Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Učíme se po celý život? Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
2
Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu
Výzkumný projekt podporovaný MPSV ČR (2004 – 2008) Řešitelé: Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic, Klára Šeďová, Petr Novotný, Jiří Zounek, Milan Pol, Kateřina Trnková, Lenka Hloušková, Dana Knotová
3
Kontext: koncept celoživotního učení
Vzdělávání již není omezeno na určitou fázi života, ale trvá po celý život. Nejedná se jen o formální vzdělávání, ale o všechny typy a formy učení bez ohledu na instituci či prostředí. Je určeno všem bez ohledu na věk, nadání, profesi či postavení.
4
Základní otázka Do jaké míry jsou dnes čeští dospělí připraveni pokračovat ve svém vzdělávání poté, co opustili formální instituce počátečního vzdělávání?
5
Metodologie Reprezentativní dotazníkové šetření na populaci 18 – 65 let. Dílčí sondy použité v rámci jednotivých tematických studií. Rodinné a rodičovské vzdělávání: hloubkové rozhovory (18 dospělých s dětmi do 15 let), Pozorování v kurzu efektivního rodičovství, pozorování na rekreaci pro rodiny s dětmi.
6
Základní data o participaci na CŽU
Formální vzdělávání: 9 % Neformální vzdělávání: 34 % Profesní: 25 % Práce s PC: 9 % Cizí jazyky: 8 % Volný čas: 5 % Občanské: 3 % Rodinné a rodičovské: 2 %
7
Rodinné a rodičovské vzdělávání
Preventivní a vzdělávací aktivity vztažené ke zvyšování kvality života rodiny i jednotlivce. Cíle: na úrovni jednotlivých účastníků i na úrovni společnosti jako celku. Na západě etablovaná součást CŽU. U nás ve stadiu prvních aktivit realizovaných NNO a zároveň politického zviditelňování konceptu.
8
Kdo se účastní neformálního rodinného vzdělávání?
Velmi nízký podíl dospělých. Převažují ženy s vyšším vzděláním. Silný autoreprodukční efekt.
9
A co ostatní? n % Poradím si sám 600 46 % Příbuzní, známí 507 39 %
Knihy, časopisy 75 6 % Odborník 52 4 % Televize 29 2 % Internet 27 Přednáška 15 1 % Celkem 1305 100 %
10
Důvody (ne)účasti Příznivci – RV jako hobby
Vlažní – RV jako odpověď na problém Odpůrci – RV jako něco nepřirozeného Přirozená transmise rodinného vědění jako problém – problematizace rodinného života vyvolává potřebu nového typu vzdělávání.
11
Neformální versus informální
Záměrnost versus nezáměrnost na straně účastníků Expertní versus peer pozice „lektora“ Rada a návod versus exemplum Teorie a praxe versus know-how Dekontextualizovanost versus kontextuálnost
12
Závěr Současné pojetí celoživotního učení směřuje k univerzalistickému přístupu. Do tohoto pojetí rodinné vzdělávání dobře zapadá. Rodinné vzdělávání jako snaha udržet kontrolu nad vlastním životem. Rodinné vzdělávání jako životní projekt.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.