Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Jan Dvořák NÁZEV: VY_12_INOVACE_01A_13_Antoine de Saint-Exupéry – Malý princ TEMA: Světová literatura 20. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
2
Antoine de Saint-Exupéry – Malý princ
3
Anotace: Materiál je určen pro 3. nebo 4. ročníky čtyřletého studijního programu gymnázia, případně pro 5. či 6. ročníky šestiletého studijního programu gymnázia. Součástí jsou základní informace o autorovi, primárně je však materiál zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti. Studenti pracují s textem. Na základě jeho přečtení pak odpovídají na zadané otázky. Odpovědi lze zaznamenat na tabuli přímo do materiálu pomocí fixu či elektronického pera. Texty a úkoly lze využít i samostatně jako pracovní listy. Materiál je určen k interaktivní výuce
4
Antoine de Saint-Exupéry
– Francouzský spisovatel, filozof, humanista a letec Studoval i ve Švýcarsku Neuspěl při zkouškách na námořní akademii, zapsal se na architekturu a v kavárnách Paříže se začal věnovat literatuře V roce 1921 nastoupil k letectvu Zážitky spojené s létáním mu byly inspirací v jeho tvorbě Kromě prozaických a filozofických děl se věnoval i reportážím Nejznámější díla: Země lidí, Citadela, Malý princ Zahynul při letu z Korsiky do Marseille Okolnosti jeho smrti jsou stále nevyjasněny
5
Malý princ – ukázka č. 1 Není pohádka jako pohádka, není princ jako princ. Tenhle je skutečně jen jeden - Malý princ Antoina de Saint-Exupéryho, jedno z nejslavnějších děl moderní světové literatury. Malý princ, kouzelná pohádková bytost, přichází na naši zemi ze vzdálených vesmírných světů, aby se kdesi v africké poušti setkal s autorem našeho příběhu a zjevil mu tajemství své podivuhodné životní pouti. Ale zjeví mu vlastně daleko víc: tajemství čistého srdce, dobra a krásy. Je to opravdu líbezná knížka, která vám bude jistě právě tak milá a blízká, jako byla všem čtenářským generacím, a k níž se budete i později rádi vracet. Otázka č.1 : Je příběh Malého prince pohádkou? Proč ano či ne? Čím by příběh mohl být?
6
Malý princ – ukázka č. 2 Hodně jsem tehdy přemýšlel o dobrodružstvích v džungli a také se mně podařilo nakreslit pastelkou první kresbu. Kresbu číslo 1. Vypadala takhle: Ukázal jsem své veledílo dospělým a ptal jsem se jich, nahání-li jim má kresba strach. Odpověděli mi: „Proč by klobouk naháněl strach?“ Otázka č. 2 : Co vidíš na obrázku? Jaký je rozdíl mezi vnímáním dětí a dospělých?
7
Malý princ – ukázka č. 3 Musel jsem si tedy vybrat jiné povolání a naučil jsem se řídit letadlo. Létal jsem tak trochu po celém světě. A pravda je, že mi zeměpis hodně posloužil. Dovedl jsem na první pohled rozeznat Čínu od Arizony. Je to velice užitečné, když člověk v noci zabloudí. A tak jsem se v životě setkal se spoustou vážných lidí. Žil jsem hodně s dospělými, poznal jsem je velice zblízka. Ale mé mínění o nich se valně nezměnilo. Když jsem mezi nimi potkal někoho, kdo se mi zdál trochu bystrý, ověřil jsem si na něm svou zkušenost s kresbou číslo 1, kterou mám stále schovanou. Chtěl jsem vědět, je-li opravdu chápavý. Ale vždycky mi odpověděl: „To je klobouk.“ Nepovídal jsem mu tedy ani o hroznýších, ani o pralesích, ani o hvězdách. Přizpůsobil jsem se mu. Mluvil jsem s ním o bridži, golfu, politice a o kravatách. A dospělý byl velice spokojen, že poznal tak rozumného člověka. Otázka č. 3: Najdi spojitost mezi životní zkušeností autora a textem. Otázka č. 4: Jaký je podle autora rozdíl mezi rozumem a bystrostí?
8
Malý princ – ukázka č. 4 Možná je ten člověk zbytečný. A přece je méně zbytečný než král, než domýšlivec, než byznysmen a než pijan. Jeho práce má alespoň smysl. Když rozsvítí svítilnu, jako by se zrodilo o hvězdu nebo o květinu víc. Když zhasne květinu, jako by květina nebo hvězda šly spát. Je to moc hezké zaměstnání. A opravdu užitečné, protože je hezké. Když přišel na planetu, pozdravil uctivě lampáře: „Dobrý den. Proč jsi právě zhasl svítilnu?“ „To je příkaz,“ odpověděl lampář. „Dobrý den.“ „Co to znamená příkaz?“ „No, to znamená, že musím zhasnout svítilnu. Dobrý večer.“ A zase ji rozsvítil. „Ale proč jsi ji právě rozžal?“ „To je příkaz,“ odpověděl lampář. Otázka č.5: Jak se chovali obyvatelé jiných planet? Čím se od nich odlišoval lampář?
9
Malý princ – ukázka č.5 A dnes je tomu jistě už šest let... Dosud nikdy jsem tu příhodu nikomu nevyprávěl. Kamarádi, když jsem se s nimi zase shledal, byli velice rádi, že mě vidí živého. Já jsem byl smutný, ale říkal jsem jim: „To je jen únava.“ Nyní jsem se už trochu utěšil. Totiž... ne docela. Ale vím dobře, že se vrátil na svou planetu, neboť za svítání jsem jeho tělo už nenašel. Nebylo tak těžké... Rád poslouchám za noci hvězdám. Je to jako pět set miliónů rolniček... Ale víte, něco tu není v pořádku. K náhubku, který jsem malému princi nakreslil, zapomněl jsem připojit řemínek. Nikdy ho asi nemohl beránkovi připnout. Říkávám si tedy: Copak se asi na jeho planetě přihodilo? Je možné, že beránek spásl květinu... Hned si však pomyslím: To jistě ne! Malý princ ji přece dává každou noc pod skleněný poklop a beránka si dobře hlídá... Otázka č. 6: Jak se ukázka liší od předchozích? Otázka č. 7: Staráte se o své květiny?
10
Citace a zdroje: DE SAINT-EXUPÉRY, Antoine. Malý princ. Praha: Albatros, 2005, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.