Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/34.0963
Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu VY_32_INOVACE_OdP_S1_09 Popis výukového materiálu Název: Základní terminologie cestovního ruchu – 1. část Autor: Bc. Pavel Lang Datum: Obor: L/01 Gastronomie Ročník: ročník Předmět: Cestovní ruch Anotace výukového materiálu 1. Materiál je určen pro výuku předmětu Cestovní ruch a je v souladu s ŠVP 2. Materiál je prezentován žákům prostřednictvím ICT s výkladem a doplněním při současném použití učebnice Cestovní ruch pro střední školy a pro veřejnost – D. Drobná a E. Morávková, nakl. Fortuna Praha 2004 Součástí materiálu je krátký test s označením odpovědí. Další formou zpětné vazby je test jako souhrn několika realizovaných materiálů. Pro výuku je použit - PC s dataprojektorem - interaktivní tabule - interaktivní dataprojektor
2
Základní terminologie cestovního ruchu
Bc. Pavel Lang
3
Cestovní ruch 1/2 komplexní společenský jev jako souhrn aktivit účastníků CR, souhrn procesů budování a provozování zařízení se službami pro účastníky CR včetně souhrnu aktivit osob, které tyto služby nabízejí a zajišťují, aktivit spojených s využíváním, rozvojem a ochranou zdrojů pro CR, souhrn politických a veřejně – správních aktivit a reakce místní komunity a ekosystémů na uvedené aktivity podle WTO – aktivity osob cestujících do míst mimo jejich obvyklé prostředí nebo pobývajících v těchto místech ne déle než jeden rok za účelem trávení volného času, podnikání či jiným účelem
4
Cestovní ruch 2/2 významný společensko-ekonomický fenomén z pohledu jednotlivce i společnosti představuje největší pohyb lidské populace za rekreací, poznáváním atd. součástí spotřeby a způsobu života obyvatel především eknomicky vyspělých zemí jedním ze 3 nejvýnosnějších odvětví (ropný průmysl, cestovní ruch, automobilový průmysl) vytváří 13 % všech pracovních míst na světě podílí se až 10% na hrubém světovém produktu podílí se z 1/3 na objemu mezinárodní výměny služeb (8 – 9 % celkového zahraničního obchodu) fenomén spotřeby – 25 % volného času věnují lidé cestování a utratí zhruba 11 % hrubých příjmů
5
Druhy CR typy CR, pro jejichž určení je klíčovým kritériem „jevový průběh CR a způsob jeho realizace v závislosti na geografických, ekonomických, společenských a jiných podmínkách, jakož i jeho účinky“ toto obecné kritérium se dále dělí podle objektivních faktorů (prostorové, časové, sociální a demografické, vlivů CR)
6
Druhy CR podle místa realizace 1/2
domácí CR – cestování a pobyty občanů mimo místo jejich obvyklého pobytu za účelem využití volného času, rekreace, poznání nebo za jiným nevýdělečným účelem, trvající ne déle než jeden rok a realizované kompletně ve vlastním státě zahraniční CR – souhrn aktivit spojených s příjezdem občanů ze zahraničí do dané země nebo občanů ze zahraničí danou zemi projíždějících a aktivit spojených s výjezdy občanů dané země do zahraničí
7
Druhy CR podle místa realizace 1/2
mezinárodní CR – součet příjezdového cestovního ruchu, zahrnuje cestování návštěvníků mezi všemi zeměmi světa národní CR – souhrnný CR realizovaný obyvateli daného státu, součet domácího CR a výjezdového CR příhraniční CR – druh CR probíhající v příhraničních oblastech sousedních zemí výjezdový – CR obyvatel dané země realizovaný cestou do jiných zemí (cesta nebo pobyt na dobu kratší než jeden rok souvisle, jehož cílem je využití volného času, obchodní cesty či jiný účel) vnitřní – celkový CR v hranicích daného státu, zahrnuje tedy domácí CR a příjezdový CR
8
Druhy CR podle vztahu k platební bilanci státu
zahraniční aktivní CR (též příjezdový CR, incoming) – aktivity spojené s příjezdem občanů ze zahraničí do daného státu, z pohledu platební bilance (PB) je to přínos, a proto je nazýván aktivní CR. zahraniční pasivní CR (též výjezdový CR, outgoing) – souhrn cest, při nichž občané daného státu vyjíždějí jako účastníci CR za jeho hranice. Z pohledu platební bilance je to vývoz platebních prostředků – pasivní CR
9
Druhy CR podle délky pobytu
krátkodobý CR – jeho součástí jsou maximálně tři (čtyři) přenocování; narůstajícím trendem krátkodobého CR jsou prodloužené víkendy dlouhodobý CR – jeho součástí jsou obvykle minimálně tři až pět přenocování organizovaný CR – cestování a služby realizované prostřednictvím touroperátorů, cestovních kanceláří, organizátorů kongresů, odborových organizací, zaměstnavatelů apod. neorganizovaný CR – účast si zajišťuje účastník sám podle způsobu zabezpečení jeho průběhu
10
Druhy CR podle počtu účastníků
individuální CR – cesty jednotlivců nebo rodin (malých skupin) cestujících samostatně, nikoli v rámci skupiny; tyto zájezdy nebo služby buď nejsou zajištěné některým ze subjektů CR, nebo mohou být tímto subjektem zcela nebo částečně zajištěny skupinový CR – druh CR, jehož účastníci cestují ve více než tříčlenných skupinách; může jít o organizovaný nebo neorganizovaný CR
11
Druhy CR podle vlivu na místní komunitu a životní prostředí
měkký CR – druh CR, který minimalizuje vliv nežádoucích aktivit spojených s CR na místní komunitu a životní prostředí; základními principy jsou maximální zapojení místních zdrojů a malokapacitní CR tvrdý CR – masový CR, který nebere ohled na své sociální a environmentální dopady
12
2. ZAHRANIČNÍ CESTOVNÍ RUCH
TEST: Ústní formou popište následující pojmy cestovního ruchu 1. DOMÁCÍ CESTOVNÍ RUCH 2. ZAHRANIČNÍ CESTOVNÍ RUCH 3. PŘÍHRANIČNÍ CESTOVNÍ RUCH 4. PŘÍHRANIČNÍ CESTOVNÍ RUCH 5. ZAHRANIČNÍ PASIVNÍ CESTOVNÍ RUCH 6. DLOUHODOBÝ CESTOVNÍ RUCH 7. ORGANIZOVANÝ CESTOVNÍ RUCH 8. MĚKKÝ CESTOVNÍ RUCH
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.