Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 14_Základní oblasti Země
Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011
2
Rozšíření přírodních oblastí na Zemi
Dodnes má zásadní vliv na všechny celky přísun slunečního záření. Jeho velikost je dána úhlem dopadu slunečních paprsků na zemský povrch. Tak jak se od rovníku k pólům množství dopadajícího slunečního záření snižuje, mění se i vzhled krajiny. Tuto změnu je pak možné pozorovat i při změně nadmořské výšky- vytvoření výškové stupňovitosti v krajině. Rozšíření rostlin je tak určováno především klimatickými faktory jako je teplota, množství a chod srážek, povětrnostní faktory, doba slunečního svitu. Vedle těch se pak čím dál více uplatňuje činnost člověka. Můžeme se tak setkat s krajinou přírodní, tedy oblastmi bez výrazného zásahu lidské činnosti, kterou tvoří jednotlivé ekosystémy, tak s krajinou kulturní, silně přeměněnou zásahy člověka. Rozšíření živočichů pak s rozšířením rostlin velice úzce souvisí.
3
Souvislost jednotlivých druhů krajin s nadmořskou výškou
4
Podnebné pásy NA ZAMYŠLENÍ :
1. Do kterých podnebných pásů zařazujeme jednotlivé oblasti planety Země? Tropická oblast, oblast mírného pásu, polární oblast. Přechod mezi teplou a mírnou oblastí tvoří přechod subtropy. 2. Proč se o Zemi říká, že je to pestrá planeta? Životní podmínky na Zemi jsou rozmanité. Jsou zde moře a oceány, pevniny a ostrovy, hory i nížiny. Země je osídlena živými bytostmi, organismy, které ovlivňují své okolí i sebe navzájem. Důležitý je dostatek vody, světla, tepla a živin či potravy. Na Zemi jsou i nehostinné oblasti, ale i tam se dokázaly některé organismy usídlit. 3. Jak se mění teplota v různých oblastech Země od rovníku na sever a na jih ? S rostoucí vzdáleností od rovníku dopadají sluneční paprsky na Zemi šikměji a teploty se snižují. Nejchladněji je v polárních oblastech. 4. Do kterého podnebného pásu patří Česká republika ? Jaké je zde podnebí ? ČR patří do mírného podnebného pásu, podnebí je ovlivněno výškovou členitostí krajiny, s vyšší nadmořskou výškou je chladněji a více srážek. Počasí je v jednotlivých ročních obdobích velice proměnlivé.
5
Do mapy vepiš správné názvy podnebných pásů
polární mírný subtropický tropický subtropický mírný polární Nemůžeš si na jejich názvy vzpomenout ? Klikni myší pro nápovědu. Tropický, subtropický, mírný a polární pás.
6
Do obrysů světadílů vyznač : a) nejteplejší oblasti červeně
Do obrysů světadílů vyznač : a) nejteplejší oblasti červeně b) mírné teplotní oblasti zeleně c) chladné oblasti modře
7
Austrálie a Nový Zéland
Jak znáš světadíly ? Vybarvi v obrázku světadíl, ve kterém žijeme. Jak se nazývá ? Evropa Na které polokouli žijeme ? severní Zkus do obrázku doplnit názvy dalších světadílů . Amerika Evropa Asie Afrika Austrálie a Nový Zéland Antarktida
8
Najdi názvy devíti živočichů a osmi rostlin vyskytujících se v různých podnebných pásmech, zbylá písmena označují devátou rostlinu živočich A S K T U D L M G N B C I Š R O V E Í Z Á Y J F Č Ň rostlina
9
Klimatické podmínky v ČR.
Zakroužkuj to ovoce a zeleninu, které u nás sice můžeme koupit, ale v běžných podmínkách je nevypěstujeme. Pokus se určit, odkud pochází. liči, Čína,Indočína ananas, Brazílie, Paraquai karambola, Malajsie mango, jižní Asie banány, jižní Amerika
10
Kaktus, liány, obilniny, smrk, buk, cedr, bavlník, lišejník
Najdi názvy devíti živočichů a osmi rostlin vyskytujících se v různých podnebných pásmech živočich A S K T U D L M G N B C I Š R O V E Í Z Á Y J F Č Ň liška klokan kuna vlk gorila bizon fenek lev tučňák rostlina Kaktus, liány, obilniny, smrk, buk, cedr, bavlník, lišejník Tajenka : DUB
11
Metodický list Tento digitální učební materiál je určen pro 5.ročník Přírodověda, oblast Člověk a živá příroda – Základní oblasti Země. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem. Jednotlivé snímky jsou především úkoly pro žáky, kterými by si měli toto učivo upevnit. Snímek č. 2 a 3 : užití těchto snímků je na zvážení vyučujícího, jde o informační text a ukázku přírodních oblastí Země. Snímek č. 4 : obsahuje čtyři otázky na zamyšlení, otázky a odpovědi se zobrazují postupně na klikání myší Snímek č. 5 : žáci do mapy zapíší názvy podnebných pásů, nemohou-li si na názvy vzpomenout, můžeme klikem myši otevřít nápovědu Snímek č. 6 : žáci do obrysů světadílů vyznačují dané oblasti Snímek č. 7 : žáci doplňují do mapy světadíly Snímek č. 8 : v osmisměrce jsou schovány názvy živočichů a rostlin, zbývající písmena označují název další rostliny ( dub ), na snímku č. 9 je znázorněno řešení Snímek č. 10 : žáci zakroužkují ovoce, které se u nás nedá v běžných podmínkách vypěstovat a zkusí odhadnout, odkud se k nám dováží ( banány – jižní Amerika, liči – Čína, Indočína, karambola - Malajsie, ananas – Brazílie, Paraguay, mango – jižní Asie)
12
Použitý materiál Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010 Přírodověda 5, pracovní sešit pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010 Přírodověda, pracovní sešit, Kvasničková, Froněk, Šolc, nakl. Fortuna 2001 Obr.na snímku č. 1 : Obr.na snímku č. 2 : sken - Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010, str. 33 Obr.na snímku č. 3 : materialy/zemepis/prirodni_oblasti_zeme.html Obr.na snímku č. 4 : U/s320/earth.jpg Obr.na snímku č. 5 : sken - Přírodověda 5, pracovní sešit pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010, str.21 Obr.na snímku č. 6 a 7 : sken - Přírodověda, pracovní sešit, Kvasničková, Froněk, Šolc, nakl. Fortuna 2001, str. 7,8
13
Obr.na snímku č. 10 :
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.