Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVendula Müllerová
1
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací oblast: Stavba a provoz strojů – Mechanismy Název učebního materiálu: Brzdy Jméno autora: Ing. Ivana Dušánková Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2
Klíčová slova: brzda, buben, kotouč, čelisti, pás, ovládání
Anotace: Prezentace je určena žákům 2. ročníku oboru Strojírenství. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky. Metodické pokyny: - pro posun snímku klikněte šipkou
3
BRZDY ÚVOD ČINNOST ROZDĚLENÍ MECHANICKÉ BRZDY
4
Co to je brzda? Brzda jako mechanismus slouží k regulaci rychlosti, zastavení pohybu břemene, pojížděcího ústrojí, kolejových a silničních vozidel, letadel a dalších strojů. S brzdami se lze setkat u : Zdvihadel Jeřábů Výtahů Vozidel Atd.. Brzdy mají pro provoz strojů velký význam. Na jejich seřízení a funkci závisí funkce stroje.
5
ČINNOST BRZD Činností brzd se snižuje pohybová energie a mění se na tepelnou energii. Brzděním se zpomaluje otáčivý pohyb tím, že se vyvolá brzdný moment (Mb), který působí proti hnacímu kroutícímu momentu (Mk). Pro zajištění bezpečného zastavení musí platit: Mb ≥ Mk
6
ROZDĚLENÍ BRZD 1- Podle konstrukčního uspořádání
A) Mechanické - čelisťové bubnové (radiální) - čelisťové kotoučové (axiální) - pásové (radiální) - špalíkové (radiální) B) Proudové - hydraulické - pneumatické C) Elektrické - elektrodynamické
7
ROZDĚLENÍ BRZD 2- Podle účelu - mají dvě provozní polohy
A) Stavící - zastavují pohybující se těleso do klidu - mají dvě provozní polohy v poloze „zabrzděno“ brzdí stálým momentem do polohy „odbrzděno“ se dostanou působením odbrzďovače. B) Spouštěcí – jsou stále v poloze „ zabrzděno“ - Při spouštění je nutno překonat brzdící moment hnací silou.
8
ROZDĚLENÍ BRZD C) Regulační - snižují rychlost na žádanou hodnotu
- používají se tam, kde je nutné citlivé usazování břemena nebo přesné dojíždění D) Zdrže – zamezují u zdvihacích strojů nežádoucí pohyb ústrojí, brání klesání břemena
9
MECHANICKÉ BRZDY ČELISŤOVÉ BRZDY BUBNOVÉ
Žádaného účinku se dosáhne silovým stykem =˃ smykovým třením mezi 2 plochami. ČELISŤOVÉ BRZDY BUBNOVÉ Použití: jeřáby, výtahy, kolejová a silniční vozidla, atd. Konstrukce: s jednou nebo se dvěma čelistmi
10
MECHANICKÉ BRZDY Konstrukce: - čelisti uloženy vně (kolejová vozidla, zdvihací stroje) nebo uvnitř (silniční vozidla)
11
MECHANICKÉ BRZDY Princip: - čelisti vytvářejí brzdící účinek přitlačením k rotujícímu brzdovému bubnu Materiály: 1. buben a čelisti: litina, ocel , slitiny hliníku 2. obložení: ferodo ( azbestová vlákna s měděnými drátky ve vytvrzené pryskyřici) kovokeramické materiály = diafrikt, porofrikt ( práškový kov + bronzografitové nebo železografitové přísady)
12
MECHANICKÉ BRZDY Hlavní části: 1- brzdový duben 2- čelisti
3- rozpěrný prvek 4- vratná pružina 5- ruční brzda ovládaná mechanicky
13
MECHANICKÉ BRZDY Mechanicky ovládané Hydraulicky ovládané
14
MECHANICKÉ BRZDY Hydraulické ovládání
15
MECHANICKÉ BRZDY ČELISŤOVÉ BRZDY KOTOUČOVÉ Hlavní části: 1- kotouč
2- brzdové destičky 3- třmen(pro uchopení destiček a uložení pístu) 4- odvzdušňovací ventil 5- hadička na dopravu brzdové kapaliny 6- senzor opotřebení
16
MECHANICKÉ BRZDY Použití: automobily, motocykly Princip: brzdí třecím kotoučem
17
MECHANICKÉ BRZDY ŠPALÍKOVÁ BRZDA
Použití: železniční vagóny a lokomotivy Materiál špalíků: litina Ovládání: vzduchovým brzdovým válcem, od kterého se brzdná síla přenáší na špalíky pomocí soustavy táhel a pák
18
MECHANICKÉ BRZDY PÁSOVÁ BRZDA
Použití: zdvihací stroje s ručním pohonem a motorová vozidla s malou rychlostí. Princip: Kolem litinového nebo ocelového bubnu je opásán ocelový pás (bez obložení nebo obložený ferodo destičkami). Pás je připojen k brzdové páce, na kterou působí při brzdění síla. Výpočet: platí Eulerovy vztahy Výhody: - velkým úhlem opásání se dosáhne velká třecí práce - síla na vyvození brzdného momentu je až 5x menší než u čelisťových brzd
19
MECHANICKÉ BRZDY Nevýhody: - tahem pásu je hřídel namáhá na ohyb - nerovnoměrné opotřebení pásu
20
Použité zdroje Kříž R. a kol., Stavba a provoz strojů I – části strojů. Praha: SNTL, 1977, s Kříž R., Stavba a provoz strojů I – části strojů pro 2. roč. SPŠ (4. část). 1. vyd., Praha: Scientia, 1997 ISBN s
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.