Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Prvňáci a matematika Počítáme do 6 1 5 4 KA 3 TI 2 TE MA
Tento materiál navazuje na učební materiál Prvňáci a matematika, Počítáme do 5. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy a drobným materiálem – knoflíky pokud možno dvoubarevnými. Např. knoflíky na zapínání ložního prádla na jedné straně polepené barevnou samolepkou či obarvené nebo upravené plastové uzávěry lahví. Po spuštění prezentace jsou animací reagující na levé tlačítko uváděna řešení jednotlivých úkolů. Autor obrázků © Marie Janků (Microsoft Word – automatické tvary, kreslení) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
1.Číslo 6 1 6 Kolik je tu chlapců? Ukažte a přečtěte číslo, které je počtem chlapců. Spojte obrázek 6 chlapců s číslem 6. Je kol stejně jako chlapců? Může každý chlapec na obrázku jet na jednom kole? Všechny obrázky, na kterých je 6 věcí, spojte čárou s číslem 6. Můžete spojit s číslem 6 hrací kostku? Proč? (Má 6 stěn.) Najdete na obrázku 6 čtverců? Najdete na obrázku 6 trojúhelníků? Co chroust? Proč je u čísla 6? (Má 6 nohou.) Mohli bychom s číslem 6 spojit obrázek kytary? (Ano, má 6 strun.) 2.,3. Kolik kuliček se tu kutálelo? Kolik hvězdiček zasvítilo? 2 3 5 6
3
Pište číslo 6. Napište všechna čísla, která jste se již naučili psát.
Píšeme číslo 6 Pište číslo 6. Napište všechna čísla, která jste se již naučili psát.
4
1 6 4 3 5 2 Doplňování čísel 1 až 6 2 2 5 1 4 6 3 1 4 6 2 5 3 1 3 4 2 5 1 3 6 3 1 4 2 5 6 1., 2. Na kartách jsou čísla. Některé karty jsou obrácené. Napište čísla, která tam z řady čísel do 6 chybí. 3. Doplňte čísla 1, 2, 3, 4, 5, 6 tak, aby v každé řadě a v každém sloupci byla všechna čísla od 1 do 6 a žádné číslo se ve sloupci ani řadě neopakovalo. 1
5
Pořadí Určete pořadí aut na silnici. Očíslujte je podle jejich pořadí od prvního až po posledního.
6
Porovnávání 1 5 6 1 2 3 4 1. Kolik skoků udělala žlutá, modrá, červená, zelená, černá figurka? Která figurka je nejdále? Která figurka udělala nejméně skoků? Které figurky jsou dále (blíže) ke startu než zelená figurka? Zapište porovnání čísel – počtů skoků figurek. 2. Zapište nerovnosti znázorněné tečkami na dominových kartách. 2 4 6 2 6 5 6 1 6
7
1. Nerovnosti 3 6 2 6 6 2. 3. 1. Porovnejte počty modrých a červených kuliček na počítadle. Řekněte obě nerovnosti kuličkami znázorněné. Kolik je tu kaštanů, kolik žaludů? Je více (méně) kaštanů nebo žaludů? Proč? Je stejně rohlíků jako koláčů? Proč? Porovnáme čísla – počet kaštanů s počtem žaludů, počet rohlíků s počtem koláčů….. 3. Čísla porovnejte. Doplňte mezi čísla znaky <,=,>. Nerovnosti znázorněte. 2 6 3 6 6 6 6 4
8
Nerovnice 1. 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 6 3 2. 5 3 6 Červená figurka udělala 6 skoků, žlutá méně. Zapíšeme 6>ƀ. Kolik skoků tak asi mohla udělat žlutá figurka? Čísla, která je možno doplnit do rámečku nerovnice, podtrhněte, která doplnit nemůžeme, škrtněte. Některé z možných čísel doplňte do rámečku nerovnice. 2. Žaludů je méně než kaštanů. Kolik může být kaštanů? Tvarohových koláčů je méně než makových. Kolik může být makových koláčů? Rohlíků je víc než dalamánků. Kolik může být dalamánků? Zapište – nakreslete.
9
Aplikační úl. - nerovnice
6 Děti staví z kostek věže. Jon postavil věž ze šesti kostek. Ola postavila věž menší. Z kolika kostek mohla být věž Oly? Zapište nerovnici a znázorněte. 6
10
Rozklad čísla 6 6 1. 2. 6 Šest kostek vybarvujte červeně a modře pokaždé jinak. Zapište, jak jste 6 kostek vybarvili. Kolik je červených, kolik modrých? Do polí dominových karet kreslete celkem 6 teček. Pokaždé jinak. Zapište, jak jste číslo 6 rozložili.
11
2.Sčítání, odčítání 1 5 2 4 3 3 6 6 Kolik knoflíků je v jedné ruce? Kolik v druhé? Kolik jich je ve spojených dlaních? Jak to nakreslíme diagramem? Jak to zapíšeme? Které další příklady diagram znázorňuje? Zapište příklady sčítání i odčítání diagramem znázorněné. 6 1 + 5 = = 1 = = 2 6 - 3 = = 6 5 + 1 = = 5 = = 4
12
Sestavování příkladů sč. odč.
1 Sestavování příkladů sč. odč. 4 + 2 = 6 2 + 4 = 6 6 - 2 = 4 6 - 4 = 2 3 + 3 = = 3 1 + 5 = 6 5 + 1 = 6 6 - 5 = 1 6 - 1 = 5 2 1. Řekněte – zapište příklady sčítání i příklady odčítání znázorněné dominovými kartami. 2. Řekněte – zapište příklady sčítání i příklady odčítání znázorněné kuličkami na počítadle. 2 + 4 = 6 - 4 = 2 1 + 5 = 6 6 - 1 = 5 3 + 3 = 6 6 - 3 = 6 3 4 + 2 = 6 6 - 2 = 4 5 + 1 = 6 6 - 5 = 1
13
1 Sestavování příkladů 5 1 4 3 3 2 6 6 6 5 + 1 = = 5 3 + 3 = = 3 2 + 4 = = 2 1 + 5 = = 5 4 + 2 = = 4 2 2 4 1 5 4 2 1. Řekněte úlohy o obrázcích v diagramech a zapište příklady sčítání i příklady odčítání znázorněné diagramy. 2. Příklady sčítání a odčítání znázorněte diagramy. Zapište i ostatní příklady diagramem znázorněné. 6 6 6 6 - 4 = 6 - 4 = 2 2 + 4 = 6 2 1 + 5 = 6 6 - 1 = 2 + 4 = 6 5 4 + 2 = 6 6 - 2 = 4 5 + 1 = 6 6 - 5 = 1 4 + 2 = 6 - 2 = 4 6
14
Znázorňování 1. = = 5 + 1 = 5 + 1 = 4 + 2 = = 2. 1., 2. Příklady sčítání a odčítání znázorněte diagramy, dominovými kartami. Zapište i ostatní znázorněné příklady.
15
Sčít. odčít. zpaměti 1 +1 -1 +2 2 2 + 4 = 4 + 1 = 5 + 1 = 3 + 3 = 1 + 5 = 4 + 2 = 3 + 2 = 2 + 3 = = = = = = = = = = 1 + 3 = 4 - 3 = 3 + 1 = K číslům v prvním řádku přičítejte nebo od něj odčítejte číslo v kroužku. Výsledek zapište pod číslo do druhého řádku. 2., 3. Příklady vypočítejte. 3
16
Rovnice vyvození 6 2 6 3 1 5 Vezměte si 6 knoflíků, 2 vezměte do jedné ruky a ostatní schovejte do druhé ruky. Znázorníme diagramem, co jsme udělali. To, že jsou některé knoflíky schované zaznamenáme prázdným rámečkem. Prázdným rámečkem zaznamenáme, že některé číslo v příkladu neznáme, že je hledáme. Prázdný rámeček vyznačuje místo, kam zapíšeme hledané číslo. Zapsali jsme tak rovnici 2 + Ʀ = 6. Čteme: Dvě plus neznámé číslo – neznámá rovná se 6. Diagram znázorňuje čtyři rovnice. Zapište je. Které číslo je hledané – neznámé číslo, jak je vypočítáme? (6 – 2 = 4) Číslo 4 doplníme do rámečku v každé ze čtyř rovnic. + 3 = = 2+ = = 2 5 + 1 = = 5 + 2 = = 1 + 5 = = 5
17
Rovnice- sestavování 5 2 6 1 3 1 5 + 1 = = 5 2+ = = 2 + 3 = = 1 + 5 = = 1 + 2 = = 5 2 1 3 6 2 Zapište všechny rovnice diagramem znázorněné. Do červeného rámečku zapište řešení. Zapište rovnici znázorněnou diagramem. Sestavte další znázorněnou rovnici, z níž se nejlépe vypočítá řešení. Řešení rovnice je výsledkem příkladu. 1 + 3 = = 6 + 3 = 5 3 + 1 = 4 6 - 2 = 4 5 - 3 = 2 4 4 2
18
Znázorňování rovnic 1. 5 2+ = 6 = 5 - 3 = 3 3 3 5 2 6 6 3 6 6 5 3 2 + = = - = - 6 5 1 3 + 3 6 6 2 4 = = - = - 1 6 4 1+ = 6 4+ 2 = 6 - 3 = 2. 2 3 4 1 1., 2. Diagramem znázorněte zapsanou rovnici. Sestavte další znázorněnou rovnici, z níž se nejlépe vypočítá neznámé číslo. Rovnici vyřešte. 6 6 1 6 4 2 3 6 + + + = = = 6 1 5 4 2 6 6 3 3 = + - = - = 5 6 3
19
Aplikační úloha 1 6 1 6 + = Řekněte úlohu o chlapci, kterému praskla struna na kytaře. Zeptejte se v ní na počet strun, které na kytaře zůstaly. 6 1 5 = -
20
Aplikační úlohy 1 2 6 2 3 3 Kolik je všech dětí na hřišti? (6) Kolik dětí má koloběžku? (2) Ostatní mají tříkolky. Jak vypočítáme, kolik dětí má tříkolku? Utvořte úlohu o těchto dětech a zeptejte se v ní na děti, které mají koloběžku. Utvořte úlohu o stromech, které rostou na horách u chalupy a zeptejte se v ní na všechny stromy.
21
Nestandardní úl. 3 6 5 4 3 3 3 3 3 3 3 3 3 Děti vysázely do květináčů cibulky tulipánů a narcisů. Pak v květináčích květiny vykvetly. Kolik je v každém květináči tulipánů, kolik žlutých květů? V každém květináči jsou 3 tulipány. V každém květináči jsou 3 žluté květy. V jednom květináči však je celkem 6 květů, v druhém 5, ve třetím 4 a ve čtvrtém jen 3. Jak je to možné? (Některé tulipány jsou žluté. Patří mezi tulipány i mezi žluté květy. Počítáme je dvakrát.) 6 5 4 3
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.