Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B
Pojem zlomek Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B
2
Pojem zlomku celek rozdělíme na části v našem případě čtyři
tj. na čtvrtiny celý celek tvoří čtyři čtvrtiny
3
vybarvím z celku tři čtverce
3 4 vyjádřeno zlomkem tři čtvrtiny
4
Popis zlomku Zlomek se skládá ze dvou částí.
čitatel (počet částí, které zlomek obsahuje) zlomková čára jmenovatel (na kolik stejných částí je celek rozdělen)
5
Zlomek je část celku. Představuje jen jiný zápis dělení.
6
Odvození názvů čitatel, jmenovatel
Jmenovateli se říká jmenovatel, protože pojmenovává zlomek (čtvrtina, pětina, třetina, šestina… ) název je odvozen od čísla, které se nachází pod zlomkovou čárou. Čitatel určuje počet, v příkladu to byly tři čtvrtiny.
7
Čtení zlomků Zlomkovou čáru čteme nejčastěji lomeno, při čemž jmenovatele čteme v sedmém pádu. Zřídka čteme zlomkovou čáru děleno, ponecháváme toto čtení téměř výhradně pro znak dělení naznačený dvojtečkou. tři lomeno čtyřmi tři děleno čtyřmi
8
Čtení zlomků jednoduché zlomky, kde čitatel i jmenovatel jsou čísla jednociferná nebo dvojciferná. Tak na př. zlomek 1/2 čteme „jedna polovina“, 1/3 „jedna třetina“, atp. Je-li čitatel číslo celé a větší než jedna, čte se číslo ve jmenovateli v prvním nebo druhém pádu množného čísla. Jmenovatel se čte v prvním pádu, je-li v čitateli číslo 2, 3, 4 nebo číslo končící některou z těchto tří číslic a vyslovované v stejném pořadu číslic (na př. číslo 34 čtené „třicet čtyři“, a ne „čtyřiatřicet“), kromě čísel 12, 13 a 14. Čteme tedy zlomek 4/5 „čtyři pětiny“, 23/8 „dvacet tři osminy“ atp. Ve všech ostatních případech se čte jmenovatel v druhém pádu množného čísla. Na př. zlomek 7/9 čteme „sedm devítin“, 12/20 „dvanáct dvacetin“, 23/8 „třiadvacet osmin“, 26/15 „dvacet šest (nebo šestadvacet) patnáctin“ atd.
9
Čtení zlomků Jmenovatel dvojciferný (a někdy i trojciferný) se čte tak, že desítky a jednotky jsou vyjádřeny jedním slovem. 18/25 čteme „osmnáct pětadvacetin“, 9/32 „devět dvaatřicetin“, 22/144 „dvaadvacet stočtyřiačtyřicetin“ (méně často „dvacet dvě stočtyřiačtyřicetiny“) atd.
10
Čtení zlomků
11
Zdroje Odvárko O.; Kadleček, J. Matematika pro 8.ročník . Praha: Prometheus, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.