Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
SPOLEČNÝ TRH ES A JEHO VÝVOJ K JEDNOTNÉMU VNITŘNÍMU TRHU
PREZENTACE VŠFS 2017
2
Článek 2 SES (1957) Základní cíle Společenství zahrnují
Společný trh a hospodářskou a měnovou unii harmonický, vyvážený a udržitelný rozvoj hospodářských aktivit vysokou úroveň zaměstnanosti a sociální ochrany, rovnost mezi muži a ženami, udržitelný a neinflační růst, vysoký stupeň konkurenceschopnosti a konvergence ekonomických výkonů, sbližování právních předpisů členských států v rozsahu potřebném pro fungování vnitřního trhu; Zvyšování životní úrovně a kvality života a hospodářské a sociální soudržnosti a solidarity mezi členskými státy.
3
PŘEHLED VÝVOJE JVT PO VZNIKU EHS
Rychlý počáteční pokrok v šedesátých let následovaný obdobím stagnace společného trhu v sedmdesátých a osmdesátých let. Oživení evropské ekonomické integrace – polovina 80. let Vydání Bílé knihy o opatřeních k dokončení vnitřního trhu 1985 přijetí Jednotného evropského aktu v roce 1986 po roce 1992, "dokončení" jednotného vnitřního trhu 2010: znovuoživení koncepce jednotného vnitřního trhu
4
Koncepce vnitřního (jednotného) trhu
Podívejme se blíže na Bílou knihu o opatřeních k dokončení vnitřního trhu (1985) která byla předložena Komisí členským státům
5
Co předcházelo Bílé knize
1985 jmenována Evropská Komise vedená Jacquesem Delorsem hledá motto k dalšímu rozvoji EHS - hlavní cíl pro naplnění během příštích 4 až 8 let. Soustřeďuje se na zaměstnanost a hospodářskou prosperitu, ale potřebuje nový „velký“ impuls - měnovou unii nebo vnitřní trh
6
Co předcházelo Bílé knize
Měnová unie - atraktivní cíl pět komisařů v Delorsově Komisi byli předtím ministry financí Členské státy však obávaly politických dopadů, finančních dopadů Odhadu časového plánu Volba proto padla na vnitřní trh
7
Co předcházelo Bílé knize
Nebyl to nereálný cíl. Vůle k odstranění všech překážek volného pohybu uvnitř EHS Existovala rovněž politická vůle leaderů vlád Delors jde do Evropského parlamentu: oznamuje záměr nové Komise požádat Evropskou radu, aby ji pověřila dovršením jednotného vnitřního trhu do roku 1992. Evropská rada mohla de facto stěží odmítnout, jen požádala Komisi o stanovení časového plánu
8
Bílá kniha Výsledkem byla Bílá kniha Komise (také známá jako Cockfieldova zpráva) : dokončení vnitřního trhu. Specifikuje kolem 300 opatření, která vyžadují velké množství odborných znalostí. zahrnuty problémy spojené s regionální sociální Ekologickou Spotřebitelskou dopravní Soutěžní hospodářskou a měnovou politikou
9
Bílá kniha Dokončení vnitřního trhu bylo potvrzeno Jednotným evropským aktem (1986), jenž definuje vnitřní trh jako „Území bez vnitřních hranic, ve kterém je zajištěn volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu“ Vstoupil v platnost 1. července 1987 (po ratifikaci všemi státy) Stanoví dokončení vnitřního trhu k 31. prosinci 1992
10
JEDNOTNÝ EVROPSKÝ AKT JEA – hlavní změny: Definuje vnitřní trh
zvýšení počtu oblastí, v nichž Rada ministrů rozhoduje kvalifikovanou většinou hlasů –zejména otázky týkající se vybudování vnitřního trhu s výjimkou úpravy harmonizace daní, volného pohybu osob a ochrany práv a zájmů zaměstnanců Zavedení procedury spolupráce mezi EP a Radou v rámci legislativního procesu Nová ustanovení týkající se měnové politiky, sociální politiky, výzkumu a vývoje, environmentální politiky
11
Překážky vybudování JVT
Bilá kniha však nezachovávala rozlišování skupin opatření mezi zboží, osoby, služby a kapitál Sledovala druhy překážek, se kterými se trh v praxi setkával a rozdělila je na fyzické (administrativa, celní prohlídky, poplatky) Daňové (fiskální) technické (státní podpory, problematika veřejných zakázek)
12
Překážky vybudování JVT
Daňové překážky – členské státy používají fiskální politiku vytvářející fyzické a technické bariéry; například prostřednictvím odlišného fungování daňového systému. Fyzické překážky – celní procedury, které postihují osoby, služby a kapitál, přicházející ze zahraničí. Technické překážky – vyplývající z předpisů členských států, které brání volnému pohybu; např výrobkové normy, požadovaná kvalifikace pracovníků, nebo lokalita pro finanční služby.
13
Bílá kniha Rozšíření omezení společného trhu prostřednictvím naplnění čtyř svobod - vnitřní trh. Bílá kniha 1985 stanoví určité cíle za účelem dokončení vnitřního trhu do konce roku
14
Bílá kniha Dopad a účinnost vnitřního trhu :
rozbor Komise stanoví, že právní předpisy Společenství v oblasti jednotného trhu, by měly - jako celek - vytvořit základní podmínky pro volný pohyb a ekonomickou efektivitu. Tato predikce byla v ostrém kontrastu s realitou v polovině 80 let minulého století
15
Bílá kniha Realita v polovině 80. let:
Veškeré zboží bylo zadržováno ke kontrole na hranicích mezi ČS Většina výrobků musela odpovídat rozdílným předpisům v jednotlivých ČR Služby jako doprava, telekomunikace, bankovnictví a televizní vysílání nebyly vystaveny konkurenci; Občané bez práce mohli být podrobeni omezením pobytu a riskovat ztrátu práva na sociální zabezpečení v jiném členském státě
16
Bílá kniha proto NAPLNĚNÍ jednotného trhu zrušením kontroly na hranicích a zaručením čtyř svobod stanovených v Bílé knize bylo značně složité. To je vyjádřeno slovy: „velká práce při harmonizaci zákonů, předpisů a praxe, představující značnou zátěž pro politické a institucionální kapacity Společenství“
17
Politiky jednotného vnitřního trhu
V ekonomické oblasti vnitřní trh je a zůstane jeho hlavní součástí a jeho hlavním přínosem. Pomohl odstranit tradiční, většinou staleté bariéry mezi trhy zúčastněných zemí Tvoří jej oblasti: Volný pohyb zboží Volný pohyb služeb Volný pohyb osob Volný pohyb kapitálu
18
Obsah vnitřního trhu Volný pohyb zboží Volný pohyb osob
odstranění materiálních překážek: odstranění technických překážek (tarifní bariéry, netarifní bariéry, nový koncept odstraňování technických bariér obchodu); odstraňování daňových překážek (DPH, zvláštní spotřební daně). Volný pohyb osob odstranění materiálních překážek: žádné osobní kontroly; odstranění technických překážek (volný pohyb pracovníků, právo usazování pro řemeslníky, příslušníky svobodných povolání a obchodní společnosti); odstraňování daňových překážek u práva podnikání a práva pohybu osob.
19
Obsah vnitřního trhu-pokrač.
Volné poskytování služeb poskytování služeb svobodných povolání i řemeslníků; finanční služby (bankovnictví, pojišťovnictví, obchod cennými papíry); - dopravní služby (silniční, železniční, lodní, letecká přeprava); nové technologie (telekomunikace, televize, elektronické platební služby); - zadávání veřejných zakázek. Volný pohyb kapitálu a plateb odstranění devizových omezení; opatření k zamezení vícerého zdanění; opatření proti praní špinavých peněz; zavedení společné měny..
20
Metody a prostředky k vytvoření vnitřního trhu
harmonizace (sbližování) právních systémů členských států; sjednocování úpravy jednotným právem ES; vzájemné uznávání národních předpisů Formální prostředky: primární právo EU (zakládající smlouvy a smlouvy pozměňující); Sekundární právo - nařízení; směrnice, rozhodnutí „soft law“ vydávané Komisí (pokyny sdělení…) „case law“ - judikatura ESD.
21
Doprovodné Politiky JVT
vytvoření rozsáhlého hospodářského prostoru bez vnitřních hranic, na který mohou vstupovat subjekty z nejrůznějších členských zemí, si vyžádalo zavést společné postupy také v dalších oblastech –tzv. doprovodné politiky JVT sociální politika např. harmonizace zásad ochrany práce a zdraví pracovníků pracovního práva a pracovních podmínek) politika na ochranu životního prostředí ekologicky rozdílné standardy v členských zemích mohly nepříznivě ovlivňovat soutěžní prostředí regionální politika propojený trh s volným pohybem kapitálu může vést k dalšímu prohlubování rozdílů mezi členskými zeměmi a jejich regiony politika hospodářské a sociální soudržnosti
22
AKTIVITY „DOPROVÁZEJÍCÍ“ ROZVOJ VNITŘNÍHO TRHU
politika na podporu výzkumu a technologického rozvoje - roku 2000 vznikl Evropský výzkumný prostor, politika na podporu zaměstnanosti - „koordinovaná strategie zaměstnanosti“ (zakotvená Amsterdamskou smlouvou 1997) Politika na ochranu spotřebitele politika na podporu malých a středních podniků tzv. právo společností- sblížení národních předpisů týkající se činnosti společností (rovná míra ochrany zájmů akcionářů, věřitelů, zaměstnanců, třetích osob uzavírajících se společností smlouvy)
23
VÝVOJ VNITŘNÍHO TRHU doplnění programu JVT o hospodářskou a měnovou unii – EURO jako devizová (virtuální) měna – EURO jako oběživo 2000 – Lisabonská strategie - program komplexní reformy – dobudování vnitřního trhu 2006 zhodnocen jako nerealistický 2007 – „Vnitřní trh pro 21. století“ - nové podmínky Politické změny : konec rozdělení Evropy, Čína a Rusko jako obchodní partneři, Ekonomické změny : posun od zpracovatelského průmyslu ke službám, nástup ekonomik s nízkými náklady, přesun k ekonomice znalostí, Technologické : nové technologie, ICT, Sociální : stárnutí populace
24
JEDNOTNÝ TRH PRO EVROPU VE 21. STOLETÍ“ (LISTOPAD 2007)
vnitřní trh v zásadě dokončený úkolem je zkvalitnění jeho fungování odstranění přetrvávajících bariér a bariér nových Důsledky rozšiřování EU posílení mechanismů administrativní spolupráce mezi členskými státy – elektronický komunikační systém Pomoc spotřebitelům přeshraniční uplatňování smluvních práv, úprava drobného podnikání (Small Business Act), zlepšení informovanosti spotřebitelů „balíček“ pro zlepšení telekomunikačních služeb Podpora znalostní ekonomiky zejména rozvoj vědeckého výzkumu a aplikace inovací v praxi
25
Konec prezentace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.