Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu DUM 9 - Obecná rovnice přímky - příklady název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor PaedDr.Alena Chalupová Tématický celek Analytická geometrie Ročník 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ Datum tvorby Říjen 2012 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Prezentace obsahuje řešené příklady k procvičení obecné rovnice přímky Metodické pokyny: materiál slouží k procvičování daného učiva, k jeho opakování

3 Obecná rovnice přímky - příklady
Analytická geometrie Obecná rovnice přímky - příklady

4 Příklad 1-zadání: Napište obecnou rovnici přímky AB, která prochází body A=6, -3; B=-4, 2 .

5 Příklad 1-řešení: Směrový vektor přímky AB je u = B – A u=-4-6, 2+3 = -10, 5=5. -2,1 normálový vektor n=1,2 a obecná rovnice přímky je x+2y+c=0 Po dosazení souřadnic bodu A=6, -3(B =-4, 2) určíme c: 6+2.(-3)+c=0 c=0 Závěr: Obecná rovnice přímky AB: x+2y=0

6 Příklad 2-zadání: Zjistěte, zda bod M=-4, 5 leží na přímce p: 3x-y+2=0.

7 Příklad 2-řešení: Stačí ověřit, zda souřadnice bodu M =-4, 5 splňují rovnici přímky: 3x-y+2=0 3.(-4)-5+2=0 -150 Mp

8 Příklad 3-zadání: Přímku p vyjádřete obecnou rovnicí: p: x = 2 -7k y = -3+4k ; kR

9 Příklad 3-řešení: Přímka p je určena bodem A=2,-3 a směrovým vektorem u= -7,4. Její normálový vektor je n= 4,7) a obecná rovnice 4x+7y+c=0 Po dosazení souřadnic bodu A(B) určíme c: (-3)+c= c=0 c=13 Závěr: Obecná rovnice přímky p: 4x+7y+13=0

10 Příklad 4-zadání: Je dán bod M=-4, 5 a přímka p: 3x-y+2=0. Napište obecnou rovnici přímky q, která prochází bodem M a je a) rovnoběžná s přímkou p b) kolmá k přímce p

11 Příklad 4a)-řešení: Víme, že Mp (viz př.2) pq, jsou ale rovnoběžné, tzn. mají stejné vektory q: 3x-y+c=0 a přímka q prochází M =-4, 5 po dosazení souřadnic bodu M určíme c: 3.(-4)-5+c= c=0 c=17 Závěr: Obecná rovnice přímky q: 3x-y+17=0

12 Poznámka: Všechny navzájem rovnoběžné přímky mají stejný směrový i normálový vektor (nebo jejich násobek) a jejich obecné rovnice se liší pouze koeficientem c (násobkem c),tj. p: ax+by+c1=0 q: ax+by+c2=0 p,q jsou rovnoběžné

13 Příklad 4b)-řešení: Jsou-li na sebe kolmé přímky p a q, musí být na sebe kolmé i jejich normálové vektory. p: 3x-y+2=0 np=(3,-1) nq=(1,3) přímka q má rovnici x+3y+c=0 a prochází bodem M=-4, 5 c=0 c=-11 Závěr: Obecná rovnice přímky q: x+3y-11=0

14 Použitá literatura: Vlastní archiv autora
CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 208 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN

15 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek"

Podobné prezentace


Reklamy Google