Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vektorová grafika
2
Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,…
Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely
3
Rasterizace Regenerace Rasterizace úsečky (například DDA algoritmus)
4
Vektorizace Ruční Automatická Poloautomatická
5
Interpolace Křivka prochází přímo zadanými body
6
Interpolace polynomem
Lineární – 2 body Kvadratická – 3 body Polynom n-tého stupně – n+1 bodů
7
Lineární interpolace
8
Kvadratická interpolace
9
Interpolace polynomem 4 stupně
Interpolované body: (-2,4) (-1,0) (0,3) (1,1) (2,-5) Rovnice: 16a -8b +4c -2d + e = 4 a - b + c -d +e = -3 e = 3 a + b + c + d +e = 1 16a +8b +4c +2d +e =-5 Řešení: a=0.458 b=-0.75 c=-2.95 d= e=3 Funkce: 0.458*x^4-0.75*x^3-2.95*x^2+1.25*x+3
10
Spline křivka Křivka se skládá z úseků vyjádřených polynom nižšího stupně, než odpovídá počtu bodů. Křivky na sebe v hraničních bodech hladce navazují
11
Lineární „spline“ Polynomy prvního stupně.
V hraničních bodech na sebe navazují spojitě. Není zaručena spojitost ani první derivace. Česky se tomu říká lomená čára
12
Kvadratický spline Křivka jsou úseky parabol.
V hraničních bodech na sebe paraboly hladce navazují – mají spojitou první derivaci. Další derivace nemusí být (a obvykle nejsou) spojité. Je nejpoužívanější, pokud se řekne jen spline, myslí se obvykle kvadratický spline (viz AutoCAD)
13
Kvadratický spline
14
Spline křivky vyšších stupňů
Kubický – funkce po částech 3-tího stupně (kubika), zaručuje spojitost první a druhé derivace Obecný (n-tého stupně), zaručuje spojitost (n-1). derivace.
15
Aproximační křivky Nemusí procházet přímo zadanými body.
Formálně lze za aproximační křivku považovat libovolnou křivku. Problém je nalézt takové vyjádření, které bude Jednoduché Bude dostatečně dobře aproximovat danou křivku
16
Aproximace metodou nejmenších čtverců
Zvolím typ funkce (obvykle polynom nižšího stupně, než by byl potřeba pro interpolaci bodů). Vypočítám takové parametry, aby součet čtverců odchylek v zadaných bodech byl minimální. ∑(yi-f(xi))2→ min
17
Metoda nejmenších čtverců
18
Bézierova aproximace (Bézierova křivka)
Aproximace polynomem daného stupně n-tý stupeň pro n+1 bodů P0,P1,…,Pn Křivka prochází krajními body P0 a Pn Tečna v počátečním bodě P0 je rovnoběžná s vektorem P0P1. Tečna v koncovém bodě Pn je rovnoběžná s vektorem Pn-1 Pn Celá křivka leží v konvexním obalu bodů P0, … ,Pn
19
Pierre Ettiene Bézier (1910-1999)
20
Vyjádření Bézierovy křivky
21
Lineární Bézierova křivka
B(t) = (1-t).P0 + t.P1 Parametrická rovnice úsečky
22
Kvadratická Bézierova křivka
B(t) = (1-t)2P0 + 2t(1-t)P1 + t2P2
23
Kubická Bézierova křivka
B(t) = (1-t)3P0 + 3t(1-t)2P1 + 3t2(1-t)P2 + t3P3
24
Bézierovy křivky vyšších řádů
Příklad vzorce pro křivku 5.stupně
25
Třírozměrné modelování
26
Modelování a zobrazování
Obraz(y) modelu model Realita (skutečnost) modelování Zobrazování (vizualizace)
27
3D modelování Rastrové (voxelové) Vektorové
28
Voxelové modelování 0 = není v tělese 1 = je v tělese
29
Vektorové modelování B-reprezentace Primitivní tělesa 2 ½ D modelování
CSG modelování
30
B reprezentace (hraniční, boundary)
31
Modelování z primitivních těles
Kvádr Zadat dva protilehlé vrcholy Nebo Zadat dva protilehlé vrcholy podstavy a výšku
32
Primitivní tělesa v AutoCADu
Kvádr Koule Válec Kužel Klín Torus ….
33
2 ½ D modelování Modelování 3D těles pomocí transformací z 2D objektů
Posunutí (vysunutí, extrude) Rotace (rotate, revolve) …… např posunutí podle křivky
34
Vysunutí Obdélník → Kvádr Kruh → Válec
35
Otočení Obdélník → Válec Trojúhelník → Kužel Kruh → Koule
36
Computer Solid Geometry (CSG) modelování
Množinové operace Sjednocení Průnik Rozdíl CSG strom
37
CSG strom
38
CSG strom subtract{ union{ box{[0,0,0][4,4,1]}
cylinder{[4,2,0],[4,2,1],1} } cylinder{[3,3,0][3,3,5],0.5}
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.