Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Psychické procesy - vnímání
DUM_16
2
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_16 Vytvořeno: Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák definuje podstatu vnímání, rozliší a na příkladu vysvětlí základní zákony vnímání. Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: Vnímání, sociální percepce, zákony vnímání, počitky, vjemy Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů z obecné psychologie. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.
3
Vnímání = psychický proces, kterým poznáváme to, co v přítomném okamžiku působí na naše smysly získáváme informace: - o vnějším světě - o poloze našeho těla - o stavu vnitřních orgánů
4
Počitky prostřednictvím smyslů přijímáme různé podněty: zvuk, chuť, barvu,….podněty převedeny do CNS a zde vznikají tzv. POČITKY např. počitek červené barvy, tepla, chuti,…
5
Vjemy vznikají z počitků – vnímáme jevy jako celek (např. červené jablko) při vnímání nejde jen o obraz předmětu, ale i o jeho poznání - zrakové - chuťové - hmatové - sluchové - čichové
6
Zvláštní druhy vjemů - vnímání prostoru – pravolevá orientace,
zrakový a pohybový analyzátor - vnímání času – zakládá se na zkušenosti a učení, schopnost rozlišovat mezi minulostí, přítomností a budoucností - vnímání pohybu - komplexní jev, dominuje zrak, sluch, hmat
7
Rozdíly ve vnímání Závisí: - na stavu receptorů a CNS (hluší, slyšící)
- na všímavosti jedince - na zájmech člověka - na citech
8
vnímání ovlivněno zkušeností, pamětí, myšlením (zdokonaluje se v průběhu života)
x zkušenost, myšlení, city mohou ale vést i ke klamům např. zamilovanost – růžové brýle afekty
9
Výběrovost lidského vnímání
nemůžeme zachytit vše nesmírné množství podnětů – vybíráme si např. určité věci vnímáme zřetelněji (figura), vše ostatní tvoří pozadí
10
Zákony vnímání 1) zákon dobrého tvaru Obr. č.1
Naše vnímaní má tendenci vnímat obrázek jako dva trojúhelníky, přičemž barvu trojúhelníku směřujícího dolů vnímáme kvůli většímu rozlišení jako světlejší než barvu pozadí.
11
2) zákon blízkosti - části lokalizované blízko sebe mají tendenci se ve vjemu spojovat a vytvářet celek Obr. č. 2
12
- máme tendenci přiřazovat k sobě podobné tvary a vnímat je jako celky
3) zákon podobnosti - máme tendenci přiřazovat k sobě podobné tvary a vnímat je jako celky Obr. č. 3
13
Při čtení vnímáme slova jako celek:
Př. V suoivsoltsi s vzýukemmna Cmabridge uinervtisy vlšyo njaveo, že nzeáelží na pořdaí psíemn ve solvě. - stačí, je-li zachováno první a poslední písmeno ve slově
14
Sociální vnímání vnímáme lidi, s nimiž se stýkáme
- tzv. sociální percepce (zabývá se jí sociální psychologie)
15
podtrhněte, který výraz do definice patří:
Úkol podtrhněte, který výraz do definice patří: Prostřednictvím smyslů přijímáme různé podněty: zvuk, chuť, barvu,….podněty převedeny do CNS a zde vznikají tzv. POČITKY / VJEMY Podle zákona PODOBNOSTI / BLÍZKOSTI se části lokalizované blízko sebe mají tendenci ve vjemu spojovat a vytvářet celek.
16
Zdroje GILLERNOVÁ, I; MALOTÍNOVÁ, M. Psychologie pro SŠ. Praha: SPN, 1996, ISBN HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN :
17
Obrázky Obr. č. 1 AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 2 AUTOR NEUVEDEN. Samouk.cz [online]. [cit. 1O ]. Dostupný na WWW: Obr. č.3
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.