Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: ANTICKÉ DIVADLO POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 15 KÓD DUMu: HK_CJ1R_15 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): ročník Prezentace se zaměřuje na vznik antického divadla, jež se vyvinulo z Dionýsií, seznamuje s pojmy dithyramby, tragédie, komedie, obrázky názorně představují amfiteátry. METODICKÝ POKYN:
2
ANTICKÉ DIVADLO
3
VZNIK attické období (5.-4.st.př.n.l.)
rodové zřízení > městské státy (polis) demokracie (Athény, Sparta, …) svobodní občané rozvoj filosofie a vědy (Hippokratés, Pythagoras, Archimedes) rozvoj kultury (Feidias) rozvoj divadla – nový žánr drama
4
VZNIK Dionýsie = slavnosti zasvěcené Dionýsovi (bohu vína a nespoutaného veselí) konec března 3 dny tragédie, 1 den komedie dithyramby = sborové zpěvy k poctě Dionýsa závěrečné obřady pěvci v kozlích kůžích (průvodci Dionýsia) tragoidiá = zpěv kozlů původně sbor (chór) > 1 herec vede dialog se sborem
5
Dionýsos divadlo na Kosu
6
Divadlo v Dodoně (Řecko)
7
DIVADLA (AMFITEÁTRY) nekrytá, na svazích, návrších hlediště (theatron)
jeviště (orchestra) skené (divadelní budova) architektonická krása dokonalá akustika herci – jen muži masky a zvláštní střevíce zpoč. 1 herec a sbor > 2 – 3 herci
8
Na obrázku ukažte tři části antického divadla.
Divadlo v Taormině (Sicílie)
9
Divadlo v Epidauru (i více než 10 000 0diváků)
10
maska z řecké tragédie 1.-2.stol.
11
TRAGÉDIE dramatický žánr divadelní hra vážného obsahu
obsah z mytologie, částečně historie hrdinové: odvážní, stateční, silní x krutí, samolibí dramatický konflikt hrdina x nadpřirozená síla silné vášně osud odlišné mravní normy hrdina umírá, ale mravně vítězí = oslava člověka, který bojuje proti zlu
12
KOMEDIE kómódia – šaškovský zpěv konflikt pojímán komicky
výsměch lidským vadám, negativním vlastnostem
13
TEORIE DIVADLA ARISTOTELÉS (4.st.př.n.l.)
posláním divadla je vyvolání estetického zážitku divák si má uvědomit etické hodnoty díla zážitek = katarze (z řec. katharsis – očista) prožitek uvolní kladné psychické síly jednota místa, času, děje
14
TEORIE DIVADLA Pětistupňové schéma: 1. expozice (výklad)
2. kolize (srážka) 3. krize (rozhodnutí, rozloučení) 4. peripetie (náhlý obrat) 5. katastrofa (obrat)
15
AUTOŘI TRAGÉDIE Aischylos Sofoklés Euripidés KOMEDIE Aristofanés
16
Zdroje: Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003 VOLNÉ DÍLO. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ZWEERS, Onno. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MYKENIK, User. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: POUDOU99. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HELVETIKER, User:. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TREPTE, Andreas. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.