Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola pro 21. století Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma sady: Aritmetické operace s přirozenými a racionálními čísly Název: VY_32_INOVACE_Sčítání a odčítání přirozených čísel
2
Sčítání a odčítání přirozených čísel
3
Jak sčítáme přirozená čísla?
Z hlavy – nejrychlejší, vhodné pro malá čísla Písemně pod sebou – při sčítání velkých čísel a při sčítání většího množství čísel najednou Na kalkulačce – rychlé, ale ne vždy máme kalkulačku po ruce = sčítanec sčítanec součet
4
Písemné sčítání Sečtěte: 12 414 12 414 + 3 853 3 853 =
Čísla zapíšeme pod sebe tak, aby místa stejného řádu byla pod sebou: 1+2+3=6 4+8=12 1+0=1 1+5=6 4+3=7 6 267 16 267 16 267 7 67 267 1 267 Při sčítání většího množství čísel postupujeme stejným způsobem
5
Pravidla pro sčítání 12 + 7 = 19 (12 + 7) + 23 = 12 + (7 + 23) = 42
Pro všechna přirozená čísla a, b, c platí: a + b = b + a (komutativní zákon) pořadí sčítanců můžeme měnit, součet se nezmění 12 + 7 = 19 (a + b) + c = a + (b + c) (asociativní zákon) sčítance můžeme libovolně sdružovat, součet se nezmění (12 + 7) + 23 = 12 + (7 + 23) = 42 = = 42
6
Jak odčítáme přirozená čísla?
Z hlavy – nejrychlejší, vhodné pro malá čísla Písemně pod sebou – při odčítání velkých Na kalkulačce – rychlé, ale ne vždy máme kalkulačku po ruce = menšenec menšitel rozdíl
7
Písemné odčítání Určete: 12 414 12 414 - - 3 853 3 853 =
3 853 = Čísla zapíšeme pod sebe tak, aby místa stejného řádu byla pod sebou: 14-(8+1)=5 12-(3+1)=8 11-5=6 4-3=1 561 1 8 561 8 561 61
8
Co jsme se dozvěděli? Jakým způsobem se zaokrouhlují přirozená čísla na: desítky stovky tisíce místo daného řádu (obecně jakékoliv)
9
Závěrečné opakování Následující test se skládá z 10 uzavřených otázek
Každá otázka nabízí 3 možné odpovědi Právě jedna odpověď je správná Jestli jste odpověděli správně se dozvíte po kliknutí na odpověď Hodně štěstí …
10
= 3 264 3 274 3 284
11
= 31 191 32 191 32 181
12
= 50 45 40
13
= 600 610 590
14
– = 14 815 14 825 15 825
15
– =
16
(950 – 126) – ( ) = 345 43 354
17
( ) – (630 – 151) = 579 295 597
18
Určete číslo 𝑥, aby platilo: 120−𝑥=85 ?
205 45 35
19
Určete číslo 𝑥, aby platilo: 𝑥−17=93 ?
110 120 76
20
Použité zdroje Použitá literatura: Jiné zdroje:
ODVÁRKO, Oldřich; KADLEČEK, Jiří. Matematika pro 6. ročník základní školy, 1. díl. Praha: Prometheus, 2007, ISBN ODVÁRKO, Oldřich; KADLEČEK, Jiří. Pracovní sešit z matematiky - Soubor úloh pro 6. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 2007, ISBN Jiné zdroje: Zdroj obrázků:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.