Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
okres Trutnov Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: prosinec 2012 Název: VY_12_INOVACE_1.2.1 PRV1,2_36 Téma: Včela medonosná Ročník: 1. – 2. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
2
anotace: Materiál slouží k procvičování čtení s porozuměním v hodinách prvouky ve věku 6 až 8 let. Lze ho využít jako motivační, výkladový nebo opakovací. Je určen pro práci na interaktivní tabuli nebo na folii. Vytvořeno jako DUM do předmětu prvouka. Slouží jako doplněk k výuce o zvířatech prostřednictvím vlastního čtení.
3
včela medonosná obr. 1 obr. 2 Od nepaměti stavěli lidé nedaleko svých domovů, sadů a zahrad příbytky pro včely - úly. Včelky zajišťují bohatou úrodu ovoce, protože opylují květy stromů a keřů. Z květů sbírají nejen pyl – žlutý prášek, ale také nektar – sladkou šťávu.
4
„Je pilný jako včelička.“ nebo „ Bzučí to tam jako v úle.“
jak včely žijí? obr. 3 obr. 4 – roj včel Včely žijí společně v úle. Tomuto společenství se říká včelstvo. Tvoří ho jedna matka – královna, mnoho dělnic a samečkové zvaní trubci. Každý má svou úlohu. Ne nadarmo se říká: „Je pilný jako včelička.“ nebo „ Bzučí to tam jako v úle.“
5
společenství včel - včelstvo
královna obr. 5 obr. 6 Dělnice jsou nejpočetnější skupina ve včelstvu. Mají mnoho práce. Zajišťují úklid a čištění, větrání, stavbu plástů, zpracování medu, péči o larvy a matku, přinášení potravy, hlídání vchodu před nepřáteli, … Jediná úloha královny – matky je naklást vajíčka do komůrek plástů. Denně jich naklade až
6
dělnice a trubci obr. 7 obr. 8 Trubci jsou samci. Žijí jen krátce. Nemají žihadlo a před zimou bývají z úlu vyhnáni, aby neujídali ze společných zásob. Dělnice mají žihadlo, které obsahuje jed. Jakmile však včela bodne, brzy na to umírá.
7
stavba těla včely A) Hlava. Na hlavě jsou tykadla, složené oči a sosáček. obr. 9 B) Hruď. Z hrudi vyrůstají 2 páry blanitých křídel a 3 páry nohou. C) Zadeček s žihadlem. V tykadlech jsou uloženy smyslové orgány čichu a hmatu. Včelky si tykadla čistí předním párem nohou. Zadní nohy, zvané košíčky, slouží ke sbírání a ukládání pylu. obr. 10
8
O nakladená vajíčka pečují dělnice krmičky.
život včely Dělnice stavitelky vytvoří voskové plásty s mnoha komůrkami. Královna naklade do komůrek vajíčka. O královnu pečují dělnice kojičky. Krmí ji mateří kašičkou. O nakladená vajíčka pečují dělnice krmičky. obr. 11 obr. 12 vajíčka obr. 13 larvy kukly dospělci
9
Po těchto třech týdnech pilné práce se stává létavkou a létá do okolí.
Průběh Života dělnice Dříve než včela vyletí z úlu sbírat pyl a nektar z květů, plní 3 týdny po vylíhnutí jiné důležité úkoly. první 3 dny je čističkou úlu další 2 dny krmičkou larev potom 5 dní krmí královnu následujících 8 dní pomáhá stavět plásty pro larvy a med poslední 3 dny slouží jako strážkyně vchodu do úlu Po těchto třech týdnech pilné práce se stává létavkou a létá do okolí. obr. 14 a 15
10
užitečnost Včel Tvorba medu z nektaru květů. Včelí vosk.
Opylování květů. obr. 17 a 18 obr. 16
11
včelař a včelařství Včelař při práci. Včely medonosné jsou užitkový hmyz. Člověk pro ně staví příbytky, kterým se říká včelíny. Zde žije více včelstev. Každé má svou barvu úlu. obr. 19 Včelky se činí. obr. 20 Včelař je člověk, který pečuje o včelky i o jejich příbytky po celý rok. Na oplátku získává med a další včelí produkty.
12
Otázky Pro zopakování:
Jak se nazývá společenství včel? Kolik má včelstvo královen? Co včely sbírají z květů? Kde jsou včely v zimě? Jak se včely brání? Čím jsou užitečné? Včelstvo. Pouze jednu. Pyl a sladký nektar. V úle. Bodnutím žihadla. Zajišťují úrodu opylováním květů, vyrábějí med a včelí vosk.
13
použitý materiál: Obrázek č Obrázek č. 2 - GLYSIAK. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 3 - WAUGSBERG. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 4 - BIDGEE. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 5 - MAHDÍ KARIM, Muhammad. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 6 – LAWRENCE, Jessica. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 7 – GRILLO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 8 - SULLIVAN, Jon. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 9 - MAHDÍ KARIM, Muhammad. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č MOUAGIP. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
14
použitý materiál: Obrázek č. 11 a WAUGSBERG. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č WAUGSBERG. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č WAUGSBERG. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č SAJJAD FAZEL. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č JESSIE EASTLAND AKA ROBERT DEMEO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č BAUE, Scott. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č MIKLEY, Frank. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obrázek č MIGCO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č AKARLOVIC. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.