Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
Věra Krejčová Broumov,
2
Začít spolu V ČR více než … 80
3
Metodická záštita a rozvoj programu: organizace Step by Step ČR o.p.s.
Začít spolu v ČR Metodická záštita a rozvoj programu: organizace Step by Step ČR o.p.s.
4
Základní principy programu
Komunikace Profesní rozvoj Rodina a komunita Učební prostředí Inkluze, rozmanitost a demokratické hodnoty Výchovné a vzdělávací strategie Hodnocení a plánování výuky
5
Východiska myšlenky reformní pedagogiky
6
Pedagogická koncepce Marie Montessori
Připravené prostředí => utříděné/ zorganizované prostředí pro učení Dostupnost materiálů- samostatnost, nezávislost Respektování senzitivní fáze Pozorování Individuální přístup a čas
7
Daltonský plán Helen Parkhurstové
podpora aktivní práce žáků centra aktivity samostatnost, zodpovědnost, individualizace, spolupráce penzum úkolů volba: pořadí, úkolu, tempa, místa… učitel v roli poradce
8
Další východiska… Poznatky o fungování mozku a procesech učení obsažených v dílech Piageta, Vygotského, Eriksona, Gardnera atp. Piagetova teorie kognitivního vývoje dítěte, celostní přístup Vygotsky- zóna nejbližšího vývoje, činnostní učení, sociální interakce Erikson- vývojová psychologie, 8 věků člověka (osm fází psychosociálního vývoje) Gardnerova teorie mnohačetných inteligencí
9
Gardnerova teorie mnohačetných inteligencí
10
Podnětné učební prostředí
Sociálně vztahové prostředí komunitnost spolupráce komunikace společně stanovená pravidla Materiální prostředí: Centra aktivit – učební koutky v souladu s Gardnerovou teorií mnohačetných inteligencí
11
Nejčastější centra aktivity
MŠ: Ateliér Pokusy a objevy Dílna Domácnost Voda a písek Manipulativa a stolní hry Knihy a písmena Hudba Dramatika Pohyb a relaxace…. ZŠ: Matematika Pokusy a objevy (věda) Čtení Tvořivé psaní Hudba a dramatika Ateliér/dílna Technologie
12
Centra aktivity v MŠ
13
Centra aktivity v MŠ
14
Centra aktivity v ZŠ
15
Centra aktivity v ZŠ
16
Centra aktivit - ateliér
17
Centra aktivit - ateliér
18
Centra aktivit – kuchyňka
19
Domácnost - kuchyňka
20
Domácnost - kuchyňka
21
Centra aktivit - dílna
22
Centra aktivit - dílna
23
Centra aktivit - dílna
24
Centra aktivity – pokusy a objevy
25
Centra aktivit – pokusy a objevy
26
Centra aktivit – pokusy a objevy
27
= PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ (SE)
Proč centra aktivity? Uspokojení potřeby bezpečí, struktury Aktivní učení se činností, prožitkem Samostatnost Větší individualizace – možnost volby Podpora rozvoje klíčových kompetencí = PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ (SE)
28
PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ (SE)
?????? Jiné PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ (SE)
29
Tradiční/běžné uspořádání třídy MŠ
30
Tradiční/běžné uspořádání třídy MŠ
31
Tradiční/běžné uspořádání třídy MŠ
32
Tradiční uspořádání třídy ZŠ
33
Tradiční uspořádání třídy ZŠ
34
DĚKUJI ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.