Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMartina Machová
1
PŘÍSTUPNOST DOPRAVY PRO OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM V PARDUBICKÉM KRAJI
2
Osnova Požadavky handicapovaných cestujících
Infrastruktura Vozidlový park Informační a orientační systémy Současný stav v přepravě zdravotně postižených v Pardubickém kraji Železniční doprava Autobusová doprava Výhled do budoucna Plány a možnosti Postižení – sluchově, zrakově, tělesně
3
Požadavky handicapovaných cestujících
Infrastuktura Bezbariérovost Výtahy, schodišťové plošiny Zvýšené nástupní hrany Vozidlový park Nízkopodlažnost, zdvihací plošina Vybavenost informačním systémem Tento slajd obsahuje takové ty úvodní obecné „kecy“ Bezbariérovost … týká se zejména vozíčkářů
4
Požadavky handicapovaných cestujících
Informační a orientační systémy Vizuální systém Úplnost informace Aktuálnost informace Srozumitelnost Vhod.ná podoba LED x tištěný zdroj, druh písma Akustický systém Slyšitelnost Požadavek úplnosti je jednou z nutných a nezbytných podmínek úspěšné přepravy, a i když není definován přímo v zákoně, je běžné a logické podávat pouze úplnou informaci. Neúplná či částečná informace cestujícího spíše zmate a v mnoha případech je horší než žádná informace. Aktuálnost patří v dopravě, kde klíčovou roli hraje čas, mezi nejdůležitější vlastnosti informace. V žádném případě nesmí být opomíjena a to ani při mimořádných situacích, kdy může být běžný informační řetězec narušen či informace dochází se zpožděním. O to rychleji by takové informace měly být ověřeny a předány cestujícím. Srozumitelnost a viditelné (slyšitelné) umístění periferních zařízení je mimořádně důležité pro zrakově postižené cestující a bude se mu věnovat část této práce Hlasové informační systémy – jsou využívány v součinnosti s nadřazeným elektronickým vizuálním informačním systémem. Srozumitelnost podávané informace závisí na mluvčím – tónu hlasu, frázování a rychlosti. Oproti výše uvedeným formám informování se tato řadí k nejdůležitějším pro nevidomé a těžce zrakově postižené cestující. Mezi hlasové IS je možné z pohledu této práce zařadit i akustické a zvukové orientační majáčky, které byly vyvinuty pro nevidomé občany a které je informují o obecné orientaci v prostoru s možnou doplňující informační frází. Hmatem vnímané informace – tvoří v součinnosti s hlasovými informacemi páteř orientačních systémů pro nevidomé. Jsou zastoupeny štítky s Braillovým písmem a nápisy provedenými v reliéfním (vystouplém hmatově čitelném) písmu. orientační bod pro zrakově postižené osoby, – orientační znak pro zrakově postižené osoby, – vodicí linie, – akustický orientační maják, – dálkové ovládání akustických a dalších zařízení Existují požadavky na druh a velikost písem
5
Železniční doprava pro handicapované v PK
Jediným dopravcem ČD a.s. Výborné předpoklady pro cestování Dostupnost rychlé ŽD do všech krajů v ČR Dálková doprava do SRN, Rakouska, SR, Polska a Maďarska
6
Možnosti přepravy pro tělesně postižené občany
PK jeden z nejlépe vybavených krajů 9 stupňů bezbariérové přístupnosti stanic – k nahlédnutí na webu ČD a.s. Bezbariérový přístup na všechna nástupiště v 28 stanicích a zastávkách 17 % z celkového počtu stanic a zastávek Vybavená stanice v bydlišti pro cca 40 % obyvatel PK Mobilní zvedací plošiny Česká Třebová, Choceň, Pardubice hl. n., Přelouč, Svitavy 38 % regionálních spojů s bezbariérovými vozy Označení bezbariérových vlaků v jízdních řádech Bezbariérový přístup na všechna nástupiště = nástup do bezbariérového vozu nebo pomocí mobilní plošiny
7
Bezbariérový přístup na nástupiště
Bezbariérové nástupistě de facto ve všech významných stanicích řečany nad labem česká třebová ústí n/o město březová nad svitavou přelouč hlinsko choceň chvaletice rozhraní moravany pardubice hl. n. kostěnice skuteč moravská chrastová litice nad orlicí uhersko opatov pardubice rosice zámrsk rudoltice v čechách polička žďárec u skutče semanín svitavy svitavy lačnov třebovice v čechcách vysoké mýto vysoké mýto město
8
Možnosti přepravy pro smyslově postižené občany
Zrakově postižení Vodící linie, varovné pásy, hlasové majáčky Přístupnost v Pardubicích hl. n. a Rudolticích v Čechách, v přípravě Česká Třebová Přeprava vodících psů na ČD zdarma Sluchově postižení Panely pro vizuální informace Přístupnost v 15 stanicích Ve stanicích přístupných pro sluchově postižené jsou kromě stálých jízdních řádů k dispozici i aktuální grafické informace o zpožděních, výlukách a mimořádných událostech. Tyto údaje se zobrazují prostřednictvím obrazovek či jiných vizuálních zařízení. Vodící psy nevidomých držitelů průkazů ZTP/P a asistenční psy přepravujeme zdarma. Vodící pes nevidomého i asistenční pes je bezplatně přepraven v 1. i 2. třídě. Vodící pes nevidomého neplatí cenu za místenku v místenkovém voze nebo povinně místenkovém vlaku.
9
Jízdní park pro tělesně postižené
vozy přizpůsobené pro přepravu vozíčkářů 814 RegioNova Pardubice – Chrudim – Hlinsko Česká Třebová – Letovice, Česká Třebová – Zábřeh, Česká Třebová – Lanškroun 680 Pendolino vozy přizpůsobené pro přepravu vozíčkářů + zdvihací plošina Jednotka 471 City Elefant (interval 1 hod. směr Praha) Vůz 954 (od 12/2010 Letohrad – Hradec Králové) vozy přizpůsobené pro přepravu vozíčkářů = místa pro vozík a pro doprovod vozíčkáře, upravené WC Lze cestovat i ve služebních vozech
10
Pendolino
11
Vůz 954
12
Regionova
13
City Elefant
14
Postup při přepravě po železnici
Zjištění bezbariérovosti nástupní a výstupní stanice Dle databáze stanic na webu dopravce Vyhledání spojení Knižní jízdní řád nebo internet – políčko pro filtraci bezbariérových vlaků Kontrola omezení provozu (výluky) – mapa výluk na webu dopravce Od dopravce (kontaktní centrum ČD) prostřednictvím online objednávkového formuláře Objednávka přepravy Nástup, přeprava, výstup Dle vybavení stanic a vozů za asistence dopravce či bez ní KJŘ …. Jsou tam piktogramy. Na fotce mobilni zdvihaci plosina
16
Asistence při přepravě
17
Autobusová doprava Malý počet bezbariérových zastávek (zvýšená nástupní hrana) Veolia Transport VČ Plně bezbariérové terminály v Chrudimi, Holicích, Přelouči a Lázních Bohdaneč Aut. nádraží Pardubice nevyhovující cca 10 % nízkopodlažních busů s nástupní plošinou (umožňuje výstup a nástup na všech zastávkách) Ve vyznačených spojích garance bezbariérových busů ICOM Transport (ČSAD Ústí nad Orlicí) Plně bezbariérový terminál v České Třebové Částečně bezbariérové terminály v Litomyšli, Ústí n/O., Lanškrouně, Vysokém Mýtě, Moravské Třebové Nyní bez nízkopodlažních busů Celkově nízký počet nízkopodlažních autobusů Cca 3-4 %
18
SOR pětidveřový, nízkopodlažní NB 18
20
Autobusová nádraží přizpůsobená handicapovaným cestujícím
Ty první plně bezbarierové, ostatní částečně
21
Legislativa a standardy kvality
Zákon 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících Požadavky na zavedení standardů kvality v oblasti přepravy handicapovaných. V nejbližší době bude upřesněno nařízením vlády. Zřízení organizátora veřejné dopravy spol. OREDO s.r.o.
22
Výhled do budoucna Infrastruktura Vozidlový park Informační systémy
Přestavba železničních stanic a autobusových terminálů Vozidlový park Nákup nových plně bezbariérových vozů Pardubice – HK – Jaroměř, Pardubice – Chrudim – Hlinsko (2013) Česká Třebová – Lanškroun (2012) Zavedení bezbariérových vozů Česká Třebová – Moravská Třebová, Pardubice – Holice (2012) Nákup dalších nízkopodlažních busů Informační systémy Instalace informačních panelů atd.
23
Ing. Leoš Beran Ing. Vladimír Mrázek
Děkuji za pozornost Ing. Leoš Beran Ing. Vladimír Mrázek
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.