Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_849 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída: 9.A Počet žáků celkem: 23 Z toho dívek: 15
2
Křemičitany 1 Předmět: Přírodopis Ročník: devátý Klíčová slova:
Křemičitany,augit, amfibol, muskovit, biotit, slídy, topaz, turmalín, pyrop, český granát, almadin Anotace: Seznámení s části zástupců nejpočetnější skupiny nerostů – křemičitanů, s jejich vlastnostmi a využitím. Jméno autora (vč. titulu): Dr. Jiří Klein
3
Křemičitany 1 Křemičitany = silikáty kyslíkaté sloučeniny křemíku
nejrozšířenější nerosty v přírodě nejdůležitější součást zemské kůry součást meteoritů horninotvorné nerosty – živce ,slídy, granáty, amfiboly, pyroxeny komplikovaná struktura a složení rozmanité vlastnosti, nekovový vzhled
4
Křemičitany 1 Křemičitany = silikáty
jsou zbarvené, tvrdé, křehké, v tenké vrstvě průhledné, odolné vůči kyselinám..... většinou jsou lehké, tvrdé a těžko tavitelné – kromě mastku vznikají z magmatu nebo zvětráváním jiných křemičitanů Zástupci albit, amfibol, augit, beryl, biotit (tmavá slída), epidot, granát, kaolinit, mastek, muskovit (světlá slída), olivín, ortoklas, plagioklas, topaz, turmalín..... .
5
Křemičitany 1 Augit horninotvorný minerál
Obr.1 Augit horninotvorný minerál v magmatických horninách – čedič, gabro, tmavozelený – černý nemá praktické využití České středohoří Obr.2
6
Křemičitany 1 Amfibol horninotvorný minerál
Obr.3 Amfibol horninotvorný minerál v magmatických horninách – čedič, gabro hlavní složka horniny amfibolitu dokonale štěpný dříve byly využívány jeho vláknité agregáty tzv. azbest České středohoří Obr.4
7
Křemičitany 1 Granáty minerály s obsahem 2 atomů různých kovů v molekule v klenotnictví, technice – brusné,řezné nástroje odrůdy pyrop = český granát – tmavě červený – černý almadin – fialově červený obecný – červenohnědý výskyt: České středohoří, Nová Paka Obr.5 Obr.6
8
Křemičitany 1 Turmalín nerost různého zbarvení využití elektrotechnika
šperkařství léčitelství největší“rubín“ve svatováclavské koruně Černý turmalín Obr. 8 Broušený turmalín Obr.9 Obr.7
9
Křemičitany 1 Topaz poměrně vzácný nerost tvrdý – 8, dokonale štěpný
mnoho barevných odrůd-bezbarvý-žlutý-modrý-červený....drahý kámen žáruvzdorný abrazivum – brusivo Obr.11 Vybroušený topaz Obr.12 Zlatý topaz Obr.10
10
Křemičitany 1 Biotit – tmavá slída horninotvorný minerál
krystalizuje z magmatu nebo přeměnou jílovitých nerostů dokonale štěpná elastická a ohebná těží se v dolech žáruvzdorné tepelně a elektricky nevodivé použití: žáruvzdorný materiál, izolant tepelný a elektrický, při výrobě elektroporcelánu, plnivo barev, do speciálních omítek a cementu Obr.13 Obr.14
11
Křemičitany 1 Muskovit – světlá slída horninotvorný minerál
Makroskopický kus muskovitu Obr.15 Muskovit – světlá slída horninotvorný minerál vzniká z magmatu a přeměnou jílovitých nerostů nejkvalitnější pocházela od Moskvy – odvozen její název – kočičí stříbro bílošedá – načervenalá barva průhledná, štěpná a ohebná využití v optice žáruvzdorná – vysoké pece, americká kamna – okénka tepelně a elektricky nevodivé Anglie, Rusko Indie, USA Obr.16
12
Křemičitany 1 Kontrolní otázky. 30b
Vyjmenuj základní vlastnosti slíd. 7b Vyjmenuj odrůdy granátu a jejich zbarvení. 6b Z jakého nerostu se vyráběl azbest? 1b Které znáš druhy slíd – oba názvy. 4b Ze kterého nerostu je největší „rubín“ ve svatováclavské koruně? 1b Která naleziště granátu u nás znáš? 2b Amfibol je hlavní složkou které horniny? 1b Kterému nerostu se říkalo kočičí stříbro? 2b Ve kterých magmatických horninách jsou hlavní složkou augit a amfibol? 2b Jak vznikají slídy? 4b
13
Křemičitany 1 Odpovědi na kontrolní otázky.
Pružnost, průhlednost, ohebnost, žáruvzdornost, tepelná a elektrická nevodivost, štěpnost. Pyrop – tmavě červený – černý, almadin- fialově červený, obecný – červenohnědý. Z amfibolu. Muskovit – světlá slída, biotit – tmavá slída. Z topazu. České středohoří, Nová Paka. Amfibolitu. Muskovitu – světlé slídě. V gabru a čediči. Krystalizací z magmatu nebo přeměnou jílovitých hornin.
14
Křemičitany 1 Metodický pokyn
Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků s části zástupců nejpočetnější skupiny nerostů – křemičitanů a s jejich vlastnostmi a využitím. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.
15
Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ].
16
Zdroje a citace Obr. 1: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 2: Dostupný z WWW: [ ]. mqQ Obr. 3: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 4: Dostupný z WWW: [ ]. Fj7tJ10E2mWZnvSzVohFgLj4T7GoXwtccaqdRZV Obr. 5: Dostupný z WWW: [ ]. Granat%2C_Madagaskar.JPG Obr. 6: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 7: Dostupný z WWW: [ ]. QVN8oI_f6Llug Obr. 8: Dostupný z WWW: [ ]. Ar_mIYMwmb76RAT7SFX7XtAqfho88mhILz205Abkejvg Obr. 9: Dostupný z WWW: [ ].
17
Zdroje a citace Obr. 10: Dostupný z WWW: [ ]. px-Topázioimperial_.png Obr. 11: Dostupný z WWW: [ ]. Topaze_Brésil.jpg Obr. 12: Dostupný z WWW: [ ]. TOPAZE8.jpg Obr. 13: Dostupný z WWW: [ ]. 4qbXTbTydPhSnm9sOjd4inR Obr. 14: Dostupný z WWW: [ ]. VxtgXC4egOEoFFY96 Obr. 15: Dostupný z WWW: [ ]. g/220px-MuscoviteLayerUSGOV.jpg Obr. 16: Dostupný z WWW: [ ]. cEWcrFekwxcQACmtI3
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.