Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: 6. 7. Vzdělávací oblast:
Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Zájmena Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Seznámí žáky se skloňováním některých zájmen, procvičí je a zopakuje. VY_32_INOVACE_03-09
2
Zájmena II
3
Skloňování ten, náš pád rod mužský rod ženský rod střední 1. ten náš
ta naše to naše 2. toho našeho té naší 3. tomu našemu 4. ten náš (než.) toho našeho(ž.) tu naši 5. ty náš! ty naše! 6. o tom našem o té naší 7. tím naším tou naší
4
Skloňování ten náš – množné číslo
pád mužský rod ženský rod střední rod 1. ti naši (živ) ty naše (neživ.) ty naše ta naše 2. těch našich 3. těm našim 4. 5. ty naše! 6. o těch našich 7. těmi našimi
5
Skloňování ten náš V koncovkách zájmen ten náš napíšeme krátké i v těch pádech, kde má zájmeno ten krátkou samohlásku nebo ě. ( TU NAŠI ) V koncovkách zájmen ten náš napíšeme dlouhé í v pádech, kde má zájmeno ten dlouhou samohlásku nebo dvojhlásku ou. (té naší, tou naší)
6
Doplň i – í. S naš___m strýčkem, bez naš___ch hochů, k naš___m učitelům, s vaš___m stromem, bez vaš___ch sešitů, k vaš___m domům, s vaš___mi kabáty, bez naš___ školy, v naš___ kuchyni, pro naš___ tetu, o naš___ Janě, s naš___ zahrádkou, bez naš___ch vesnic, k naš___m pastelkám, bez naš___ch rad, s vaš___mi botami, s naš___m polem, o naš___ch městech. í i i í i i i í í í i í i i i i í i
7
Zájmena můj, tvůj, svůj Skloňují se jako přídavná jména tvrdá podle vzoru mladý. Kde je v přídavném jméně ý/í, je v tvaru zájmena také ý/í ( kromě tvarů s -j- = i, í) ( mým, tvým, svým – mladým, mými – mladými) 1. a 5. pád č. množného, r. muž. živ. mí, tví mladí přátelé
8
Doplň náležité tvary zájmena já.
mně Ochotně______ pomohl. Vyprávěli si o _____. Vzpomínali na ____ .Vrátili se beze____. To se ____ moc líbí. O ____ se nemusí bát. Proč _____ to říkají? ____ to říkat nemuseli. Dneska se ____ všechno daří. Jana ____ brzo napíše. Slíbila____ to. Napsali ______ dopis. Zeptali se ___ na to. Bavili se o ____. Starali se o ____. mi, mně mě mě mi, mně mě mi, mně mně mi, mně mi, mně mi, mně mi, mně mě mně mně
9
Doplň í/i. Mluvím o n___, prosím o n___, půjdu k n___, stojí za n___, stála před n___, prosila j___, slibovala j___, přišla s n___, mluvila na n___, vnímala j___, vyhověla j___, nechápala j___ . i í í í í i í í i i í i
10
Použij správně tvar sebou a s sebou.
Cestující________ trhli. Dám ti _________ pláštěnku. Házela _______v horečce. Nevzal si__________ doklady. Všichni _________ škubli. Bereš si ________ plavky? Proč _______ bereš nepotřebné věci. Máš______ cestovní pas? Skateboardista ________strhnul lavinu. Nemáte ______baterku? Neškubej pořád ______. Máš všechno _________? s sebou sebou s sebou sebou s sebou s sebou s sebou s sebou s sebou sebou s sebou
11
Podtrhni zájmena a urči jejich druh.
Já jsem ji tam viděl. Ona mi ale nic neřekla. Nikdo se tam nikoho na nic neptá. Ať se přihlásí ten, kdo to ví. Tvoji kamarádi jsou i mými přáteli. Někteří lidé se nad něčím snadno pohoršují. Kterého sportovce máte nejraději? z z o U V U p p N o N T
12
Použité zdroje: HAUSER, Přemysl; STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk : Cvičebnice pro 9.ročník základních škol. Praha : Fortuna, s. ISBN HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení. liberec : ALTER, s. ISBN HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : 1.díl - Učivo o jazyce. Liberec: ALTER, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.