Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VY_32_INOVACE_293 České školství na Volyni Mgr. Danuše Manová
Název školy Základní škola a Mateřská škola Ploskovice, p.o., okres Litoměřice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „Zlepšení kvality vzdělávání na ZŠ a MŠ Ploskovice “ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název ověřovaného materiálu České školství na Volyni Jméno autora výukového materiálu : Mgr. Danuše Manová Datum, ve kterém byl VM vytvořen: Ročník, pro který je výukový materiál určen: 8.r.,9.r. Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost, dějepis stol. Metodický list/anotace – výstižný popis způsobu použití výukového materiálu ve výuce: Seznam se úsilím, jaké museli naši předkové vyvinout, když prosazovali české školy. Formát přílohy na CD/DVD PDF
2
České školství na Volyni
Michalovské ozvěny, Rejchrt, Oldřich, 1.vyd., Lovosice, vlastní náklad 1997 Michalovské ozvěny, Rejchrt, Oldřich, 1.vyd., Lovosice, vlastní náklad 1997
3
České školství na Volyni
Připomeň si, kdo u nás zavedl povinnou školní docházku. Ověř pod modrým obdélníkem . Marie Terezie V Rusku nebyla povinná školní docházka na rozdíl od Rakouska – Uherska. Češi o vzdělání stáli, takže si pomohli vlastními silami. Zpočátku měli volnou ruku. Do doby, než po Alexandru II. Nastoupil Alexandr III., za něhož byl sice hospodářský rozvoj, ale také omezování kulturních, náboženských a národnostních svobod. Huleč : Mezi přistěhovalci byli učitelští mládenci Josef Rychna a Antonín Šedivý. Za dva nebo tři roky se přistěhoval farář František Rychna. Asi za rok po jeho příjezdu se začalo vyučovat v českém jazyce. Učitelé si vytvářeli sami osnovy a později získávali učebnice z Čech. V devadesátých létech 19.století byly české školy a knihovny zrušeny. Už v roce 1887 shořela fara i škola. Učitel se odstěhoval, občané sice postavili školu novou, ale už se tam muselo vyučovat rusky. V devadesátých létech se vrátil učitel Rychna, ale vyučoval jen v rodinách. Soukromě vyučoval česky také farář Kašpar a do r farář Alexej Vaněk. Po novém požáru byla školní budova obnovena. V r.1923 byla založena Česká matice školská a v obcích, kde existovala , se smělo vyučovat česky. Po říjnové revoluci se prakticky přestalo učit. Po válce učil česky Václav Kašpar, Emil Brabenec. Chodil v uniformě a pistoli nosil i při vyučování. Tato část Volyně, k níž patřila Huleč, připadla po 1.svět.válce Polsku a začala úspěšná snaha o polské vyučování. Až v roce 1931 se podařilo získat povolení vyučovat 1.ročník česky i polsky, protože některé děti neznaly polštinu. Vyšší školy navštěvovali někteří na začátku 20. stol. ve městech, např. v Kyjevě, nebo dokonce v Čechách. Český Malín: Školu postavili asi za pět let po založení osady. Michalovka: první školu postavili v roce 1888 na pozemku, který jim na školu bezplatně pronajal kníže Radzivil, od kterého si pronajali půdu. Boratín: V roce 1882 přijel učitel Motl a vznikla soukromá obecní škola. V roce 1889 nastoupil učitel Josef Vlk a škola se změnila na státní. V roce 1897 vyzval státní školní inspektor k postavení obecní školy. V roce 1914 byla dokončena, ale učit se začalo až v roce 1922/23. V září 1919 bylo zahájeno vyučování v českém jazyce s polštinou jako předmětem . V roce 1924 inspektor zabavil ve škole portrét T.G. Masaryka a mapu ČSR. V roce 1927 navštívily školní děti Prahu. České Dorohostaje: Soukromou českou školu zřídili v roce 1874 v budově koupeného velkostatku, brzy však postavili novou. Koncem století ruské úřady českou školu zrušily a zřídily ruskou státní školu. Byla jednotřídní asi se 40 českými žáky. Budovu v 1.světové válce zničilo rakouské dělostřelectvo. Vyučování bylo obnoveno po válce v soukromém domě. Huleč, Malín, Michalovka, Boratín,České Dorohostaje (+ Libánovka a Máslenka)
4
České školství na Volyni
Michalovské ozvěny, Rejchrt, Oldřich, 1.vyd., Lovosice, vlastní náklad 1997 Michalovské ozvěny, Rejchrt, Oldřich, 1.vyd., Lovosice, vlastní náklad 1997
5
České školství na Volyni
Kupičov, jak nám o něm vyprávěli, fakta a jména, šest. Žáková,M.,Zápotocký,V., Kytl, V., b.v.,Praha 1997, s. 163 Kupičov, jak nám o něm vyprávěli, fakta a jména, šest. Žáková,M.,Zápotocký,V., Kytl, V., b.v.,Praha 1997, s. 163
6
České školství na Volyni
Historie Českého Boratína, Vlk, Josef, Vlk Vladislav, Vlková, Anna, 1.vyd. , Ústí n.L. , Forte 2000, ISBN , s.99 Historie Českého Boratína, Vlk, Josef, Vlk Vladislav, Vlková, Anna, 1.vyd. , Ústí n.L. , Forte 2000, ISBN ,s.99
7
České školství na Volyni
Česká matice Školská – založení na Volyni Huleč česká na Volyni, Obraz života v létech 1870 – 1947, Bonek,Jiří, Manová Danuše, Stárek,Václav, 1.vyd., Žatec, vlastní náklad 1992, s. 56 Huleč česká na Volyni, Obraz života v létech 1870 – 1947, Bonek,Jiří, Manová Danuše, Stárek,Václav, 1.vyd., Žatec, vlastní náklad 1992, s. 56
8
České školství na Volyni
Minulost zavátá časem, Kronika Českých Dorohostají a přilehlých osad Libánovky a Máslenky, Širc, Václav, b.v., ČSPB Louny, bez r.v., obr.příl. Minulost zavátá časem, Kronika Českých Dorohostají a přilehlých osad Libánovky a Máslenky, Širc, Václav, b.v., ČSPB Louny, bez r.v., obr.příl.
9
České školství na Volyni
Po prostudování informací z několika obcí promysli, jaký vztah měli Češi na Volyni ke vzdělání.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.