Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Denis Chlapek
2
Úvod Tělesná zdatnost = souhrn předpokladů organismu
optimálně reagovat na různé podněty z prostředí. (Dovalil, 2008) Dělení: ZDRAVOTNĚ X VÝKONOVĚ ORIENTOVANÁ Rozvoj pohybových schopností jako součást kategorie zdatnosti patří k základním cílům ve školní TV. Pohybové schopnosti = souhrn vnitřně integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění pohybového úkolu (Čelikovský & kol. 1990) Provedení pohybového úkolu = aktivace schopností pohybových, intelektových, sociálních
3
Identifikace a klasifikace pohybových schopností
4
Determinace pohybových schopností
5
Tělesný vývoj s vymezením tělesné zdatnosti
6
Pohybové schopnosti Pohybové schopnosti jsou funkcí fenotypu
Co ovlivní pohybové schopnosti jedince? - dědičné vlohy, -vlivy z prostředí (záměrné i nahodilé) -vlastní aktivita jedince, -časnost cílené stimulace v průběhu ontogeneze
7
Pohybové schopnosti Obr. 54. Distribuce schopností v populaci a podíl dědičnosti a prostředí v jejich determinaci (Švancara 1978)
8
Senzitivní periody v rozvoji p. sch.
9
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV – obecné principy
2 zásady: tělesné zatěžování (objem, intenzita, frekvence a složitost) + odpočinek (délka a charakter).
10
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV – obecné principy
koncentrovat rozvoj pohybových schopností do senzitivních období spojovat rozvoj pohybových schopností se vzděláváním a výchovou žáků rozvíjet všechny základní pohybové schopnosti tělesné zatížení zvyšovat postupně přivykat žáky k jejich individuálně-maximální zátěži
11
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV - obecné principy
rozvíjet pohybové schopnosti plánovitě a pravidelně tělesné zatížení dávkovat přiměřeně dle předpokladů žáků pohybové schopnosti rozvíjet jen při plném zdraví a ve spojitosti se správnou životosprávou koncentrovat rozvoj pohybových schopností do určitých cyklů a pravidelně dosažené výsledky kontrolovat, testovat.
12
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV
13
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ SÍLA
schopnost překonávat vnější odpor svalovým úsilím podle zadaného pohybového úkolu (Čelikovský a kol. 1985). Důležité parametry: Intenzita zatěžování objem Volba polohy Nejčastější metody ve školní praxi: přirozeného posilování komplexní metoda opakovaných úsilí
14
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ RYCHLOST
schopnost měnit polohu těla, jeho částí, nebo objektu v co nejkratším čase, nebo s nejvyšší frekvencí (Čelikovský a kol. 1985). Důležité parametry: délka trvání cvičení intenzita cvičení počet opakování délka času na zotavení technické provedení pohybu Nejčastější metody ve školní praxi: opakovaných úsilí
15
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ VYTRVALOST
schopnost k dlouhodobému provádění motorické činnosti, aniž by došlo k poklesu její intenzity (Čelikovský a kol. 1985). Základ tělesné zdatnosti Aerobní/anaerobní vytrvalost Pozor na objem zatížení Nejčastější metody ve školní praxi: souvislá střídavá intervalová
16
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OBRATNOST
souhrn schopností lehce a účelně koordinovat vlastní pohyby, přizpůsobovat je měnícím se podmínkám, provádět složitou pohybovou činnost a rychle si osvojovat nové pohyby (Dovalil 1992) Přední subsystémy: kinestetická diferenciační schopnost, reakční schopnost, rytmická schopnost, rovnováhová schopnost
17
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OBRATNOST
cvičení ve změněných a ztížených podmínkách koordinačně-asymetrická cvičení manipulace s předměty Nejčastější metody ve školní praxi: metoda střídavého a opakovaného zatěžování s postupným zvyšováním obtížnosti cvičení i s využitím tvůrčí invence žáků
18
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OHEBNOST - POHYBLIVOST
schopnost vykonávat pohyby ve velkém rozsahu, jak to umožňuje kloubní systém člověka Biologický základ - předpoklady utváření kostry a kloubních spojení, elasticita svalstva, vazů a šlach, pohlaví.
19
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OHEBNOST - POHYBLIVOST
Rozdělení: Aktivní (rozsah pohybu dosažený vlastními silami) Pasivní (s pomocí vnějších sil) Rozvoj: Zaměřen na udržení, či zvýšení pohyblivosti páteře, ramenního a kyčelního kloubu. Nejčastější metody využívané ve školní praxi: aktivní: dynamická a statická pasivní: dynamická i statická relaxační.
20
Zdravotně orientovaná zdatnost ve školní TV
Úroveň zdravotně orientované zdatnosti posuzujeme pomocí těchto komponent: Aerobní zdatnost Svalová zdatnost (maximální svalová síla, svalová vytrvalost) Svalová rovnováha a flexibilita (pohyblivost v zákl. kloubních spojeních) Složení těla
21
Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
Testové baterie:1)Eurofit test(9 cvičení+4 som. měření) Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
22
Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
Testové baterie: 1)Unifittest Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
23
Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
Aerobní zdatnost běh po dobu 12 min, je součástí Unifittestu chůze na vzdálenost 2 km, je součástí Unifittestu vytrvalostní člunkový běh na 20m, je součástí Unifittestu Ruffierův test k posouzení změn v úrovni aerobní zdatnosti (na principu vyhodnocení dynamiky návratu hodnot SF ke klidovým hodnotám po předchozí zátěži) Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
24
Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
Svalová rovnováha a flexibilita test pro hodnocení svalové nerovnováhy hodnocení držení těla za použití metodiky dle Jaroše a Lomíčka Hodnocení somatických znaků (složení těla) Tělesná výška Tělesná hmotnost Podkožní tuk Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
25
Zdroje Maleňáková Š. Zdravotně orientovaná zdatnost ve školní TV [Online]. Retrieved from (accessed October 7, 2013) Rychtecký A. Tělesná zdatnost ve školním Pojetí [Online]. Retrieved from (accessed October 7, 2013) Is.muni.cz. Studijní materiály předmětu FSpS:bp1053 [Online]. Retrieved from (accessed October 7, 2013) Machovský, D. (2011). Hodnocení tělesné zdatnosti dětí mladšího školního věku (Bakalářská práce, Masarykova Univerzita, Brno, Česká republika). (accessed October 9, 2013)
26
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.