Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   "— Transkript prezentace:

1 METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost    Projekt: Moderní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_  Jméno autora: Mgr. Marie Píšová  Datum, období, kdy byl vytvořen: únor 2013  Název práce: Lom světla, čočky  Předmět, pro který je VM určen: fyzika  Ročník, pro který je VM určen: devátý  Časová dotace: 1 h Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Člověk a příroda – Fyzika – Světelné jevy – Lom světla, čočky – rozšířené opakování Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: - pomocí prezentace spojené s doplňováním poznatků a dokreslováním obrázků si žáci zopakují své znalosti týkající se lomu světla a zobrazování předmětů čoček Pomůcky: dataprojektor, psací a rýsovací potřeby, sešit

2 Lom světla a jeho využití při zobrazování předmětů čočkami

3 Kdy dochází k lomu světla ?
Jestliže světelný paprsek prochází z jednoho optického prostředí do druhého – dochází ke změně směru chodu paprsku a rychlosti jeho šíření

4 Lom světla ke kolmici Světlo přechází do prostředí, ve kterém se šíří menší rychlostí (z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí) – např. ze vzduchu do vody vzduch v1 v2 ….. v1 β …… α voda v2 Dokresli v obrázku úhel dopadu, lomený paprsek a úhel lomu, doplň nerovnosti u rychlostí a úhlů Závěr: Úhel lomu je ………………. než úhel dopadu

5 Lom světla od kolmice Světlo přechází do prostředí, ve kterém se šíří větší rychlostí (z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí) – např. ze skla do vzduchu sklo v1 v2 ….. v1 β …… α vzduch v2 Dokresli v obrázku úhel dopadu, lomený paprsek a úhel lomu, doplň nerovnosti u rychlostí a úhlů Závěr: Úhel lomu je ………………. než úhel dopadu

6 Totální (úplný) odraz světla
zvláštní případ lomu od kolmice úhel dopadu je větší než tzv. mezní úhel αm – úhel dopadu, pro který se paprsek láme do rozhraní – úhel lomu je 900 pro rozhraní sklo – vzduch αm přibližně 420 αm α > αm α' β světlo pak neprochází do druhého prostředí, ale všechno se odráží využití - světlovody

7 Čočky Průsvitná tělesa, zpravidla vybroušená ze skla, ve kterých se lomem světla mění směr procházejících paprsků Rozdělení: Spojky – vypuklé – uprostřed jsou tlustší než na okraji - mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý – sbíhající se do F - dvojvypuklé - ploskovypuklé - dutovypuklé Rozptylky – duté – uprostřed jsou tenčí než na okraji - mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý – vycházející z F - dvojduté - ploskoduté - vypukloduté

8 Optická mohutnost čoček
Fyzikální veličina Značka φ Jednotka 1 D dioptrie Jedná se o převrácenou hodnotu ohniskové vzdálenosti φ = Optická mohutnost čočky je tím větší, čím menší je její ohnisková vzdálenost Pro spojky, kde f > 0, je optická mohutnost kladné číslo (např. 3,5 D) Pro rozptylky, kde f ˂ 0, je optická mohutnost záporné číslo (např. – 2 D)

9 Význačné paPrsky u Čoček
Paprsek jdoucí středem spojky prochází beze změny směru dál Paprsek jdoucí předmětovým ohniskem (u spojky) nebo směřující do předmětového ohniska (u rozptylky) se láme rovnoběžně s optickou osou Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou se láme do obrazového ohniska (u spojky) nebo od něho (u rozptylky) Pozn. V případě nutnosti nakreslit podle tabule do sešitu

10 Spojka Každá řada zobrazí spojkou předmět, který bude
v různých vzdálenostech od jejího středu, a zjistí vlastnosti vzniklého obrazu: a) u okna: vzdálenost předmětu je větší než dvojnásobná ohnisková vzdálenost b) uprostřed: předmět je ve vzdálenosti větší než je ohnisková vzdálenost, ale menší než je dvojnásobná ohnisková vzdálenost c) u dveří: předmět je ve vzdálenosti menší než je ohnisková vzdálenost (leží mezi ohniskem a spojkou)

11 Vzdálenost předmětu od spojky…...... a
Spojka – shrnutí Vlastnosti obrazu závisejí na vzdálenosti předmětu od spojky Vzdálenost předmětu od spojky… a Vlastnosti obrazu a > 2f zmenšený, převrácený, skutečný a = 2f stejně velký, převrácený, skutečný 2f > a > f zvětšený, převrácený, skutečný a = f obraz vznikne v nekonečnu a ˂ f zvětšený, přímý, zdánlivý

12 Rozptylka Budeme společně rýsovat podle tabule – každý si umístí předmět do jiné vzdálenosti před rozptylku a zjistíme vlastnosti vzniklého obrazu Závěr: U rozptylky vlastnosti obrazu nezávisejí na vzdálenosti předmětu od ní. Obraz je vždy: zdánlivý zmenšený vzpřímený


Stáhnout ppt "METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   "

Podobné prezentace


Reklamy Google