Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
III. Část Zájmy, záliby, sklony Aspirace, cíle, životní plány
2
Zájmy trvalé úsilí člověka zabývat se předměty či činnosti, které ho upoutávají z poznávací či citové stránky jde o výběrový vztah k předmětům a činnostem podporují rozvoj osobnosti - vedou ke zdokonalování vědomostí, dovedností
3
Funkce zájmů Uvolnění Aktivní odpočinek
4
Druhy zájmů – dle obsahu
materiální - získat materiální hodnoty - blahobyt, pohodlí společenské – projevují se ve společenské, organizační činnosti kulturní – poznávání přírodního a společenského života
5
Dále můžeme zájmy rozdělit:
Společenskovědní Přírodovědní Technické Sportovní
6
Jmenujte některé přírodovědné zájmy.
7
Odpověď: Chovatelské zájmy Rybářské zájmy Teraristické zájmy Ornitologické zájmy Včelařské zájmy Zájem o rostliny Zahradničení
8
Dle úrovně činnosti dále zájmy dělíme
aktivní – sám se podílí na zájmové činnosti pasivní – nevyvíjí vlastní aktivitu
9
U zájmů dále rozlišujeme
1. Obsah - co předmětem zájmu 2. Šíři - kdo má kolik zájmů 3. Hloubku - jak hluboce zná předmět svého zájmu 4. Stálost - jak dlouho má určitý zájem
10
Záliba Vyhraněný zájem Často ústřední zájem
11
Sklony zaměření člověka, vykonávání určitých činností – návštěvy galerií, malování obrazů mohou, ale nemusí vyústit v zájem
12
Jak se může projevovat zájem o sport ?
13
Odpověď: - Jedinec navštěvuje sportovní utkání - Sleduje sportovní pořady v televizi - Čte články v novinách týkající se sportu - Ve volném čase sám aktivně sportuje
14
Aspirace k čemu člověk směřuje, kam směřuje
směřování k určitým hodnotám, které jsou ztělesněny ve vytyčených cílech
15
Cíl Očekávaný a zamýšlený výsledek aktivity Cíle
a) krátkodobé – obstarání oděvu - dobrý výsledek ze zkoušení b) dlouhodobé – získat vysněné zaměstnání - založit rodinu - studovat v zahraničí
16
Životní plány představují systém cílů, kterých chce člověk v budoucnosti dosáhnout změny v sobě samém, ve svém okolí životní plány odrážejí chápání smyslu života
17
Použitá literatura a zdroje
Čáp, J. Čechová, V., Rozsypalová, M. : Psychologie 1. Praha, SPN 1995 Štefanovič, J.: Psychologie pro gymnasia a pedagogické školy. Bratislava, SPN 1974 Štefanovič, J., Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985
18
http://www. ceskosaske-svycarsko. cz/aktivity/vicedenni-lezecke-kurzy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.