Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Fyzikální konstanty – bod tání, bod varu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fyzikální konstanty – bod tání, bod varu VY_32_INOVACE_29_590 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Sada 29 Anotace Stanovení bodu tání a bodu varu kapalných látek Klíčová slova Laboratorní a Thieleho bodotávek, destilační stanovení bodu varu Předmět Chemie Autor, spoluautor Zdeněk Říha Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci let, M/01 Stavebnictví Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1
2
Fyzikální konstanty - bod tání, - bod varu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fyzikální konstanty - bod tání, - bod varu 2
3
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fyzikální konstanty V anorganické i organické chemii je známo velké množství látek. Kromě základního rozdělení na anorganické a organické, je také můžeme rozdělit na základě jejich fyzikálních vlastností. Mezi základní fyzikální konstanty patří: bod tání a tuhnutí, bod varu, hustota, rozpustnost, viskozita, index lomu apod. V této kapitole se budeme věnovat stanovení bodu tání a bodu varu. 3
4
Laboratorní aparatura pro stanovení bodu tání
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Laboratorní aparatura pro stanovení bodu tání Pro stanovení bodu tání můžeme použít různé pomůcky. Laboratorně připravený bodotávek, se skládá z kádinky (baňky), zkumavky, kapiláry (1), a teploměru (2). 4
5
Příklad laboratorního stanovení a odečtení naměřené hodnoty z grafu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad laboratorního stanovení a odečtení naměřené hodnoty z grafu 5
6
Thieleho bodotávek představuje zkumavku s bočním cirkulačním tubusem.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Thieleho bodotávek představuje zkumavku s bočním cirkulačním tubusem. Šikmá část je izolována proti přímému plameni. Kapilára se zkumavkou se umísťuje do ústí bočního vodorovného tubusu, aby byla v místě cirkulace. 6
7
Moderní přístroj ke stanovení bodu tání
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Moderní přístroj ke stanovení bodu tání 7
8
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stanovení bodu varu Při stanovení bodu varu malého množství kapaliny si sestrojíme obdobnou aparaturu jako pro stanovení bodu tání s pomocí baňky nebo kádinky. Pro stanovení většího objemu kapaliny můžeme použít klasický destilační přístroj, nejlépe zábrusovou aparaturu. 8
9
Stanovení bodu varu kapaliny a odečtení hodnoty na sestaveném grafu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stanovení bodu varu kapaliny a odečtení hodnoty na sestaveném grafu 9
10
Kontrolní otázky 1, Vyjmenujte důležité fyzikální konstanty látek!
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Vyjmenujte důležité fyzikální konstanty látek! 2, Jakými metodami se stanovuje teplota tání? 3, Jak vypadá Thieleho bodotávek? 4, Jak se zapisují a odečítají neměřené hodnoty při stanovení bodu tání a bodu varu? 10
11
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Eisner Werner, Fladt Rüdiger, Gietz Paul, Justus Axel, Laitenberger Klaus, Schierle Werner, Chemie pro střední školy 1a, nakladatelství Ernst Klett Schulbuchverlag, GmbH Stuttgart 1986, Z německého originálu přeložili: Kratochvíl Bohumil, Doc. RNDr. CSc., Muck Alexandr, Doc. RNDr CSc,. Svoboda Jiří Doc. Ing. CSc, Vydala Scientia s.r.o.pedagogické nakladatelství Praha 1996, ISBN , snímek č.5, str. 17, obr. 17/2, snímek č. 9, str. 16, obr.16.2 Buchar Eugen, Dr., Halbych Josef, Borovička Jiří, Praktická cvičení z organické chemie, SPN Praha, 1964, EAN , použité obrázky: snímek č. 4,str. 20, obr. 2, snímek č. 6, str. 20, obr. 2 Čtrnáctová Hana Doc., RNDr., CSc, Halbych Josef RNDr, CSc, Hudeček Jiří RNDr, CSc, Šímová Jana RNDR, Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost, Prospektrum 2000, ISBN , použité obrázky: snímek č. 8, str.32, obr.9 Snímek č. 7 katalog Ekotech 11
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.