Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vybraná témata teorie tělesné výchovy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vybraná témata teorie tělesné výchovy"— Transkript prezentace:

1 Vybraná témata teorie tělesné výchovy
SJÍŽDĚNÍ A ZATÁČENÍ LYŽOVÁNÍ Vybraná témata teorie tělesné výchovy

2 HLAVNÍ NABÍDKA ÚVODEM DĚLENÍ OBLOUKŮ ROZDÍLY MEZI OBLOUKY OTÁZKY K
PŘEZKOUŠENÍ

3 Sjíždění a zatáčení na lyžích
Pro sjíždění a zatáčení na lyžích je nezbytně nutné provádět oblouky, pomocí kterých lyžař reguluje rychlost a směr své jízdy Široká škála oblouků vychází z potřeby jejich využití v různých terénních a sněhových podmínkách Zpět

4 Dělení oblouků – podle délky
Oblouky dělíme podle jejich délky na: Krátké (délka 5-8 m, pro slalom)(č.4) Střední (délka m, pro obří slalom) Dlouhé (délka m, pro superobří slalom)(č.5)

5 Dělení oblouků – podle změny směru jízdy
Oblouky dělíme podle velikosti změny směru jízdy na: Zavřené vyjíždíme až téměř k vrstevnici slouží k regulaci rychlosti jízdy na velmi prudkých sklonech svahu Otevřené jedeme téměř po spádnici převážně na mírnějších sklonech svahu Zpět

6 Struktura oblouků V průběhu všech oblouků, které nacvičujeme můžeme vymezit čtyři pohybové fáze: Fáze zahájení oblouku Fáze vedení oblouku Fáze ukončení oblouku Přechodná fáze mezi oblouky Jednotlivé fáze na sebe plynule navazují

7 Základní rozdíly mezi řezanými a smykovými oblouky
Řezané oblouky Smykové oblouky Rozdílný pohyb dolních končetin v průběhu napojovaných oblouků Společný pohyb dolních končetin v průběhu napojovaných oblouků K uvedení lyží do točení využíváme zvýšení tlaku na lyži při jejím současném postavení na hranu K uvedení lyže do točení využíváme odlehčení lyží rychlejším zdvihem těžiště těla, odrazu z hran, opory o hůl a částečnou rotaci pánve Ve fázi přechodu mezi napojovanými oblouky je těžiště těla ve vertikálním směru v nejvyšší poloze Ve fázi přechodu mezi napojovanými oblouky je těžiště těla ve vertikálním směru v nejnižší poloze Jízda po hranách lyží s minimalizací jejich smyku Částečný smyk lyží ve fázi zahájení oblouku, v průběhu fáze vedení oblouku a ve fázi ukončení oblouku Zpět

8 Základní rozdíly mezi kročnými a carvingovými oblouky
Kročné oblouky Carvingové oblouky Zvýrazněná pohybová činnost na vnější zatížené lyži v průběhu všech fází napojovaných oblouků Zvýrazněná pohybová činnost na vnitřní lyži ve fázi zahájení a ukončení oblouku, která se projevuje jejím větším zatížením Zvětšený pohybový rozsah těžiště těla ve vertikálním směru Zvětšený pohybový rozsah těžiště těla v bočním směru Stopa lyží v šíři pánve Širší stopa lyží než je šíře pánve Synchronizace pohybů dolních končetin a paží s pícháním holí do sněhu v průběhu napojovaných oblouků Bez synchronizace pohybů dolních končetin a paží s pícháním holí do sněhu v průběhu napojovaných oblouků Zpět

9 Otázky k přezkoušení Proč provádíme při sjezdu oblouky?
Jak dělíme oblouky? Do jakého dělení řadíme krátké, střední a dlouhé oblouky? Jaký je rozdíl mezi otevřeným a zavřeným obloukem? Jaké známe fáze při realizaci oblouků? Jmenuj alespoň jeden rozdíl mezi řezanými a smýkanými oblouky? Jmenuj alespoň jeden rozdíl mezi kročnými a carvingovými oblouky? Zpět

10 Řešení č.1 Při sjíždění a zatáčení na lyžích provádíme oblouky, abychom mohli regulovat rychlost. a směr své jízdy. Zpět

11 Řešení č.2 Podle délky a podle změny směru jízdy. Zpět

12 Řešení č.3 Dělení oblouků podle délky. Zpět

13 Řešení č.4 Zavřený oblouk vyjíždíme až téměř k vrstevnici, slouží k regulaci rychlosti jízdy a používá se na velmi prudkých sklonech svahu. Otevřený oblouk jedeme téměř po spádnici a používáme ho převážně na mírnějších sklonech svahu. Zpět

14 Řešení č.5 Po fázi zahájení oblouku následuje fáze vedení oblouku, dále fáze ukončení oblouku a fáze přechodná , která slouží pro přechod mezi jednotlivými oblouky. Zpět

15 Řešení č.6 V řezaných obloucích je v průběhu napojování oblouků pohyb dolních končetin rozdílný. V obloucích smykových je v průběhu napojování oblouků pohyb dolních končetin společný. Zpět

16 Řešení č.7 U kročného oblouku je stopa lyží v šíři pánve.
U carvingového oblouku je širší stopa lyží než je šíře pánve. Zpět

17 Zdrojové materiály GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum, ISBN Obrázek č.1 - RRITVOS. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.2 - NEZNÁMÝ AUTOR. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.3 - RICKDREW. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.4 - ACONCAGUA. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.5 - THE MUSK. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.6 – vlastní zdroje autora


Stáhnout ppt "Vybraná témata teorie tělesné výchovy"

Podobné prezentace


Reklamy Google