Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Systém vzdělávání v OSÚ ZL SLČR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Systém vzdělávání v OSÚ ZL SLČR"— Transkript prezentace:

1 Systém vzdělávání v OSÚ ZL SLČR

2 Vývoj do současnosti cvičitel IV., III.,II.,I.třídy IL, CL, UL, DUL
IS ČR - Zásady činnosti AZ v oblasti lyžování do r. 2013 MŠMT „rozhodnutí o Akreditacích“ IL 150 hod IS ČR - Zásady činnosti AZ v oblasti lyžování a snowboardingu po r. 2013

3 Současná situace 3 Instruktor snowboardingu
Praktikant sjíždění (běhu, snowboardingu) min 20 h interní Instruktor sjezdového lyžování min 50 h interní Instruktor běžeckého lyžování Instruktor základního snowboardingu Instruktor lyžování (s odborností: sjezdové nebo běžecké) min 150h profesní Instruktor snowboardingu Cvičitel lyžování (2 odbornosti) min interní Cvičitel snowboardingu Učitel lyžování (min 2 odbornosti) h udělují VŠ 3

4 Praktikant sjíždění, běhu nebo SNB jen pro vnitřní potřebu
© 2013 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise OSÚ ZL 2016 4

5 STUDIJNÍ PLÁN: pohybu v horách 1
Pro interní kvalifikaci Praktikant pro všechny odbornosti – povinnost 20 hodin výuky (15 h praxe a 5 h obecné i speciální teorie) 1. Technika a metodika EZL (dle odbornosti) 2. Metodická praxe 3. Zkoušky (praxe) 1. Teorie a didaktika - členění výcviku dle odbornosti 1 2. Hygiena, úrazová zábrana, první pomoc a zásady pohybu v horách 3. Výzbroj a výstroj, technologie, mazání 4. Technika a metodika odbornosti 5. Zkoušky (teorie test) Metodická praxe a zkoušky se nepočítají do hodin výuky !!! 5

6 Zkouškové požadavky sjezd:
oblouk v pluhu plynulá jízda paralelními oblouky na upravené trati s parametry červené sjezdovky písemný test 6

7 Oblouk v pluhu Popis techniky provedení:
z jízdy v oboustranném přívratu zatížení vnější lyže pohybem kolene zatížené končetiny dopředu a dovnitř oblouku dojde k vyšší intenzitě hranění. To vede společně s prohnutím lyže k tvorbě oblouku v důsledku flexe v koleni dochází ke snížení těžiště postupným návratem kolene do výchozí polohy dochází k ukončení oblouku a k opětovnému návratu do výchozího postavení lyže jsou po celou dobu jízdy v oboustranném přívratu úhel přívratu se v průběhu oblouku nemění rychlost je regulována úhlem přívratu a postavením lyží na hrany poloha trupu, pánve a paží odpovídá základnímu sjezdovému postoji píchání holí se neprovádí Zásadní chyby provedení: zahájení oblouku rotačním impulsem přívratné postavení lyží se mění v průběhu vedení na paralelní nedostatečná flexe v kolenou záklon Možná by bylo vhodné napsat ještě terén, ve kterém se každý oblouk jezdí 7 7 7

8 Paralelní oblouk Popis techniky provedení:
z jízdy v paralelním postavení lyží, v základním sjezdovém postoji je provedeno lehké zapíchnutí hole (rytmizační účel) následuje výraznější zatížení vnější lyže pohybem kolene zatížené končetiny dopředu a dovnitř oblouku dojde k vyšší intenzitě hranění, což vede společně s prohnutím lyží k tvorbě oblouku v důsledku flexe v kolenou dochází ke snížení těžiště postupným návratem kolen do výchozí polohy dochází k ukončení oblouku a k opětovnému návratu do výchozího postavení rozsah vertikálních pohybů těžiště je mírný lyže jsou po celou dobu jízdy v paralelním postavení rychlost je regulována mírou postavení lyží na hrany a úrovní smýkání lyží Zásadní chyby provedení: zapíchnutí hole slouží k aktivnímu odlehčení lyží (zdvih těžiště těla o hůl) pro zahájení točení lyží je využívána rotace těžiště těla je příliš vzadu (záklon) nedostatečně zatížená vnější lyže 8 8

9 Zkouškové požadavky běh: písemný test 9
Oboustranné bruslení jednodobé a dvoudobé Střídavý běh dvoudobý Přidat: Oboustranné bruslení jednodobé písemný test 9

10 Zkouškové požadavky snowboarding: 10 Základní smýkaný oblouk
Smýkaný oblouk s  odlehčením vzhůru Základní řezaný oblouk Přidat: Oboustranné bruslení jednodobé 10

11 Doplnit popisy techniky zkouškových požadavků pro běh, snowboarding a telemark!

12 jen pro vnitřní potřebu
Instruktor sjezdového nebo běžeckého lyžování a instruktor základního snowboardingu © 2013 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise OSÚ ZL 2016 12

13 Studijní plán: Praxe – 35 hod 13 13
Pro interní kvalifikaci pro všechny odbornosti je povinnost min. 50 hodin výuky. (8 hod obecné teorie, 7 hod specializované teorie a 35 hod special. praxe + metodickou praxi a ZK) Praxe – 35 hod 1. Technika a metodika odbornosti h Zde se vyučuje T a M 1. části EZL, ale zkoušky se jedou i ze 2. části – dle struktury (carv. A smýk. Oblouk v zákl. provedení) 2. Metodická praxe h 3. Zkoušky (teorie + praxe) h 13 13

14 Teorie obecná(8h) a speciální (7) celkem – 15 hod
1. Anatomie, Fyziologie, Hygiena, Traumatologie 2. Pedagogika a psychologie, zvláštnosti výuky dětí 3. Základy biomechaniky 4. Struktura a organizace podle odbornosti a historie odbornosti 5. Technologie odbornosti 6. Bezpečnost na horách 7. Technika a metodika odbornosti 8. Zkoušky (teorie) Metodická praxe a zkoušky nejsou součástí výuky 14

15 Zkouškové požadavky sjezd:
oblouky v pluhu oblouky z přívratu vyšší lyží řezaný oblouk (střední poloměr) smýkaný oblouk (střední poloměr) Prvky jsou předváděny na upraveném terénu odpovídajícím parametru modré sjezdovky Carv. Oblouk ani smýkaný oblouk již nepatří do 1. části EZL, jak je avízováno v předchozím slajdu. Chceme zkoušet přívrat vyšší lyží? Nestačí jen 1 přívratný oblouk? Požadavky jsou v souladu s pokyny pro akreditovaná zařízení Interski ČR (2014): Zásady činnosti akreditovaných zařízení v oblasti lyžování. 15 15

16 Oblouk v pluhu Popis techniky provedení:
z jízdy v oboustranném přívratu zatížení vnější lyže pohybem kolene zatížené končetiny dopředu a dovnitř oblouku dojde k vyšší intenzitě hranění. To vede společně s prohnutím lyže k tvorbě oblouku v důsledku flexe v koleni dochází ke snížení těžiště postupným návratem kolene do výchozí polohy dochází k ukončení oblouku a k opětovnému návratu do výchozího postavení lyže jsou po celou dobu jízdy v oboustranném přívratu úhel přívratu se v průběhu oblouku nemění rychlost je regulována úhlem přívratu a postavením lyží na hrany poloha trupu, pánve a paží odpovídá základnímu sjezdovému postoji píchání holí se neprovádí Zásadní chyby provedení: zahájení oblouku rotačním impulsem přívratné postavení lyží se mění v průběhu vedení na paralelní nedostatečná flexe v kolenou záklon Možná by bylo vhodné napsat ještě terén, ve kterém se každý oblouk jezdí 16 16 16

17 Oblouk s přívratem vyšší lyží
Popis techniky provedení: jízda šikmo svahem v základním sjezdovému postoji vysunutí vyšší odlehčené lyže do přívratného postavení současně s píchnutím nižší hole plynulé zatížení vnější lyže (tj. lyže vysunutá do přívratného postavení) pohybem kolene zatížené končetiny dopředu a dovnitř oblouku dojde k vyšší intenzitě hranění, což vede společně s prohnutím lyže k tvorbě oblouku v důsledku flexe v koleni dochází ke snížení těžiště v závislosti na terénních podmínkách, sklonu svahu a technické vyspělosti lyžaře dochází k postupnému zmenšování úhlu přívratného postavení lyží a zkrácení přívratné fáze (lyže se sjíždějí na nebo i před spádnicí) postupným návratem kolene do výchozí polohy dochází k ukončení vedení oblouku a k opětovnému návratu do výchozího postavení rychlost je regulována úhlem přívratu, postavením lyží na hrany a mírou smýkání Zásadní chyby provedení: zahájení oblouku rotačním impulsem nedostatečné přenesení hmotnosti na lyži v přívratu přívratné postavení lyží se v průběhu vedení oblouku nemění na paralelní Ve vysvětlení se píše, že se dle úrovně sjíždí lyže na úrovni spádnice nebo před ní, takže v textu by asi mělo být, že se lyže sjíždí až za spádnicí 17 17 17

18 CCa Carvingový oblouk – základní provedení Popis techniky provedení:
z jízdy v základním sjezdovém postoji šiře stopy odpovídá šíři boků zahájení oblouku pohybem kolen dovnitř oblouku a tím postavení lyží na hrany v důsledku bočního krojení lyží dojde k jejich prohnutí a tvorbě oblouku bez smýkání holeně jsou po celou dobu oblouku v paralelním postavení dochází k mírnému bočnímu vklonění pánve do oblouku s doprovodným odklonem trupu pohyb těžiště v bočním směru je kompenzační a působí proti vnějším silám v průběhu vedení oblouku dochází k větší flexi vnitřní končetiny v koleni i v kyčelním kloubu, než je tomu u vnější zatížené končetiny v závěru oblouku je pohyb kolen do oblouku postupně ukončen návratem do výchozí polohy oblouky jsou prováděny bez píchání holí Zásadní chyby provedení: zahájení oblouku rotací těžiště vzadu (záklon) boční smýkání lyží aktivní předsouvání vnitřní lyže 18 18

19 Smýkaný oblouk – základní provedení
Popis techniky provedení: z jízdy šikmo svahem v mírně sníženém základním sjezdovému postoji vykývnutím hole v zápěstí a lehkou oporou o hůl je dán impulz ke zvýšení těžiště současně se zvýšením těžiště směrem šikmo vpřed je provedeno odlehčení lyží, doplněné rotačním impulzem, což vede k iniciaci oblouku lyže v paralelním postavení se dostávají do smyku a tvoří oblouk v průběhu vedení oblouku se těžiště postupně snižuje rychlost je regulována intenzitou zahranění lyží a z toho plynoucí míry bočního smýkání lyží na konci oblouku je smýkání lyží ukončeno mírným zahraněním Zásadní chyby provedení: nedostatečné zatížení vnější lyže v závěru vedení oblouku přívratné postavení při zahájení oblouku jízda pouze po hranách nevyužití opory o hůl, špatná koordinace pohybu paží a nohou 19

20 Zkouškové požadavky běh :
Střídavý běh dvoudobý Soupažný běh jednodobý Oboustranné bruslení jednodobé Oboustranné bruslení dvoudobé s asymetrickým pohybem paží Požadavky jsou v souladu s pokyny pro akreditovaná zařízení Interski ČR (2014): Zásady činnosti akreditovaných zařízení v oblasti lyžování. 20

21 Zkouškové požadavky snowboarding:
Sesouvání svahem se střídavým zatěžováním dolních končetin (padající list) Základní smýkaný oblouk Smýkaný oblouk s  odlehčením vzhůru Řezaný oblouk Požadavky jsou v souladu s pokyny pro akreditovaná zařízení Interski ČR (2014): Zásady činnosti akreditovaných zařízení v oblasti lyžování.

22 Doplnit popisy techniky zkouškových požadavků běhu, snowboardingu a telemarku

23 (profesní kvalifikace MŠMT 150hod)
Instruktor lyžování (profesní kvalifikace MŠMT 150hod) © 2013 Metodická komise OSÚ-ZL 2016 23 23

24 Studijní plán: 24 24 1. Struktura a organizace dle odbornosti v ČR 2
2. Anatomie 3. Fyziologie 4. Traumatologie 5. Hygiena 6. Pedagogika a psychologie sportu 7. Sportovní trénink 8. Základy biomechaniky obecně 9. Ekonomie, legislativa a marketing sportu 10. Dějiny odbornosti 11. Didaktika odbornosti a zvláštnosti výuky dětí 12. Didaktické pomůcky 13. Biomechanika odvětví 14. Technologie, výzbroj a výstroj 15. Zásady bezpečnosti pohybu na tratích a v horách 16. Kondiční příprava 17. Pravidla a organizace závodů 18. Technika a metodika odbornosti (teorie) 19. Práce s videotechnikou, rozbor videozáznamu 20. Technika a metodika (1.) a 2. blok odborn. praxe (35) Předměty obecné části započítána část 8h neškolí kraje Předměty speciální části teorie započítána část ze 7h Základy biomechaniky jsou už v IZL za 50 h. Je to nutné tady znovu? K čemu 4h sport. Tréninku a pak ještě 2h kondiční přípravy? To se dá spojit. celkem 2. Metodická praxe (práce v lyžařské škole, je mimo) 3. Zkoušky praxe (metodické výstupy, zkoušky – mimo) Předměty speciální části praxe - započítána část z praxe 35h 24 24

25 Zkouškové požadavky sjezd:
Paralelní oblouk (regulace rychlosti jízdy) Střední řezaný oblouk Přechod ze středních řezaných oblouků do oblouků s přibrzděním Oblouk s přeskokem Analýza pohybu Metodický výstup 14 dní praxe Prvky jsou předváděny na upraveném terénu, který odpovídá parametrům červené sjezdovky 25 25

26 Paralelní oblouk Popis techniky provedení:
z jízdy v paralelním postavení lyží, v základním sjezdovém postoji je provedeno lehké zapíchnutí hole (rytmizační účel) následuje výraznější zatížení vnější lyže pohybem kolene zatížené končetiny dopředu a dovnitř oblouku dojde k vyšší intenzitě hranění, což vede společně s prohnutím lyží k tvorbě oblouku v důsledku flexe v kolenou dochází ke snížení těžiště postupným návratem kolen do výchozí polohy dochází k ukončení oblouku a k opětovnému návratu do výchozího postavení rozsah vertikálních pohybů těžiště je mírný lyže jsou po celou dobu jízdy v paralelním postavení rychlost je regulována mírou postavení lyží na hrany a úrovní smýkání lyží Zásadní chyby provedení: zapíchnutí hole slouží k aktivnímu odlehčení lyží (zdvih těžiště těla o hůl) pro zahájení točení lyží je využívána rotace těžiště těla je příliš vzadu (záklon) nedostatečně zatížená vnější lyže 26 26

27 CCa Carvingový oblouk Popis techniky provedení:
z jízdy v základním sjezdovém postoji šiře stopy odpovídá šíři boků zahájení oblouku pohybem kolen dovnitř oblouku a tím postavení lyží na hrany v důsledku bočního krojení lyží dojde k jejich prohnutí a tvorbě oblouku bez smýkání holeně jsou po celou dobu oblouku v paralelním postavení dochází k mírnému bočnímu vklonění pánve do oblouku s doprovodným odklonem trupu pohyb těžiště v bočním směru je kompenzační a působí proti vnějším silám v průběhu vedení oblouku dochází k větší flexi vnitřní končetiny v koleni i v kyčelním kloubu, než je tomu u vnější zatížené končetiny v závěru oblouku je pohyb kolen do oblouku postupně ukončen návratem do výchozí polohy oblouky jsou prováděny bez píchání holí Zásadní chyby provedení: zahájení oblouku rotací těžiště vzadu (záklon) boční smýkání lyží aktivní předsouvání vnitřní lyže CCa Provedení středního a krátkého řezaného oblouku se liší od řezaného oblouku v základním provedení především intenzitou a dynamikou provedených pohybů, kterými lze regulovat jak délku oblouku, tak i jeho tvar (otevřené či zavřené oblouky) 27 27

28 Oblouky s přibrzděním Popis techniky provedení:
modifikace krátkého smýkaného oblouku pohyb kolen a pánve v bočním směru má větší dynamiku ve druhé části fáze vedení oblouku je zpomalen vertikální pohyb pánve a dolních končetin, což spolu s protirotačním postavením trupu, vede k aktivnímu smýkání až vzpříčení lyží vzpříčení lyží je ukončeno aktivním zahraněním a odrazem z hran zvýšení těžiště v důsledku vertikálního pohybu při odrazu z hran napomáhá k přenesení lyží do nového směru oblouku v okamžiku odrazu je proveden i odpich holí postavení trupu je výrazně protirotační a generuje (vytváří) vzpříčení lyží Zásadní chyby provedení: záklon lyžaře nedostatečný brzdivý smyk lyží široká stopa rotace trupu pokračuje i v průběhu vedení oblouku málo aktivní odpich holí špatná koordinace pohybu paží a nohou 28 28 28

29 Oblouky s přeskokem Popis techniky provedení:
krátké oblouky s výrazným dynamickým vertikálním pohybem a rotačním impulsem při zahájení oblouku v průběhu vedení oblouku je rotační pohyb zastaven a tělo se dostává do mírně protirotačního postavení. v závěru vedení oblouku je provedeno dynamické zahranění s následným zvýšením těžiště doplněné o odraz z hran dopředu a dovnitř tvořeného oblouku důrazná opora o nižší hůl výrazně odlehčené lyže se otáčejí přes spádnici do směru zahájení následujícího oblouku patky lyží jsou přes spádnici vedeny vzduchem při jízdě v krustě nebo těžkém sněhu mohou být vzduchem vedeny celé lyže Zásadní chyby provedení: záklon nedostatečná dynamika pohybů oddělená práce dolních končetin nedůrazná opora o hůl špatná koordinace pohybu paží a nohou, špatná rytmizace 29 29 29

30 Zkouškové požadavky běh
Střídavý běh dvoudobý Soupažný běh jednodobý Oboustranné bruslení jednodobé Oboustranné bruslení dvoudobé s asymetrickým pohybem paží Oboustranné bruslení dvoudobé se symetrickým pohybem paží Navazování způsobů běhu v klasické technice dle terénu Analýza pohybu Metodický výstup 30

31 Zkouškové požadavky snowboarding:
Jízda po spádnici s přední nohou upnutou do vázání Sesouvání svahem se střídavým zatěžováním dolních končetin (padající list) Základní smýkaný oblouk Smýkaný oblouk s  odlehčením vzhůru Řezaný oblouk Teorie Metodický výstup

32 Doplnit popisy techniky zkouškových požadavkůběh, snowboarding a telemark

33 Vývoj do budoucnosti a návrhy
Změny názvů kvalifikací v ÚZL SLČR Důvody proč: -původní názvy kvalifikací byly účelově změněny v roce…., přestože správně kopírovaly kvalifikační stupně v lyžařsky vyspělých zemí -přizpůsobit současný systém názvů kvalifikací v ČR členění v Evropě a ve světě

34 působnost / podmínky získání
Názvy kvalifikací věk praxe působnost / podmínky získání Instruktor 4.tř.( D ) alpské běh telemarkové lyž snowboardingu 4.tř. 15 - pracuje na úrovni klubu – oddílu pod vedením pedagoga s vyšší kvalifikaci školení v rozsahu 20 hod. (8 hod. obecné části + 12 hod. specializace – nezapočítává se do vyšší kvalifikace – organizují a obsah stanovují KOSÚ- interní kvalifikace klubů Instruktor 3.tř. ( C ) telemarkové lyž. snowboardingu 3.tř 18 samostatně plánuje, vede, eviduje a vyhodnocuje tělovýchovný proces všech věkových kategorií v oblasti výuky lyžování a snowboardingu * školení v rozsahu min 50 hod. (15 hod. obecné i spec. teorie + 35 hod. praxe) – hodiny se započítávají do studia vyšší kvalifikace * absolvent sportovního gymnázia příslušné specializace s maturitní zkouškou z předmětu TSP + úspěšná zkouška z praktické části specializace * na základě žádosti a následného pověření od místopředsedy pro metodiku OSÚ ZL SLČR organizují KOSÚ- interní kvalifikace klubů AKREDITACE MŠMT ČR Instruktor 2.tř. (B) (specializace alpské, běh, telemarské, snowboarding) 1 rok * samostatně plánuje, vede, eviduje a vyhodnocuje tělovýchovný proces všech věkových kategorií v oblasti výuky lyžování a snowboardingu * může být jmenován lektorem na výuku nižších kvalifikací * ukončené střední vzdělání *držitel kvalifikace 3.třídy danné specializace *absolvování školení v rozsahu 150 hod. – započítává se 50 hodinová dotace ze školení 3.tř. shodné specializace *50 hod praxe * organizuje OSÚ ZL SLČR za spolupráce s KOSÚ - profesní kvalifikace Instruktor IVSI (sj, běh, snowboarding, telemark) * držitel kvalifikace Instruktor lyžování 2.tř danné specializace * absolvování dalších 30 hodin školení specializace hodin praxe * držitel kvalifikace Instruktor snowboardingu 2.tř. *absolvování absolvování 30 hodin školení specializace + 50 hodin praxe * absolvent dvouletého studia specializace na vysoké škole organizuje OSÚ ZL SL ČR ve spolupráci s Interski ČR dle směrnice IVSI Instruktor 1.tř.(A)  (alpské, běh, snowboarding, telemark) držitel kvalifikace Instruktor IVSI * absolvent dvouletého studia specializace na vysoké škole v rozsahu 450 hodin při započítání předcházejících hodinových dotací

35 35 (s odborností: sjezdové , běžecké, snowboarding..)
Instruktor lyžování 4.třídy ( D) (IL 4) školí oddíly min 20 h interní Instruktor běhu 4.třídy Instruktor snowboardingu 4.třídy (Isnb 4) Instruktor lyžování 3.třídy (C ) (IL 3) školí KOSÚ min 50 h interní Instruktor běhu 3.třídy Instruktor snowboardingu 3.třídy (Isnb 3) Instruktor 2.třídy (B) (IL 2) školí KOSÚ s RLS min 150h profesní (s odborností: sjezdové , běžecké, snowboarding..) Instruktor lyžování 2.tř.(B) s IVSI (IL IVSI) (školí OK IVSI ÚZL) sjezdové h praxe interní běžecké 120h+130h praxe Instruktor snowboardingu 2.třídy h+70h praxe Instruktor lyžování 1.třídy (min 2 odbornosti) (IL 1) h udělují VŠ 35

36 Návrh na ustavení a náplň práce odborných komisí zajišťujících vzdělávání v OSÚ ZL:
MK s pracovními skupinami sjezd, běh, snowboarding a výuka dětí (struktura výuky, metodické materiály, dopisy, školení RLS) RLS (účast na školení lyžařských pedagogů ve spolupráci s KOSÚ, podpora a propagace metodiky úseku dle statutu RLS) IVSI (doškolení IL B, kteří chtějí mít platnou IVSI card podle pravidel mezinárodní IVSI)

37 jen pro vnitřní potřebu
Instruktor 4. třídy (D) © 2013 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise OSÚ ZL 2016 37

38 STUDIJNÍ PLÁN: pohybu v horách 1
Pro Instruktor 4.třídy pro všechny odbornosti – povinnost 20 hodin výuky (15 h praxe a 5 h obecné i speciální teorie) 1. Technika a metodika EZL (dle odbornosti) 2. Metodická praxe 3. Zkoušky (praxe) 1. Teorie a didaktika - členění výcviku dle odbornosti 1 2. Hygiena, úrazová zábrana, první pomoc a zásady pohybu v horách 3. Výzbroj a výstroj, technologie, mazání 4. Technika a metodika odbornosti 5. Zkoušky (teorie test) Metodická praxe a zkoušky se nepočítají do hodin výuky !!! 38

39 jen pro vnitřní potřebu
Instruktor 3. třídy(C) © 2013 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise OSÚ ZL 2016 39

40 Studijní plán: Praxe – 35 hod 40 40
Pro Instruktor 3. třídy pro všechny odbornosti je povinnost min. 50 hodin výuky. (8 hod obecné teorie, 7 hod specializované teorie a 35 hod special. praxe + metodickou praxi a ZK) Praxe – 35 hod 1. Technika a metodika odbornosti h Zde se vyučuje T a M 1. části EZL, ale zkoušky se jedou i ze 2. části – dle struktury (carv. A smýk. Oblouk v zákl. provedení) 2. Metodická praxe h 3. Zkoušky (teorie + praxe) h 40 40

41 Teorie obecná(8h) a speciální (7) celkem – 15 hod
1. Anatomie, Fyziologie, Hygiena, Traumatologie 2. Pedagogika a psychologie, zvláštnosti výuky dětí 3. Základy biomechaniky 4. Struktura a organizace podle odbornosti a historie odbornosti 5. Technologie odbornosti 6. Bezpečnost v horách,na sjezdových i běžeckých tratích 1 7. Technika a metodika odbornosti 8. Zkoušky (teorie) Metodická praxe a zkoušky nejsou součástí výuky 41

42 Instruktor 2.třídy (B) © 2013 Metodická komise OSÚ-ZL 2016 42 42

43 Studijní plán: 43 43 1. Struktura a organizace dle odbornosti v ČR 2
2. Anatomie 3. Fyziologie 4. Traumatologie 5. Hygiena 6. Pedagogika a psychologie sportu 7. Sportovní trénink 8. Základy biomechaniky obecně 9. Ekonomie, legislativa a marketing sportu 10. Dějiny odbornosti 11. Didaktika odbornosti a zvláštnosti výuky dětí 12. Didaktické pomůcky 13. Biomechanika odvětví 14. Technologie, výzbroj a výstroj 15. Zásady bezpečnosti pohybu na tratích a v horách 16. Kondiční příprava 17. Pravidla a organizace závodů 18. Technika a metodika odbornosti (teorie) 19. Práce s videotechnikou, rozbor videozáznamu 20. Technika a metodika (1.) a 2. blok odborn. praxe (35) Předměty obecné části započítána část 8h neškolí krajské úzl Předměty speciální části teorie započítána část ze 7h Základy biomechaniky jsou už v IZL za 50 h. Je to nutné tady znovu? K čemu 4h sport. Tréninku a pak ještě 2h kondiční přípravy? To se dá spojit. celkem 2. Metodická praxe (práce v lyžařské škole, je mimo) 3. Zkoušky praxe (metodické výstupy, zkoušky – mimo) Předměty speciální části praxe - započítána část z praxe 35h 43 43

44 Podmínky pro získání Mezinárodního průkazu a známky IVSI v OSÚ ZL:
...“Mezinárodní průkaz IVSI a s tím spojené potvrzení o platnosti smějí být národními členskými organizacemi udělovány pouze těm instruktorům, kteří:“ 1. splňují minimální požadavky týkající se školení, zkoušek a praxe 250 h v jednotlivých odbornostech (min h + 70h praxe) 2. podrobují se povinnosti dalšího vzdělávání (prolongace 1x/3 roky) 3. předkládají roční zprávu o činnosti Zkouškové požadavky na Instruktora IVSI dle jednotlivých odborností: Instruktor alpského lyžování (ski alpin) Instruktor snowboardingu (snowboard) Instruktor běhu na lyžích (nordic) Instruktor skialpinismu (skitour) Instruktor telemarkového lyžování (telemark) Sportovní jízda volná vázaná (na čas) Ukázky dovedností - Ukázky dovedností Sportovní běh volný vázaný (na čas) Jízda v terénu Vedení túry Záchrana v horách 44

45 Hlavní rozdíly IL (150) / IL s nárokem na IVSI
IL ČR (profesní) 150h výuky + 50 hod praxe IL IVSI, IsnB IVSI 180h výuky + 70 hod praxe IL běh IVSI 120h výuky hod praxe ŘEŠENÍ v ÚZL: doplnit 30 hodin výuky specializované části (10h speciální teorie a 20 hod praxe a doložit 70 hod praxe) Kvalifikace IVSI jsou 1 - oborové, nikoli duální !! ŘEŠENÍ v ÚZL: až do IL 50h si můžeme školit kdo co potřebuje, od 150 jednooborově Zkouškové požadavky IL 150h nesplňují požadavky IVSI v: jízda v terénu jízda na čas 45

46 Fyziologie – metabolismus, CNS, zatížení, únava a zotavení
Učební osnova IL( IVSI) pro sj, běh a snowb Počet hod Obecná část= obecná teorie MŠMT 1.blok (Instr/50) 2.blok IL( 150) Právo a sport – struktura a organizace sportu v ČR, postavení a právní odpovědnost instruktora 1 2 Anatomie – stavba a složení těla a kostí, klouby, svaly, dýchací a oběhový systém, trávení 5 Fyziologie – metabolismus, CNS, zatížení, únava a zotavení Základy biomechaniky 4 Sportovní trénink – pohybové schopnosti a dovednosti, sportovní výkon, výkonnost, složky sportovního tréninku - Psychologie – osobnost sportovce, emoce a motivace, Pedagogika – vývoj člověka, věkové zákonitosti, individuální zvláštnosti, motorické učení, výchovné působení ve sportu, didaktické zásady – metody – formy – postupy, osobnost instruktora Traumatologie, první pomoc, úrazy ve sportu. Ekonomie a marketig ve sportu Hygiena sportu a výživa – regenerační postupy a procedury, regenerační cvičení, základy výživy, pitný režim CELKEM obecná část 50 h

47 Návrh speciální části IL (50-150-IVSI) pro sj, běh a snowb
Počet hod Teorie a praxe specializace 1.blok (Instr/50) 2. blok IL(150) 3.blok IL IVSI (180+70) Dějiny lyžování (vč.vývoje techniky, slavných osobností čs.lyžování) 1 - Organizace lyžování v ČR a ve světě Zimní sporty a životní prostředí Zvláštnosti výuky dětí Didaktika specializace (sj,běh, telemark, snowb) Didaktické pomůcky a jejich využití Bezpečnost při výuce specializace Rizika pohybu ve volném terénu 2 Zásady bezpečnosti pohybu na sj a běž tratích Práce s videotechnikou, rozbor záznamů Technologie, mazání, výzbroj a výstroj dle specializace Kondiční příprava (dle specializace) Biomechanika (dle specializace) Organizace závodů, pravidla závodů Technika a metodika specializace - teorie Technika a metodika specializace - praxe 35 45 20 CELKEM speciální část/blok 42h 58h 30 CELKEM speciální část na IL(150)/(IL IVSI 100h 130 CELKEM školení IL (150)/ IL IVSI 150h 180 CELKEM povinná praxe v LŠ 70

48 Budoucnost Úkol MK: dle směrnice IVSI a pravidel zastřešující organizace IVSI ČR dopracovat v projektu Vzdělávání přesnou náplň 3-4 denního doškolení pro získání karty IVSI u Instruktorů 2. třídy


Stáhnout ppt "Systém vzdělávání v OSÚ ZL SLČR"

Podobné prezentace


Reklamy Google