Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu 13. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor Mgr. Petr Kříž Tematický celek Sloh Ročník 3. Datum tvorby Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Metodické pokyny:
Tato prezentace přibližuje psanou publicistiku v současné stylistice. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 2. nebo 3. ročníku střední školy – stylistika. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 25 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.

3 Publicistický funkční styl Psaná publicistika

4 Periodický tisk = noviny a časopisy a) noviny - vycházejí častěji než časopisy - hlavní funkce: aktuálně informovat o veškerém dění - mají méně obrázků a fotografií než časopisy - jsou na levnějším papíře - obvykle vychází denně kromě neděle, jedno týdně zvláštní číslo (někdy i vícekrát) – MF DNES, příloha ONA, TV programy atd.

5 BULVÁR - název pochází z Francie, kdy pařížští kameloti vykřikovali šokující názvy článků, aby získali kupce - bulvár volí taková témata, aby v adresátech vzbudil zvědavost - obsah nebývá vždy pravdivý - jazykové prostředky bývají často nespisovné a expresivní – mord, nová přítelkyně atd.

6 b) časopisy - minimální interval týden (dva, měsíc, dva měsíce, ale i čtvrtrok či rok) - kvalitnější papír - více fotografií časopisy z různých oblastí, např. Náš pes, Reflex, Koktejl, Květy, Cosmopolitan, Gól, Cinema, Svět motorů, Slovo a slovesnost atd.

7 Struktura novin a časopisů - záhlaví – místo, kde je název tisku - nad nebo pod záhlavím bývá uvedeno datum, den, číslo, ročník, cena atd. - tituly rubrik – horní roh nebo okraj stránky - titulky, mezititulky, podtitulky - perex – „ztučněný“ první odstavec - obrazová dokumentace – grafy, fotky, schémata, tabulky, karikatury - popisky – slovní komentáře k obrázkům a fotografiím - inzerce a reklama - tiráž – technické a vydavatelské údaje

8 Zdroje: MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN ADÁMKOVÁ, Petra a GREŠOVÁ, Šárka. Český jazyk a komunikace pro střední školy díl. Průvodce pro učitele. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013, 175 s. ISBN


Stáhnout ppt "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek"

Podobné prezentace


Reklamy Google