Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   "— Transkript prezentace:

1 METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost    Projekt: Moderní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/  Číslo UM: VY_ 12_INOVACE_2.2.16  Jméno autora: Mgr. Jarmila Gécová  Datum, období, kdy byl vytvořen: září 2011  Název práce: Slovní úlohy řešené rovnicemi – Úlohy o společné práci  Předmět, pro který je VM určen: matematika  Ročník, pro který je VM určen: osmý  Časová dotace: 1 h Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Matematika a její aplikace – Lineární rovnice – Slovní úlohy řešené rovnicemi - Úlohy o společné práci   Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Za pomocí prezentace se žáci seznámí s postupem při řešení slovních úloh o společné práci a získané vědomosti uplatní při výpočtu konkrétních příkladů Pomůcky: dataprojektor, sešit, psací potřeby

2 Slovní úlohy řešené rovnicemi
Postup při řešení: 1.) Přečíst si pozorně (s porozuměním) text úlohy 2.) Vypsat důležité údaje a zvolit neznámou 3.) Sestavit rovnici – vyjádřit podmínky úlohy dvěma výrazy, jejichž hodnoty se rovnají 4.) Vyřešit rovnici 5.) Udělat zkoušku – ověřit, zda řešení rovnice odpovídá podmínkám v zadání 6.) Napsat odpověď

3 Úlohy o společné práci Pracuje–li více lidí (strojů) na společném úkolu, splní tento úkol dříve Splnění úkolu – celá práce je rovna číslu 1 Dobu společné práce označujeme x Trvá–li práce jednomu např.12 hodin, tak za 1 hodinu vykoná 1/12 práce a za x hodin společné práce vykoná x/12 ze společné práce Takto vyjádříme práci všech zúčastněných a sestavíme rovnici: Součet toho, co udělá každý jednotlivec za dobu společné práce je rovno celé práci – číslu jedna

4 Příklad: Je potřeba pokosit 1 korec ječmene
(3,5 korce je přibližně 1 ha) sekáč A by ho pokosil za 6 h Sekáč B by pokosil 2 korce za 16 h Sekáč C by pokosil 5 korců za 24h Kdo by měl pokoseno nejdříve? Za kolik hodin by pokosili 1 korec ječmene všichni tři sekáči společně?

5 MatemAtický zápis úlohy a řešení
Doba pro pokosení 1 korce: Sekáč A ……… 6h Sekáč B … korce za 16 h 1 korec …….. (16 : 2) h = 8 h Sekáč C……. 5 korců za 24h 1 korec …….. (24 : 5) h = 4 h Nejdříve by měl pokoseno sekáč C

6 MatemAtický zápis úlohy a řešení
Práce vykonaná každým sekáčem za hodinu sekáč A ……. korce sekáč B ……. korce sekáč C ……. korce Společně za x hodin posekají celý korec. = 1 {x = 2 h)

7 Zkouška Pro podmínky v zadání
sekáč A ……. jednu třetinu sekáč B ……. jednu čtvrtinu sekáč C ……. pět dvanáctin Společně = ……….. = 1 Zkouška vyšla – Společně by sekáči pokosili jeden korec za 2 hodiny

8 Pracují–li pouze dva sekáči
Za jak dlouho by jeden korec společně pokosili? Sekáč A a B + = 1 {3h 26 min} Sekáč A a C = 1 {2h 40 min} Sekáč B a C = 1 {3 h}

9 Korec (strych, latinsky iugerum)
Zajímavost Korec (strych, latinsky iugerum) Ve starověkém Římě to byl pozemek tvaru obdélníka s délkou 240 obyčejných stop a šířkou 120 obyčejných stop. Obyčejná stopa je přibližně 31,956 cm. Jeho výměra se rovnala obyčejných čtverečných stop Pro naše jednotky po výpočtu dostáváme: 1 korec = 0, ha 3,5 korce = 1 ha


Stáhnout ppt "METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   "

Podobné prezentace


Reklamy Google