
As, Sb - pevná látka polokov Bi – kov

8 DUSÍK Plyn ………..chuti, ………….zápachu Doplňte (je obsažen ve vzduchu)
(t.t. –210,5oC, t.v. –193oC) elektronegativita = ……,hodnota ………… srovnejte s elektronegativitou ostatních prvků Molekuly ………. – způsob vazby:odvoďte z elektronového diagramu valenční vrstvy.

9 Vaznost dusíku - odvoďte:
2 p 7N: [2 He] 2 s ↑↓ Kolik nespárovaných e- zapojí atom dusíku do vazby k druhému atomu? Jaká bude polarita vazby, když je vytvořena mezi atomy téhož prvku?

10 Vaznost dusíku: 2 p 7N: [2 He] 2 s 3 nespárované e-, tedy trojná vazba
↑↓ 3 nespárované e-, tedy trojná vazba V molekule N2 Vazba nepolární = kovalentní

11 DUSÍK Plyn bez chuti, bez zápachu (t.t. –210,5oC, t.v. –193oC)
elektronegativita = 3,1, hodnota vyšší Molekuly N2 – způsob vazby: N N Vazba pevná, tedy malá reaktivita Kovalentní trojná vazba

12 Výroba, příprava, použití dusíku
Výroba: frakční destilace zkapalněného vzduchu Příprava: tepelný rozklad dusitanu amonného ………………………doplňte rovnici Použití: ……………..atmosféra (odvoďte z vazby) výroba NH3, HNO3 chladivo hnojiva Přeprava: ocelové lahve se zeleným pruhem nápověda

13 Výroba, příprava, použití dusíku
Výroba: frakční destilace zkapalněného vzduchu Příprava: tepelný rozklad dusitanu amonného NH4NO2→ N2 +2 H2O Použití: inertní atmosféra výroba NH3, HNO3 chladivo hnojiva Přeprava: ocelové lahve se zeleným pruhem

14 FOSFOR Výskyt: Červený fosfor apatit, fosforit - obsahují ……………………………
doplňte, kterou sloučeninu fosforu Biogenní prvek - ……………………………………. doplňte, kde v tělech je obsažen Červený fosfor

15 FOSFOR Výskyt: Červený fosfor apatit, fosforit - obsahují Ca3(PO4)2
Biogenní prvek - v zubech, kostech (ve formě PO43-) Červený fosfor

16 Alotropické modifikace P:
a) bílý P4 ………………………………………………….. Samozápalný – uchování pod …………………. Prudce jedovatý b) červený Pn – zahříváním bílého v inertní atmosféře tmavě červený až fialový struktura ……………………… není jedovatý, méně reaktivní c) černý – krystalický, vrstevnatý, kovový lesk ………………………………………………. (obdoba grafitu) nejméně reaktivní

17 Alotropické modifikace P:
a) bílý P4 nejreaktivnější Samozápalný – uchování pod vodou Prudce jedovatý b) červený Pn – zahříváním bílého v inertní atmosféře tmavě červený až fialový struktura řetízková není jedovatý, méně reaktivní c) černý – krystalický, vrstevnatý, kovový lesk dobře vede teplo a el. proud (obdoba grafitu) nejméně reaktivní

18 O kterou alotropickou modifikaci fosforu jde?

19 Modifikace ……………… ……………………… ……………………… ?

20 Bílý P4 Černý P Fialový - konečný produkt polymerace červeného fosforu Červený Pn

21 Reaktivita fosforu: reaguje téměř se všemi prvky ( ne s Sb, Bi, vz. plyny) za laboratorní teploty s kyslíkem, halogeny ……………………Které typy sloučenin vznikají? S ostatními za zvýšené T

22 Reaktivita fosforu: reaguje téměř se všemi prvky ( ne s Sb, Bi, vz. plyny) za laboratorní teploty s kyslíkem, halogeny - * oxidy, halogenidy S ostatními za zvýšené T

23 Nápověda 1 Tepelným rozkladem dusitanu amonného vzniká dusík N2
Z molekuly soli zůstanou 4 H a 2 O Z nich vzniknou molekuly vody NH4NO2→ N2 +2 H2O zpět

24 Zdroje: PARENT, Géry. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: USER: CEPHEUS. periodická soustava prvků [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MANGL, Ondřej. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MANGL, Ondřej. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MANGL, Ondřej. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MANGL, Ondřej. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. sk.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. sk.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. sk.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Internetový odkaz: HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google